حمله تازه توسط کوچیها بر هزار ستان

مدبریت ۸:۳۸ ب.ظ ۲۸

 کوچی ها  پیش قراول  تروریزم  و نا امنی در افغانستان کوچی ها

  با فرارسیدن فصل بهار دوباره  یورش کوچی ها به مناطق بهسود آغاز گردید .

با آغاز هفته روان  نیرو های مسلح با سلاح های مدرن  بر اهالی مسکونی  مناطقی  درحصه اول  و دوم بهسود و  ولسوالی دای میرداد ولایت میدان وردک  و همچنین ولسوالی ناور ولایت غزنی حمله ور شده اند .

این نیروهای مسلح از کجا مسلح میشوند و با اجازه کدام  ارگان  مسلح در افغانستان رفت و آمد میکنند؟ ظاهر قضیه برای کسی آشکار نیست اما در حقیقت  دو ارگان مهم دولتی که عبارت از وزارت های داخله و دفاع ملی هستند از این نیروی مسلح  که  به ظاهر زیرنام کوچی ولی در حقیقت  پیش قراول ترویزم و نا امنی در کشور بوده و هستند،  حمایت می کنند.

طبق گزارش خبرگزاری ها  وزارت داخله  اظهار داشته  است که ” در مسائل  سیاسی  و قومی دخالت نمیکند .  اما پولیس محافظ قانون است  و هرکسی که قانون را زیرپا کند برخورد خودهد کرد.”

اگر روی این اظهار نظر وزارت داخله با دقت غور نمائیم ، به خوبی در می یابیم  که  وزارت داخله در قضیه یورش کوچیها  دخالت  کامل دارد .

سوال من از وزارت داخله این است که آیا این افراد که حمله مسلحانه را بر اهالی بومی  این مناطق انجام داده اند و صد ها خانوار را از خانه های شان بیجا ساخته و قریه ها را به آتش کشیده اند ، این جرم نیست ؟

ایا این افراد تا به داندان مسلح ، سلح های شان جواز  از وزارت داخله را دارند ؟  یا جناب اتمر زیر نام   گروپ های  امنیتی خصوصی  یک  گروپی را بنام  حفاظت از حقوق  کوچی ها  ثبت وزارت داخله ساخته و به انان اجازه حمل سلاح را داده است .

موضوع مهم تر اینکه  یک نهاد بزرک امنیتی دولتی  یعنی وزارت داخله ، با بیشرمی تمام  موضوع حقوقی دو قبیله را یک موضوع سیاسی قلمداد میکند .  البته که فاشزم همیش از این موضوع  به نفع سیاسی خود استفاده برده است  و بعد از این نیز از این حربه استفاده سیاسی خواهد برد .

یک قبیله بی هویت  که  تا کنون هیچ  جای پایی از خود ندارند  و تاکنون حقوق شهروندی این  قبیله مشخص نیست که شهروند کدام کشور هستند  با همکاری و پشتیبانی  طالبان و  فاشزم دولتی  بر سرزمین های بومی ترین شروندان  یک کشور حمله میکنند و دارائی و هستی انان را تاراج میکنند و وزارت داخله  که بزرگترین و باصلاحیت ترین  ارگان امنیتی یک کشور است  موضوع را  نادیده گرفته و با سیاسی قلمداد نمودن ان  شانه خالی میکند .

حرکت های سیاسی  عبارت از تظاهرات های صلح آمیز است نه اینکه  یورش مسلحانه .

آغاز این فاجعه  زمانی  قدرت گرفت که  دو سال پیش فردی  بنام علم گل کوچی  بدون در نظر داشت  احترام به  نمایندگان و خانه مردم افغانستان یعنی پارلمان ، مانند شتر لجام گسیخته اش عربده کشیده و ساکنین اصلی افغانستان را که عبارت از اقوام  تاجک ، هزاره ، ازبک ، ترکمن ، و غیره  باشند را مهاجر خطاب نموده و خود ه

2,566بازدید

۲۸ دیدگاه »

  1. ناروی ثور ۲۷, ۱۳۸۹ در ۹:۵۲ ب.ظ -

    دوشنبه ۲۷ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۲۱:۵۲

    اقای قا سیمی عزیز سلام . گزارش تان وقعا تراژدی و بسی الم ناک است برای جا معه هزاره !!
    امید وارم که روشن ضمیران و نظریه پردازان این سایت ازاین حادثه و تاریخ شان درس عبرت بگیرد و دیگر هم دیگر را توهین و تحقیر نکند .
    و با هما هنگی و یکرنگی در کنار هم باشیم و هم دیگر را تحمل کنیم .
    الله لعنت الله علی القوم اظالمین .

  2. نظر ثور ۲۸, ۱۳۸۹ در ۱۲:۴۲ ب.ظ -

    سه شنبه ۲۸ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۲:۴۲

    اغای قا سمی سلام . بلی برار .بنام کو چی در واقع طالبان هست که میخواهد سر زمین مردم هزاره را از ان خود کند . کجاشد خلیلی وکسانیکه سنگ این مرد فرو مایه را به سینه خود میزد و میزند و چرا این ها لا اقل نظر ش را صبت این جا نمیکند و سکو ت زلت بار را اختیار نموده است .

  3. محسن زردادی ثور ۲۸, ۱۳۸۹ در ۱:۱۱ ب.ظ -

    سه شنبه ۲۸ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۳:۱۱

    اقای قاسمی سلام !
    به نظر من یگانه راه حل نجات از مظالم کوچیها شاید همان مبارزه بخاطر ایجاد نظام فیدرالی در افغانستان باشد تا سرحد ات داخلی جمهوری های خود مختار تعیین گردد. کسانیکه مخالف دولت فیدرالی هستند ( هدفم برادران ملیت پشتون ما اند) هم بهمین خاطر است که میخواهند تمام افغانستان را به یک طبیله و یک چراگاه بزرگ تبیدیل نمایند. همان طوریکه تا حال بوده است.
    جنبش طرفداران فیدرالیزم را باید تقویه و رشد داد تا ملیتهای تحت ستم صاحب حق و سرنوشت خود گردند. تمام تلاشها و کوششهای دیگر فقط میتوانند موقتی و موضعی باشند. البته به نظر من..

  4. نوری ثور ۲۸, ۱۳۸۹ در ۶:۴۵ ب.ظ -

    سه شنبه ۲۸ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۸:۴۵

    برادران محترم وخوانندگان محترم سایت جاغوری یک سلا م تقدیم است
    به نظر بنده حقیرکه آنقدرزیادهم نمیدانم ولی یگانه راه حل مثاله کوچیها همانا منسجم شدن مرد م شجاع هوشیا رومتاسفانه کم دیانت ما است زیادترمردم ازین خا لیگا ه استفاده نموده اززمان عبدالرحمن الی کواسه هایشان که امروزبنام کوچی بالای بهسودبا سلاح مدرن یوریش برده ودیروزبنام طالب منا طق هزاره جات را تحریم غذای نموده بود یک مثل هزارگی است که میگوید گرسنه ره خواب میبره وآموخته خوره نه پدران شان ازخوردن کشت زار های هزاره جات وعاجز بودن مردم برایشان افسانه زیاد گفته باشد براستی اگرخوب دقت کنیم عبدالرحمن آن قدرمرد قوی نبود که شصت فیصد هزاره هارا به شهادت برساندبه جزاینکه معامله گری بعضی اربا بان شکم گنده وبعضی آغایون همان وقت که داستان دورودرازی دارد وبی اتفاقی مردم باعث آن گردید
    برادران گرانقدرارجمند ودوست داشتنی فعلاً که ما بااین ملت ستم دیده خود درآستانه انتخابات پارلمانی وهم درمقابل یوریش ترورزم
    کوچی نما قرارداریم ازتجارب مردم دنیا که فعلا این جهان باوسائیل اطلاعات جمعی مانند یک قریه شده استفاده نموده درمقابل متجاوزین به شکل منسجم قدبرافراشته ودرمساله کاندیدان تقلیل نمائید تا در دنیا وآخرت سرفراز وآباد باشید به امید پیروزی حق برباطل وبیدا ری هرچه بیشترمردم سراسر هزاره جات ازخواب غفلت

  5. علی قاسمی ثور ۲۸, ۱۳۸۹ در ۸:۳۷ ب.ظ -

    سه شنبه ۲۸ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۲۰:۳۷

    سلام خدمت دوستان خصوصا اقای زردادی عزیز و برادر عزیز ما اقای نوری !
    اقای زردادی من با شما کاملا موفقم و من خود یکی از حامیان حکومت فدرالی در این کشور هستم . ولی عرض بنده این است که دراین مقظع زمان تمام قلم بدستان هزاره در هر گوشه و کنار جهان که حضور دارند با زبان های مختلف دراین مورد یعنی کوچی و کوچی گری بنویسند هم در سایت های انتر نتی و هم در روزنامه ها و مجلات کشور های غربی تا این قوم فاشست را به جهانیان بشناسانند .
    حد اقل صدای خودرا به جهانیان برسانیم .
    و موضوع دوم اتحاد و همبستگی را تلاش نمائیم که در بین ملت ما ایجاد شود .
    با امید موفقیت همه عزیزان

  6. محمدی ثور ۲۹, ۱۳۸۹ در ۱۲:۱۲ ق.ظ -

    چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۰:۱۲

    سلام آقای قاسمی عزیز!
    به باور من تا ما به یک استراتژی دست نیافته باشیم؛ وضع موجود ادامه خواهد یافت. ما هزاره ها دجار یک نوع مرعوبیت پنهان و ذهنیت فسیلی حق حاکمیت انحصاری پشتون ها؛ خود را همیشه در محاق «سیاست در سایه بودن» احساس می کنیم برای ادامه حیات سیاسی به ناچار باید در سایه حاکم اصلی سر زمین «افغانستان» باشیم ولو به هر قدر و قیمت! اگر هزاره ها قدر و قدرت آرای شان را در انتخابات ریاست جمهوری نشان می دادند؛ به عنوان گروه اجتماعی تعیین کننده در سیاست کشور ظهور می کردند! من همین نظر را داشتم و گفتم اما بسیار کسان مرا ملامت کردند؛ اما آزموده را آزمودن خطا است و رهبران سیاسی مرعوب و ذهنیت زده امروز کجا ست که خون بهای بی خانمانی هزاره ها را بپردازد؟!
    من نمی گویم باید به تاجک پناه برد؛ گاهی لازم است آدم برای ضرب شست نشان دادن به رقیب؛ در کنار رقیب آن یکی بیاستد!
    چرا کوچی ها مسلح نباشد؛ که با جنایات دیروز کوچی رهبران هزاره آرای قربانیان بهسود را به جیب حامی اصلی طالبان کوچی ریخت!
    و…………….

  7. ali ثور ۲۹, ۱۳۸۹ در ۷:۱۴ ق.ظ -

    چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۷:۱۴

    سلام دوستان
    هجوم کوچیها در مزارع هزاره جات واصلا وجود آنها یک فاجعه درکشور است که باید دولت مردان ما روی این قضیه یک فکر اساسی کنند
    من نمیدانم که جناب خلیلی پهلوی کرزی چکار می کند اصلا یک کوچکترین حرکتی از خود نشان نمی دهد تاحالا که هیچ کاری وهیچ حرکت مثبتی از خلیلی ندیدیم یک ادم بی خاصیت ! واقعا تعجب آور است.

  8. میثم لومانی ثور ۲۹, ۱۳۸۹ در ۸:۱۱ ق.ظ -

    چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۸:۱۱

    دوستان معضله کو چی ها از قدیم ها یک التر ناتیف سیاسی بوده است و حال نیز چنین است . از این موضوع هر کسی به حدتوان خویش بهره گیری مینماید . کرزی و دارو دسته افغان ملتی اش به گونه یی . خلیلی به گونه دیگر و محقق صاحب به گونه دیگر . جناب اقای محمدی به یک نکته بسیارخوبی اشاره فرموده اند . که ، عبارت ازهمان استرا تیژی میباشد . به نظر این حقیر اگر روی پیش زمینه های "معقولانه " متحد شدن هزاره و تاجیک کار شود. شما فکر نمایید که چه اتفاق به وقوع خواهد پیوست. اگر هزاره و تاجیک باهم متحد شوند سر نوشت سیاست در افغانستان تغیر خواهد کرد . من یکی این را مطمئنم . بعضی از دوستان ما خیلی بد بینانه و سطحی و احساساتی به این موضوع ( اتحاد ملت پارس ) فکر میکنند !

  9. ازره ثور ۲۹, ۱۳۸۹ در ۹:۳۵ ق.ظ -

    چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۹:۳۵

    سلام قوما . شما شاهید استید که بشر دوست همیش برای مردم محروم وطن حرف میگوید . امروز مردم بیسود محروم ومظلوم نیست چرا این ادم یک دفه صدای خوره بور نمونه . یا اینکه وحدت ملی از بین موره امزو خاطر سکوت ذلت بار نموده و دومید نو مید خلیلی و محقق هم که نشینیم لا اقل یک راه چاره را جور کنید و نظر خوب بدهید . خلییلیللللللیییی بچیش تو هم ولا گه خیر کنی بلکیم اولاد های تو ده کرایی بلدی تو بیر یو شو نه .

  10. علی قاسمی ثور ۲۹, ۱۳۸۹ در ۱۱:۲۶ ق.ظ -

    چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۱:۲۶

    سلام خدمت اقای محمدی ، میثم لومانی آزره و سایر دوستان
    با سپاس از اظهار نظر تان
    اقای محمدی عزیز من با نظریه شما موافقم اما کجا است آن تحرک و جنبشی که برای روی دست گرفتن همچون ستراتژی تلاش کند ؟
    خلیلی و محقق امروز دانه های ناسوری اند که بر ملت ما تحمیل شده اند و رهائی از چنگال اینان خود یک زمینه میخواهد و به زمانی نیاز دارد .
    جامعه جهانی و سیاستمداران فاشزم با استفاده از موجودیت این ها بر ملت همه نوع ظلم را روا میدارند. و من باور کامل دارم که کسی در مقابل این دو ، جرئت سر بلند کردن را ندارند و الی این ها از هرنوع حربه برای نابودی و کوبیدن آن شخص دریغ نمیکنند. من به چشم خود دیدم سیاست های این دو با صطلاح رهبر را .
    راه چاره در گام نخست باید تمام قلم بدستان متفقانه علیه تجاوز کوچی ها ، دولت فاشستی کرزی و باند افغان ملت و همچنین بی کفایتی رهبران خود ساخته بنویسند به هر زبان و در هر کشور ، و موضوع دوم در میان محصلین و دانشمندان دلسوز جامعه باید فعالیت کرد و انان را وادار ساخت تا یک حرکت منظم و آسیب نا پذیر را براه اندازند که تغییر در سیاست و چهره های سیاسی بوجود آید .نه از طریق معامله بلکه از طریق یک فکر باز و روش بهتر .
    البته که نظر تمام دانشمدان ما قابل قدر است .
    موفقیت همیشگی دوستان را خواهانم

  11. خاموش ثور ۲۹, ۱۳۸۹ در ۶:۴۳ ب.ظ -

    چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۸:۴۳

    سلام دوستان عزیز و درد مند, تشکر از آقای قاسمی.

    دوستان! نگاهی به گزشته تاریخی ما و آینده . دو سوال در همیشه در زهنم خلق شده و میشود.

    دو سوال این بوده,( سکوت یا بازی با استراتیجیک؟؟؟؟)
    عبدالرحمان خط برای مردم ما در اورزگان روان کرد کی شما به نا هستین که با حکمت کابل؟؟ برای سوال سیاسی جواب مزهبی دادند.با شمشیر حضرت علی هستیم. دوشمن, دستور حمله را داد, مردم ما در جنگ هدف مند نبوداند, کی چی میشود؟ چی خواهد شد؟ (آیه تو ابدورامو ره…تیبینه ره بیله نرخرو بار کده ازره را میزنی) این شاید شعار بوده باشه. اما هدف سیاسی نداشته بوده صرف دفاعی.
    برادر! توب آنروزی عبدالرحمان را و دست خالی مردم ما را دوشمن را با دست خالی شکست دادند, سران ما را کمی باج داد تا حکم صادر کرد(کافر, رافضی مزهب) کوچی ها را دستورداد کافران را زمین هایش را گرفته آواره کنید((( رسیدم تا امروز))) اگر هدفمند سیاسی(بازی استرتیجیک) میبود آیا ما اینگونه پارچه پارچه می شودیم؟؟
    (۲)
    سلطانعلی کشتمن, با حفیظ الا هم فکر هم حزب هردو در مقام اول قرار داشت, صرف سلطانعلی(هزاره) بود. حفیظ ریس جمهور بود. کوچی ها آنروز هم زمین ها ما را خورداند, مردم در پیش کشتمند شکایت کرد, تو نزدیک با ریس هستی مارا کار نداشته باشه جای دیگر. ریس جمهور در جواب کشتمن گفته بوده نه مردم هزاره کوچانده شود زمین هایش به کوچی ها داد شود. کشتمن ما سکوت کرد بیرون نداد تا اینکه میانه اش خراب شد. او این هدفی نیاکان خود را داشت.

  12. سلام ثور ۲۹, ۱۳۸۹ در ۷:۲۳ ب.ظ -

    چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۹:۲۳

    سلام خدمت دوستان محترم مساله کوچی یک چیزی تازه نیست که ما حالا بفکر آن افتاده ایم سالهای پیش نیز همین اتفاقات افتاد همین کوچیها یا بهتر است بگوییم طالبان مسلح بنام کوچی وحشیگریهای انجام دادند جای تاسف اینجاست که ما ادم درست وحسابی در دولت نداریم تا از حقوق مردم ما دفاع کند آدمای دردولت است که فقط بخاطر حفظ منافع خود دست به هرکاری می زند بعنوان نمونه چند سال پیش در مالستان ولسوالی که تعیین شده بود چون طرفدار خلیلی نبود خلیلی باتمام توان خود مخالفت کرد طرفدارانش را مسلحانه در مقابل ولسوال انتخابی قرار داده بود
    در جاغوری بنابود ظفر شریف بعنوان ولسوال مقرر شود که با مخالفت خلیلی مواجه شده بود چون از طرفداران خلیلی نبود تا بالاخره بعد ازچندمین بار ظفرشریف موفق شد بعنوان ولسوال جاغوری جای عرفانی را بگیرد
    بله خلیلی سیب در این زمینه ها خیلی تلاش می کند! اما در پهلوی جناب کرزی دیگر حرف برای گفتن ندارد تا کرزی صاحب ناراحت نشود وآن زمان خدای نخواسته خلیلی را ازچوکی پاین بکشد!!!
    راه حل بیرن رفت ازاین بهران بنظرمن دو چیز بیشتر نیست : ۱٫ اتحاد وانسجام مردم ما ۲٫ انتخاب افراد متعهد و شایسته ومتدین وباتقوی در امورسیاست

  13. خاموش ثور ۲۹, ۱۳۸۹ در ۷:۲۵ ب.ظ -

    چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۹:۲۵

    برادر امروز! این رهبر ما به چی درد میخوره؟؟
    این میراثدار پدر چی درد میخورد؟؟

    آیا رهبر ما از روی اجساد مظلومین میگزشت در منافع شخصی(پول,مقام, نام, گورده سواری)) میرفت؟؟؟ زنده باد محقق
    در بهسود دختران جوان را ۲۴ ساعت بردن بر نوامیس ما تجاوز کرد در طول تاریخ چی گونه رهبر فرزانه نادیده و ناشنده میگیره؟؟؟
    آیا این میراثدار پدر چگونه از روی جسد پیر زن مظلوم میگزرد برگورده مت سوار میشود؟؟
    آیا رهبر فرزآنه(معاوین) نمی دانیست, کرزی امریکاه فرار کرده بهار است کوچی ها حمله میکند؟؟
    مگر حضرات علی نگفته اگر مرد مسلمان از عصه بیمرد رواست.
    آقای جلیلی! اگر دختر جوان خودت را در کمال بخت ۲۴ ساعت کوچی ها بی برد بی عفت عشق و حال کند.
    چیرا بر هدف دوشمن بر هدف کرزی حمله نکرد و نمی کند؟؟ سکوت سکوت سکوت

    دو سکوت بر یک ملیت در یک فصل در یک زمان از طرف یک پشتونیزم قومی…

    در فضای نیمه دیموکراسی باید ما چند ماده و هدف را پیش گیریم ۱بازی استراتیجیک ۲ فکر استراتیجیک ۳ براورد استراتیجیک ۴عمل استراتیجیک ۵ همان گفته آقای زردادی و آقای قاسمی و لطیف پیدرام رهبر کونگره ملی . دولت( فدرالی) خواست کوچی شد , خواست درس خواند.

    بحث عقلانی در محور دیموکراسی.
    اگر میانه رهبر فرزانه ما اگر کرزی خراب شد , بعد از ۱۰ سال میگه آری کرزی گفت کوچی ها حمله کنید. زنده باد محقق

  14. حفیظ خ. خرم ثور ۳۰, ۱۳۸۹ در ۱:۳۰ ق.ظ -

    پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱:۳۰

    کشتار، وحشت و تجاوز کوچی ها را شدیدا محکوم کنیم!

    استاد گرامی اقای قاسمی تشکر از احساس و تلاش تان

    خبر تلخ قتل، کشتار، غارت و خانه سوزی مردم بی دفاع و صلح دوست دایمرداد و بهسود و…..، به دست دزدان و غاصبان کوچی، بار دیگر مردم را عزادار و خانواده های شهدا را داغدار و مصیبت زده ساخت.

    شهادت افراد بی گناه را به خانواده آنان تسلیت گفته، عمل وحشیانه کوچی های متجاوز و کوردل را شدیدا محکوم می نماییم.

    مردم صلح دوست ما از حکومت اقای کرزی، نماینده های مردم در پارلمان و سازمان های دفاع از حقوق بشر، جدا تقضا می نمایند که از ظلم و تجاوز و کشتار کوچی ها جدا و فورا جلوگیری نموده، برای همیشه خاتمه دهند. عادت دیرینه غلط ، سنت ناروا و سفر تجاوزی کوچی ها و کوچی گری را ریشه کن سازند، یا حد اقل در محدودهء جغرافیای مخصوص که صدمه و ضرر فزیکی و ملکی و مالی به مردم نه رسانند محدود و محدود تر نمایند.

    تشکر – حفیظ خرم

  15. وکیل ثور ۳۰, ۱۳۸۹ در ۱۱:۰۱ ق.ظ -

    پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۱:۱

    سلام دوستان !
    دوستان مسله کوچی وکوچی گیری نوعی ازبرتری جویی نژادی است که حاکمیت این قوم انحصارگر راکه فقط در فکر واندیشه قدرت است وهیچگاهی در فکروطن وطندوستی نبوده ونسیت همیشه به خاطر قدرت به سرنوشت وطن با هر بیگانه به راحتی معامله کرده ومیکند.
    اقای خلیلی تو که همواره در فکر کنار زدن فرزندان جاغوری گام میگذاری ایا گاهی به این نتجه رسیده ای که دشمن من وتو مشترک است وفرزندان جاغوری دشمن تو نسیت ؟دیدی که وکیل های تمام هزاره بشمول وکیل جاغوری محترمه شاه گل در کنار مردم مظلوم بهسود قرار داشت؟ حتا سید عالمی بلخابی درکنار مردم ما بود بغیر از سید محمد علی جاوید که حضور ندارد .اگر ایحنیری از جاغوری به حیث کاندید وزیر معرفی میگردد ویا ولسوال مقرر میگردد شما مخالفت میکنید. یکمی عمیق فکر کنید مردم ما بی احساس نسیت دوستان ودشمنان خودرا تفکیک بجاه میتواند نماید تو هوشیار باش در میدان سیاست وهمچنان درغیرت هزارهگی ات؟

  16. علی قاسمی ثور ۳۰, ۱۳۸۹ در ۱۲:۴۴ ب.ظ -

    پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۲:۴۴

    سلام و احترام مجدد خدمت تمام بازدید کننده گان جاغوریت ۱
    برادران ، دانشمندان ملت غیور هزاره !
    از شما تمنا دارم که با احترام کامل به نظریات تمام عزیزان ، بیائید دست به دست هم داده و آگاهانه در پی نجات مردم خود باشیم .
    فریاد خود را از هر در و پنجره بیرون کشیده و با تلاش برای یک رهبر خرد مند و دلسوز و انسجام نیروهای دانشمند برای روی کار آوردن یک نظام فدرالی در کشور .
    این دو علاج مرضی است که همیشه بر مردم ما از راه های مختلف سرایت میکند.
    غیر از این به نظر ناچیز راه حل دیگری در دراز مدت دیده نمیشود .
    موفق باشید

  17. درد کشیده ثور ۳۰, ۱۳۸۹ در ۳:۵۹ ب.ظ -

    پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت۱۳۸۹ ساعت: ۱۵:۵۹

    آقای قاسمی سلام . من با تو هم فکر هستم. نظام فدرالی.
    و رهبرنو . نظام فدارالی شدنی نیست سرمایه های مردم قندهار در کابل است از کابل در قندهار است.
    انی کار ساده نیست. ولی رهبریت کمی ساده است . جون مربوط ملیت است.
    کی را انتخاب کنیم؟؟؟
    در نظر تو کی خوب هست؟؟
    همه از جلیلی نفرت داره .
    آقای خاموش هم از محقق کفته , ولی احساس داره ولی نه در نظر تو کی خوب استه؟؟؟ تو یک آدم روشنگر و خیر اندیش کی خوب هست؟؟؟
    موفق باشیم.

  18. غفور جوزا ۱, ۱۳۸۹ در ۲:۳۵ ق.ظ -

    شنبه ۱ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۲:۳۵

    لعنت به خلیلی و کوچیهای متجاوز!!! من خلیلی محقق و بشردوست را به عنوان رحبر قبول ندارم.

    خلیلی بخواطر که چوکیش را از دست ندهد هیچ عکسلعمل از خود نشان نمیدهد
    حتا اگر همه مردم بهسود را قتل عام کنند.

    ولی بقول دوست عزیز سلام که خلخیلی خوب بلد است که دانهای خود را جابجا کند تا در آینده موقعیت خود را در بین مردم حفظ کند. مرگ بر خلیلی

  19. علی قاسمی جوزا ۱, ۱۳۸۹ در ۱۱:۵۰ ق.ظ -

    شنبه ۱ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۱۱:۵۰

    برادر محترم درد شیده عزیز سلام
    نظام فدرالی هیح مانعی برای سرمایه گزاری یک شهروند نیست هز شهروند یک کشور میتواند در هر گوشه کشور سرمایه گذاری نماید . مهم فقط پرداخت مالیات به همان ایالت است .
    اما در مورد رهبری ی فرد و یا دو فرد نمیتواند رهبر را تعیین کند . رهبر را باید مردم تعیین کنند .
    امروز ما شخصیت های زیادی داریم که هرکدام ازنگاه علمی و سیاسی و دانش بالا تر از محقق و خلیلی هستند .
    بطور مثال : داکتر سمر . داکتر مدبر . داکتر بشر دوست وغیره نخبه گان مردم ما .البته رهبر باید دیگر دانشمندان نیز در کنارش باشند.

  20. درد کشیده جوزا ۲, ۱۳۸۹ در ۱۲:۵۷ ق.ظ -

    یکشنبه ۲ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۰:۵۷

    سلام قاسمی منظور از سرمایه این بود : شاید ۳ سال پیش هم برنامه از دولت فدرالی در میان آمد ولی همین سرمایه دارآن کی از قندهار است در کابل دوکان خانه هوتل و غیره داره یا از شمال در قندهار همین قسم .

    آنها نپزیروفت, از دولت خواهان دوبرابر خساره شده بود.
    اگر ۲ لگ افغانی قیمت داشت ۱۰ است.

    اگر نه نظام فدرالی هم در سود تشنگان ترقی است , هم در سود ضد مدنی. هم در سود
    آنهایکه سگ جنگی را عنعنه ئ ملی حساب میکنند,
    و هم در سود سلطه جویان غرب که دیروز بنام کشف کشور ها را خوردند .
    امروز بنام, حقو ق بشر , جامعه مدنی, لبرالیست, دیموکراسی. کشور ها را خوردند ,
    ایران , عراق, افغانستان , پاکستان. هر کدام تقسیم شده ولی عملی نشده زود است. ……….
    اما زنده باد محقق….. من دلیل دارم اگر نه خلی کسها هست سواد داره با لاتر است . اما زنده باد محقق. کار در نصر, نهضت ووووو ندارم .

  21. غفور جوزا ۲, ۱۳۸۹ در ۲:۴۱ ق.ظ -

    یکشنبه ۲ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۲:۴۱

    داکــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتر ســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــیما
    ســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــمر
    رهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبر
    ماســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت

    غفور

  22. غفور جوزا ۲, ۱۳۸۹ در ۲:۵۱ ق.ظ -

    یکشنبه ۲ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۲:۵۱

    خلیلی و محقق که امتهانش را داده است.
    اما آقای مدبر دو کلمه حرف را هم از روی کاغس میخواند یعنی سواد کافی ندارد چیگونه میتواند رهبر شود و یا بشردوست.

    من تعجب میکنم آقای قاسمی به چی دلیل مدبر و بشردوست را شایسته دانسته است خنده دار است بخدا.

  23. وکیل جوزا ۲, ۱۳۸۹ در ۱۱:۱۴ ق.ظ -

    یکشنبه ۲ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۱۱:۱۴

    دوستان سلام !
    از مدبر شناخت ندارم ولی جناب بشر دوست ملی فکرمیکند وای بر حالت بشر دوست ؟ مگر مردم بهسود خارجی است که صدایت در گلویت خشکیده کور وکر شدی ؟کجاه است بشر دوستی شما ؟از این مردم مظلوم خوب رای کافی اوردی؟
    مگر کدام کوچی بتو رای داد ؟که تو خودرا مترقی وانمود میکنی؟با کشتن مردم فقیر
    ودهاتی شعار هایت تحقق پزیر است؟ بشر دوست هویت ات را اشکار کردی ؟
    حتا سید ها بی تفاوتی شانرا شکستاندن ودر کنار مردم ما قرار گرفت از اقای عالمی بلخابی تشکر؟
    از غیرت وهمت بالا وجدان بیدار بهزاد مبارز جهان سپاس که خوب از درد ورنج مردم ما
    جانانه دفاع کرد واستبداد واستبداد گیری را ملامت وسرزنش کرد افتخار بر تو ای فرزند
    نجیب وغیرتمند هزاره .سر بلند وسرخ رو ی نصیب ات بادا.

  24. علی قاسمی جوزا ۲, ۱۳۸۹ در ۱۰:۰۷ ب.ظ -

    یکشنبه ۲ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۲۲:۷

    سلام خدمت تمام دوستان
    اقای غفور عزیز سپاس از شما .
    من فقط نام شخصیت های مطرح هزاره را نوشته ام نه اینکه انان را به رهبری برگزیده باشم .
    خلیلی و محقق به گفته شما امتحان شان را داده اند . مدبر صحبت کردن یاد ندارد ، بشر دوست ملی فکر میکند …. داکتر سیما هم به نظر یک تعداد دگر شاید پسندیده نباشد …. پس شما شخصیت خوب و از همه نگاه جامع را در میان چهره های سیاسی هزاره به ما نشان دهید که هم مبارز و دلیر باشد ، هم برای مردم خود کار کند و مورد پسند تمام مردم مابا شد . بفرمائید ما هم تائید میکنیم . شما یک اسمی را ببرید و در مورد ایشان از دوستان نظر خواهی میکنیم .
    موفق باشید

  25. غفور جوزا ۳, ۱۳۸۹ در ۳:۱۵ ق.ظ -

    دوشنبه ۳ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۳:۱۵

    آقای قاسمی سلام!

    من شخصیت بزرگ مثل داکتر سیما را با خط خیلی درشت برایتان معرفی کردم از هر لحاظ شایستگی یک رهبر را دارا میباشد.

    و یک چیز را نباید فراموش کنیم که ما مردم مرده پرست هستیم تا زمانیکه مزاری زنده بود ما اورا نشناختیم یکی دنبال شیخ آصف رفتیم یکی دنبال اکبری رفتیم و یکی هم دنبال انوری رفتیم ولی زمانیکه مزاری به شهادت رسید بعد یک تعداد محدود مردم ما فهمیدند که مزاری که بود.

    حالا هم امروز داکتر سیما زنده است ما قدرش را نمیدانیم و کوچکترین تشکر و قدر دانی از داکتر سیما نکردیم بابت زهمتهای که برای مردم جاغوری و مردم افغانستان کشیده است

  26. علی قاسمی جوزا ۳, ۱۳۸۹ در ۱:۴۱ ب.ظ -

    دوشنبه ۳ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۱۳:۴۱

    سلام مجدد خدمت برادر محترم غفور جان !
    من نیز با نظر شما موافقم در مورد محترمه دکتر سیما سمر من ایشان را مانند عضو فامیلم میشناسم و شناخت کامل از ایشان دارم و ایشان را برحق شایسته رهبری جامعه میدانم .
    زحماتی را که محترمه داکتر برای مردم ما کشیده هیچ فردی نکشیده . و شما میبینید که رهبران خود ساخته را هستند امروز مردمانی که با تمام خیانت های آشکار شان بازهم رهبر میپندارند . هراس من از این است که مبادا مردم متفرق تر شوند .
    و در مورد نظر دوم تان نیز موافقم که مردم ما همیشه همین طور بوده اند یعنی مثل معروف است که میگویند هزاره ها مرده بد و زنده خوب ندارند .
    این به همین مفهوم است که ما مردم قدر زنده خود را نمی دانیم و بعد از مرگش یخن پاره میکنیم .
    خداوند به مردم ما بینش درست و درک سیاسی بدهد .

  27. غفور جوزا ۳, ۱۳۸۹ در ۲:۱۹ ب.ظ -

    دوشنبه ۳ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۱۴:۱۹

    آقای قاسمی سلام!

    زیبا نوشتید مخصوصاً جمله آخر خداوند به مردم ما بینش درست و درک سیاسی بدهد. تشکر

  28. خرمی جوزا ۴, ۱۳۸۹ در ۱:۴۳ ب.ظ -

    سه شنبه ۴ خرداد۱۳۸۹ ساعت: ۱۳:۴۳

    دوست گرامی آقای قاسمی عزیز درود بر شما ! نوشته های تان جالب ، حساب شده ، ارزشمند و دردمندانه است . به نظر می رسد ما پیش از آن که بیش از اندازه روی دشمن زوم شویم ، بسیار لازم خواهد بود که روی گذشته ها و حال قوم خود بیش از پیش دقت کافی به خرج دهیم . میدانیم که آسیب شناسی تاریخی قوم ما و نیز آسیب شناسی جغرافیای و موقعییت مردم ما (سرزمین هزارستان) حرف های ناگفته ای بسیاری در خورجین دارند که خواسته یا ناخواسته مورد غفلت قرار گرفته اند . تردیدی نیست که سرزمین سنگلاخی ، کوهستانی ، صخره ای ، کم بازده و بدون مرز ما به همان اندازه که در طول تاریخ نقش حامی و پناهگاه را برای ما داشته به همان اندازه بندی بر پاهای ما هم بوده است شکی نیست که ما اگر همچون دیگر اقوام ساکن این ظلم آباد کشوری برادری در اطراف می داشتیم همچون ازبکستان برای ازبک ها ، تاجیکستان برای تاجیک ها و… حال روز ما به مراتب بهتر از حالا بود حامی درست که از خون و نژاد تو باشد ارزش حیاتی برای بقای یک قوم دارد . و یا اگر هزارستان مرزی به دنیای خارج می داشت این همه آسیب پذیر نبود و… در هرصورت تنها به دو مورد از آسیب های گریبانگیر تاریخی قوم و سرزمین هزارستان اشاره رفت هر گاه قلم بدستان هزاره به آسیب شناسی بپردازند قطعا در پیش گیری یا دفاع ما از هزارستان یا… موثر خواهد بود . درود وسلام بر روح شهدای دایمرداد و بهسود و سلام بر مردم صبور و پایدار این سر زمین خونین و به امید پیروزی !