خاطرات سفر اربعین قسمت ششم محمد جواد برهانی

۳:۳۵ ق.ظ دیدگاه‌ها خاموش
خاطرات سفر اربعین قسمت ششم محمد جواد برهانی

از کاظمین به سمت نجف
bbb

با قلب شکسته از حرم کاظمین و عسکریین دور می شدیم و در مسیر راه در یک قهوه خانه موتر توقف کرد و ما هم از فرصت استفاده کرده نماز ظهر و عصر را خواندیم. قدم زنان به سمت میوه فروشی رفتم و خواستم پرتقال بخرم که یک عرب عراقی آمد و به میوه فروش گفت: این آقا هر چند میوه می خواهد به اش بده و پولش را من حساب می کنم. من قبول نمی کردم اما او اصرار کرده فرمود: انتم زوار الحسین و انتم ضیوفنا. ازش تشکر کردم و یک کیلو پرتقال گرفتم و بین خانواده سید داود و سید قاسم تقسیم کردم. ماشین دوباره به راه افتاد؛ در مسیر راه دوستان ایرانی بحث های خیلی جالب را راجع به رجعت، زیارت، سیاست و ولایت فقیه داشتند. دوستان مسیر راه ما همه اش دانشجویان متدین و خوبی بودند که برخی از آنها در کشورهای خارجی و از جمله امریکا تحصیل می کردند و برای زیارت در عراق آمده بودند. وضع مالی آنها نیز خوب بود. کمی هم از اوضاع افغانستان از من سوال کرد.

یکی از دوستان درباره رجعت سوال کرد که از جمله ضروریات مذهب است و دیگری از جایگاه ولایت فقیه در مذهب سوال کرد که به او جواب داده شد ولایت فقیه از ضروریات حیات است.

بزرگترین قبرستان دنیا (وادی السلام)

موتر نزدیک نجف رسیده بود، ترافیک و ازدحام زیاد سرعت موتر را کند کرده بود، از کنار بزرگترین و قدیمی ترین قبرستان جهان به نام وادی السلام می گذریم. وادی السلام یک قبرستان اسلامی در شهر نجف عراق می باشد. مساحت این قبرستان ۱۴۸۵ هکتار است. و بیش از ۵ میلیون قبر در آن وجود دارد. این قبرستان شاید تنها قبرستانی باشد که حدود ۱۴۰۰ سال است مرده ها در آن دفن می گردد. شهرت وادی السلام به خاطر روایاتی است که در آن آمده است: ارواح مومنین در این قبرستان گرد هم می‌آیند و هر مومنی که از دنیا برود ملکی روحش را به اینجا می‌آورد و هر کس که در این قبرستان دفن شود عذاب قبر از او برداشته می‌شود.روح مومنان در عالم برزخ در وادی السلام تا روز قیامت در یک بدن برزخی به حیات خود ادامه می دهد. این قبرستان مانند یک شهر می ماند. در قبرستان وادی السلام پیامبران، عالمان بزرگ و اولیای زیادی مانند حضرت هود و صالح که در در ورودی قبرستان دفن گردیده است. موتر در نزدیکترین مکان با حرم مطهر توقف می کند و ما هم کوله پشتی خود را گرفته در ارتفاع مشرف بر قبرستان ایستاده و وادی السلام را زیارت کرده فاتحه و دعا می خوانیم. آرزوی هر مومن این است که بعد از مرگ روحش در اینجا جا گیرد و برخی برای این کار اقدامات عملی هم می کند و با خط کشیدن در وادی السلام آرزویش را مطرح می سازد. جدیدا جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که با عراق به توافق رسیده است که قبر در وادی السلام خریداری کرده و کسی که دوست داشته باشد در آنجا دفن گردد.

حرم امیرالمومنین (ع)

از باب شیخ طوسی به سمت حرم امیرالمومنین راه افتادیم، وقتی چشم انسان به بارگاه ملکوتی حضرت می افتد تمام شجاعت ها، رشادت ها و خطبه های غرای حضرت امیر از یک سو و تمام مظلومیت ها، غصب ها، صبرهای طاقت فرسا، تنهایی ها، بی مهری ها و… از سوی دیگر در ذهنش تداعی می کند. آرام آرام گام بر می داریم و خانواده سید داود و سید قاسم مقابل مقبره شیخ طوسی جایی گیر می آورد که هم فرش دارد و هم پتو فراوان است. ما برای زیارت به سمت بارگاه حرکت می کنیم اطراف حرم کمدهای شیشه ای فراوان وجود دارد که می توانی کفش و سایر وسائل شخصی ات را آنجا بگذاری و درش را قفل کرده با خیال راحت به سمت حرم برای زیارت بروی. نزدیک آخرین ایستگاه بازرسی می رسی کفش های به جا مانده از زوار توجهت را جلب می کند که صدها کفش رها شده و گم شده در اینجا روی هم انباشته شده و جای بزرگی را اشغال کرده است در حالیکه گفته می شود هر از چند گاهی کامیونی این ها را در جای دیگر منتقل می کند. در ایست بازرسی ما را تلاشی می کند و به موبایل ما نیز در این جا گیر نمی دهد و می توانی آن را داخل حرم ببری. از باب شیخ طوسی وارد حرم می شوم و در مقابل ایوان طلا لحظه ی می ایستم اذن ورود می خواهم و از همان در ایوان طلا به سمت ضریح حضرت امیر و حضرت آدم و نوح که در یک جا دفن اند وارد شده زیارت نامه امین الله را می خوانم. بوسیدن و تبرک کردن در اینجا به سختی کربلا نیست. بارها دستم را به ضریح می رسانم و حتی توفیق بوسیدن آن را پیدا می کنم. آن طرف ضریح مسجدی بزرگی است که برای نماز ساخته شده است و سقفش بسیار زیبا شیشه کاری شده است. در کنار هزاران زائر و نماز گزار دیگر دو رکعت نماز زیارت را می خوانم و لحظه ی هم قرآن تلاوت می کنم.

اینجا واقعا قطعه ای از بهشت است. معنویت خاصی در اینجا حاکم است. اخلاق و انسانیت را شما در رفتار و گفتار زوار می بینید، هر کسی دوست دارد به دیگری کمک کند. از فرصت استفاده کرده برای پدر و مادر، خواهران، برادران، دوستان و خویشان دعا می کنیم.

قبور علما در جوار حضرت امیر

از آنجا که حوزه نجف قدمت هزار ساله دارد و علما و مراجع زیادی در جوار حرم امام علی تربیت یافته و به خاک سپرده شده است لذا بزرگان زیادی در جوار حضرت آرمیده اند. در بیرون از حرم شیخ الطائفه شیخ طوسی بارگاه مجللی دارد که زوار به زیارت آن رفته و برایش دعا می خوانند. در زیر گلدسته های طلایی سمت چپ و راست علامه حلی و مقدس اردبیلی از مفاخر شیعه مدفون اند. در صحن امام علی در اتاق های اطراف علمای زیادی چون علامه امینی، محدث نوری، شیخ عباس قمی، آخند خراسانی، شیخ انصاری، ابوالقاسم خوئی، کمپانی و… دفن شده است که زوار به زیارت آنها می روند.

جدیدا صحن بزرگی به نام صحن حضرت زهرا در ضلع غربی حرم در حال ساخت است که مهمترین کارهایش رو به اتمام است. صحن حضرت زهرا(س) می تواند فضای حرم را ده برابر سازد که شامل قسمت‌های زیارتی، غیرزیارتی و فضاهای جانبی است. در قسمت غیر‌زیارتی صحن حضرت زهرا‌(س)، کتابخانه واحدهای خدماتی، پارکینگ، موزه، مضیف و … پیش‌بینی شده است و مجموعا صحن حضرت زهرا(س) ۱۹۸ هزار متر مساحت دارد.

حوزه علمیه نجف

در حال حاضر حوزه نجف شور و اشتیاق دوره گذشته اش را ندارد، زمانی بیش از ده هزار طلبه در این مرکز مهم شیعی مشغول تحصیل بودند، اما اکنون گفته می شود در حدود دو هزار طلبه در آنجا مشغول تحصیل اند که تعداد افغانی ها در حدود صد و پنجا طلبه است. از قدیم در میان طلاب نجف آن چه که بیش از همه در کنار تحصیل علم دینی مهم بوده، تقوا و خود سازی بوده است. یکی از علماء قدیم نجف نقل می کرد: در میان طلاب کسانی که نماز شب نمی خواند انگشت نما بود، در حالیکه در حوزه علمه قم کسانی که نماز شب می خوانند انگشت نما است. تفاوت دیگری که وجود دارد این است که دروس جدید وارد نظام آموزشی حوزه علمیه قم گردیده است که مانند دانشگاه رشته های جدید دانشگاهی به وجود آمده است. اما در حوزه علمیه نجف هنوز پابند نظام آموزشی قدیم است که صرفا عالم ساز و روحانی ساز است.

البته نباید نادیه انگاشت که حوزه شیعه بصورت کلی دچار سه انحراف بزرگ گردیده است، که می توان این سه انحراف را با توجه به تاریخ حوزه و با توجه به حدیث ثقلین تحلیل و ارزیابی کرد. حدیث ثقلین به ما این نکته را به صراحت بیان می کند که پیامبر فرمود: من دو چیز گرانبها را بین شما گذاشتم که عبارتند از: قرآن و سنت و تا زمانیکه به این دو عمل کنید هر گز گمراه نمی شوید و مفهوم این سخن این است که هر وقت از این دو فاصله گرفتید آنگاه گمراهی شما قطعی است. حوزه شیعه در گذشته دور به قرآن و حدیث اهمیت داده و آن دو را متن و محور اصلی آموزش قرار داده بودند، اما با گذشت زمان جای آن دو را اصول و فقه گرفت، و آنگاه در کنار آن فلسفه و عرفان ابن عربی افزوده شد، و در این اواخر علوم انسانی غربی وارد حوزه شیعه گردیده و حوزه نقش دانشگاه را ایفا می کند که در جای خود به عنوان دانشگاه ارزشمند است اما دیگر حوزه نیست.

مراجع نجف20141215_161113

در گذشته علما تلاش می کردند از زیر بار مسولیت مرجعیت شانه خالی کنند، اکنون نیز نمونه های آن در نجف و قم وجود دارد اما بسیار کم شده است.

از قدیم در حوزه نجف ملاک مرجعیت صرفا علم و تقوا بوده است و ملیت هیچ گونه دخالتی در مرجع بودن فرد نداشته است. آخند خراسانی اصالت هراتی داشته است و مرجع و زعیم شیعه در زمان خود بوده است. میرزای شیرازی، شیخ انصاری، اصفهانی، نائینی، خوئی و… ایرانی تبار بوده اند و هر کدام در زمان خود زعیم حوزه و مرجع اعلای شیعه بوده اند. اکنون چهار مرجع در نجف معروف است که به جز یکی بقیه همه غیر عراقی است. آیت الله سیستانی ایرانی تبار است و آیت الله محمد اسحاق فیاض افغانی تبار و آیت الله شیخ بشیر نجفی پاکستانی تبار و آیت الله سعید حکیم عراقی است.

نیروهای امنیتی ماموریت دارد تا از مراجع عظام مقیم نجف محافظت کند. به همین خاطر راه های منتهی به بیوت مراجع تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. بیت آیت الله سیستانی و سایر مراجع در کوچه رسول اکرم قرار دارد. در ایام اربعین دفاتر مراجع بیش از هر زمان دیگری شلوغ است. دیدار با آیت الله سیستانی درصورت میسور و ممکن است که قبلا از قم هماهنگ شده باشد و شخص نامه مخصوص داشته باشد. هر چند دیدار با این مرجع امکان پذیر نیست اما به هر طلبه زائر معمم مبلغ سی هزار دینار مساعده پرداخت می کند. صف طولانی طلاب هر روز از ساعت یازده تا نزدیک اذان ظهر در میان کوچه دیده می شود.

1,319بازدید

کامنت بسته شده است.