جایگاه مجتمع علمی فرهنگی قرآن و عترت پس از ۶ سال – عبدالحمید رضوانی از کابل

مدبریت ۱۲:۴۱ ق.ظ ۱

قران عترت

 این مرکز تحت  این عنوان، از سال ۸۴ تا حال در میان شیعیان غرب کابل شروع به کار نموده و ادامه داده است وتا زمان حاضر در اثر فعالیت های خود موقعیت و جایگاه مناسبی اجتماعی علمی و دینی را کسب کرده است.
    مؤلفه¬های این موقعیت پسندیده، را می¬توان از زاویه¬های گوناگون همچون: موقعیت¬های حد اقل  هفتگانه:  مکانی، زمانی، تبلیغی، علمی، فرهنگی مدیریتی، امکاناتی و… مورد بررسی قرار داد.

۱ .  موقعیت مکانی: غرب کابل مرکز تجمع هزاره¬های است که از قدیم و جدید در این ساحه از شهر کابل معروف به دشت برجی سکونت داشته و دارند.  مجتمع علمی فرهنگی قرآن و عترت از مساجد و مراکز معروف علمی و خوشنام است که در این منطقه به وجود آمده و فعالیت نموده است. این مرکز در جای واقع شده که به مرکز شهر کابل نسبت به تعدادی از مراکز علمی و مساجد دشت برجی نزدیک تر است. ساختمان این مجتمع نیز نوساز، زیبا، مستحکم، و مجلل است و دارای همسایه های انبوه،  فعال، اهل نماز و شهروندان متدین.
۲٫  موقعیـت زمانی: در این سالهای اخیر که تحولات سیاسی اجتماعی کشور، تا حدی زیادی مورد رضایت مردم شیعه و هزاره قرار گرفته است، فعالیت های زیادی زمینه و بستر بروز و ظهور یافته و از این فرصت مناسب برای احداث و بقای مجتمع مورد نظر ما هم از سوی طراحان و بنیان گذاران آن از جمله جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای شیخ یوسف زکی جاغوری، غفلت نشده بلکه استفاده بهینه صورت گرفته و این مرکز  احداث وراه اندازی گردیده است.  ازسوی دیگر، محصلان و طلاب علوم دینی هم پس از فراغت از تحصیلات بعضا عالی حوزه¬های علمیه و نِیاز شدید به وجود چنین مراکز، برای ایجاد فرصت¬های خدمت رسانی علمی فرهنگی به ملت و کشورخویش به حکم قرآن و روایات که باید عالمان دینی برای ارشاد مردم خود باید داشته باشند، از اشد ضرورتهای زمانی به حساب می شود.
۳٫  جایگاه تبلیغی مجتمع: از مؤلفه¬های مؤثر دیگر در ارتقای جایگاه مجتمع یاد شده، فعالیتهای تبلیغی آن است. بخش تبلیغی مجتمع، توانسته است مخاطبان زیادی را بخصوص از میان نو جوانان وجوانان مردم خود، جذب نماید. نماز جماعت به صورت مستمر، اذان،  اجرا و برگزاری دعاهای مأثور و مرسوم، و در خلال آن¬ها، خواندن و آموزش عمومی احکام، سخنرانی¬های کوتاه و مردمی واجرای مسابقات و تشویق¬های خردسالان به مشارکتهای مراسم دینی و مسجدی درطول این مدت شش سال، برای مردم به صورت عادت روزانه در آمده است. در ایام ماه مبارک رمضان برنامه¬های متنوع مذهبی از قبیل افطاری دادن و غیره با مشارکت توانمندان مالی و جوانان مسجدی برنامه های مذهبی رونق تازه به خود می¬گیرند. مبلغان این مجتمع، از این فرصت طلایی به بهترین وجه در جهت نزدیک شدن به اهداف تبلیغی وطلبگی خود بهره می¬گیرند و مردم هم رضایت مندی خود رااز برگزاری چنین برنامه های کتمان نمی¬کنند.
۴٫ موقعیت امکاناتی: کشور افغانستان، از لحاظ امکانات به معنی داشتن تجهیزات و ابزار تحصیلی و تبلیغی و دوام بخشیدن به آن¬ها، در مقاییسه با کشورهای مترقی دنیا، قرار ندارد، بلکه نسبت به مساجد و مراکز علمی مشابه در این کشور قابل مقاییسه است که از این لحاظ باید گفت کمبود امکانات مختل کننده، فعالیت¬های مورد نظر، وجود ندارد. و به جای خود باید گفت در کابل فعلی، همین مقدار هم شاهکار حساب می آید.
۵ . موقعیت فرهنگی: فعالیتهای فرهنگی که در این مجتمع انجامی می¬شود عبارتند از : تبلیغ وترویج احکام دینی در کنار مردم به صورت مدیریت جلسات ومراسم دینی، پاسخ به پرسشهای اخلاقی، اعتقادی، مذهبی و اجتماعی و مشارکت در امور علمی تحصیلی مانند نظر دهی و بعضا حل مشکلات دانشجویی، مانند خوابگاه جوانان ذکور و اناث، مستحق همکاری و نیز سعی در نظم دادن و امورات اتحادیه ها و میزبانی از جلسات عمومی که گاهی باید باشد و هست و نیز تقویت و تشویق تشکیلات دانشجویی و رسانه های جمعی مراجعه کنندگان و….

۶ . موقعیت علمی:  فعالیتهای وسیع علمی،همچون تدریس وتدرسهای علوم اسلامی در مقطع کارشناسی متداول حوزهای علمیه از قبیل درس منطق مظفر، اصول فقه، (اصول مظفر و رسایل فقه(لمعتین ومکاسب) برخی آموزش¬های کلاسیک مانند آیین نگارش، دستور زبان فارسی کلاس های آموزشی قرآنی، ا حکام، عقاید، در رده های مختلف سنی و… این برنامه ها در همکاری و هماهنگی با برنامه های جامة المصطفی بخش کابل تداوم بخشیده می¬شود. برنامه¬های امتحانی مجتمع نیز هماهنگ با برنامه های شورای مدیریت حوزه¬های کابل و جامعة المصطفی قرار دارد.
۷ . موقعیت مدیریتی: نظارت آنگاه مفید و ارزشمند می تواند باشد که، به سامان دادن کارهای جمعی و دور نمودن از آسیبهای که هر برنامه مفید پیش روی خود دارد و پیشنهاد نمودن و به اجرا در آوردن ریز برنامه های لازم که کار جمعی را به هدف می¬رساند، منتهی گردد.  بنا براین نظارت بر برنامه های جاری مجتمع، تاکنون توانسته است بر تعدادی از اهداف از قبیل رساندن محصلان دینی به مراتب تحصیلی لازم و از پیش تعیین شده برساند و از نظر تبلیغ و پیام رسانی نیز در نهایت مطابق معیارهای معمول و متداول منطقه و رضایت مردمی و همچنین جذب تعداد  داو طلبان طلبه در حد بیش از ظرفیت خوابگاهی موجود مجتمع، آنهم در شرایط که چندان رونقی در تحصیلات ح

801بازدید

یک دیدگاه »

  1. نصیر اسد ۲۱, ۱۳۹۰ در ۹:۳۶ ق.ظ -

    جمعه ۲۱ مرداد۱۳۹۰ ساعت: ۹:۳۶

    کار ها و برنامه های بسیار عالی وخوب است. غنیمت است. هرکس به هرطریقی که میتواند مصدر خدمتی برای مردم وجامعه باشد، قابل ارج و قدر است. موفق و موید باشید.
    فقط میخواهم پیشنهاد بدهم که اگر در کار برد کلمه "هزاره و شیعه"، تنها "هزاره" بگوییم کافی خواهد بود. البته اگر هیجکدام را نگوییم و کلمه "مردم را بطور مطلق بکار ببریم، بسیار مناسبتر با شرایط اجتماعی افغانستان خواهد بود و افاده مطلوب میکند؛ چون برادران اهل سنت هیچگاه در همچو موارد، پسوند "سنی" را برای شان به کار نمیبرند. مثلا نمیگویند "مردم پشتون و سنی" یا "مردم تاجک و سنی" یا "مردم ازبک و سنی" یا مثلا کلمه "سنیان" را هیچگاه استفاده نمیکنند؛ طوریکه ما کلمه "شیعیان" را زیاد به کار میبریم.