خدایا به من قناعت و انصاف عنایت کن

یونس افضلی ۳:۴۸ ب.ظ دیدگاه‌ها خاموش
خدایا به من قناعت و انصاف عنایت کن

بنام خدا

 

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و روزه داریهای شما مومنین عزیز و میهمانان ارجمند الهی، و امید برای توفیق بیشتر در جهت استفاده از خوان گسترده الهی در ماه میهمانی و ضیافت الهی، دعای روز دوازدهم همراه با شرح کوتاهی از آن خدمت شما تقدیم می گردد.

متن دعای روز دوازدهم: « اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِک یا عِصْمَةَ الخائِفین».خدایا در این روز مرا به حجاب و عفاف زینت ده و مرا به جامه قناعت و عدل و خوددارى بپوشان و مرا بر عدل و انصاف وادار نما و در این روز مرا در امنیت و امان از هر چیزی که می ترسم  قرارده. به حق نگاهداری ات اى حافظ ترسندگان.

در این دعا چهار خواسته را دعا کننده با خداوند متعال در میان می گذارد. این خواسته ها در جهت بهبود اخلاقیات و متصف شدن به اوصافی است که زندگی انسان را با معنا و پر از آرامش می کند و انسان را در اجتماع عزیز قرار می دهد. در این دعا از خداوند خواسته می شود تا دعا کننده را با اوصافی همچون رازداری و کتمان عیب دیگران و عفت پیشگی مزین سازد. خصلت قناعت پیشگی را در او به وجود آورد. و او را در جهت انصاف و عدل راهنمای و کمک نماید. و از هرچیزی که خوف و ترس دارد در  امنیت و آسایش قرار دهد. هریک از این خواسته ها خیلی با ارزش و مهم است.

خواسته اول : عفت و عیب پوشی:  اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ و العَفافِ. خدایا در این روز مرا با دو چیز زینت بده: ستر و عفاف. «ستر» یعنی مخفی نمودن عیب و نقص دیگران و عفاف یعنی، پاکدامنی پیشه کردن. این دو خصلت در زندگی اجتماعی انسانها بسیارمهم است.کسی که همیشه دنبال عیبجویی و برملا ساختن عیوب دیگران است، هم از عیوب خود غافل می ماند و هم به بدترین گناه آلوده می شود. خداوند متعال در قرآن کریم کسانی را که راز دار و عیب پوش نیستند به بدترین عذاب بیم می دهد و می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الفَاحِشَةَ فِی الَّذِینَ امَنُوا لَهُم عَذَابٌ اَلِیمٌ فِی الدُّنیَا وَ الاخِرَةِ وَالَّلهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لاَ تَعلَمُونَ(سوره نورآیه ۱۹).کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است ، و خداوند می داند و شما نمی دانید.

حضرت امام علی(ع) کسانی راکه دنبال عیوب دیگران هستند بدترین موجود می داند: شَرُّ النَّاسِ مَن کَانَ مُتَتَبِّعًا لِعُیُوبِ النَّاسِ عُمْیًا لِمَعَایِبِهِ(غررالحکم ص۴۲۱)بدترین مردم کسی است که عیوب مردم را دنبال کند و عیوب خود را نبیند. از طرف دیگر بسیار سفارش شده است تا به جای پرداختن به عیوب دیگران عیوب خویش را چاره نمایید. حضرت امام علی(ع) فرمود: مَن نَظَرَ فِی عَیبِ نَفسِهِ اِشتَغَلَ عَن عَیبِ غَیرِهِ. (بحارالانوارجلد۷۲ ص۴۹). هر کس به عیب خود بنگرد ، از عیب جویی دیگران باز می ایستد.

خوب است در این مورد به این داستان حدیثی بسیار زیبا نیز توجه کنیم: روزی حضرت عیسی (ع) به چوپانی گفت اگر درس می خواندی و دانشگاه (!)می رفتی  بهتر از چوپانی نبود؟! چوپان گفت: من شش مسئله از علم یاد گرفته ام و به آن هم عمل می کنم دیگر نیازی به تحصیل علم نیست.حضرت گفت آن شش علم چیست که تو آموخته ای؟چوپان گفت:۱ یاد گرفته ام که تا حلال هست حرام نخورم و هرگز حلاک کم نشود که احتیاج به حرام پیدا کنم. ۲ تا وقتی راست هست، دروغ نمی گویم، و هرگز راست کم نشود تا که احتیاج به دروغ گفتن پیدا کنم.۳ تا عیب خود را اصلاح نکرده ام به عیب دیگران مشغول نشوم و هنوز عیب خود را اصلاح نکرده ام. ۴- تا شیطان را مرده نبینم از وسوسه او در امان نخواهم بود و شیطان هنوز وجود دارد. ۵ تا گنج و خزینه خدا تمام نشده طمع به کنج و مال مردم نکنم. و هنوز گنج و نعمات خداوند تمام نشده است. ۶ تا خود را دربهشت نبینم از جهنم و عذاب خدا در امان نخواهم بود، و هنوز به بهشت نرفته ام.حضرت عیسی فرمود : تو علم اولین و آخرین را داری.

عفت و پاکدامنی نیز زینت شخصیت انسان است.کسی که عفیف و پاکدامن باشد،‌مورد اعتماد همه مردم و از کسانی است که حضرت رسول الله(ص) برایش بهشت را تضمین کرده است. حضرت فرمود: اِضمَنوا لى سِتّا مِن اَنفُسِکُم اَضمَن لَکُمُ الجَنَّةَ اُصدُقُوا اِذا حَدَّثتُم وَأوفُوا اِذا وَعَدتُم وَاَدُّوا اِذا ئتُمِنتُم وَاحفَظوا فُروجَکُم وَغُضّوا اَبصارَکُم وَکُفّوا اَیدیَکُم(نهج الفصاحه حدیث ۳۲۱). شش چیز را براى من ضمانت کنید تا من بهشت را براى شما ضمانت کنم، راستى در گفتار، وفاى به عهد، بر گرداندن امانت، پاکدامنى، چشم بستن از گناه و نگه داشتن دست از غیر حلال.

حضرت امام علی علیه السلام کسی را که توانایی بر گناه دارد اما به خاطر خدا از گناه دوری مینماید مجاهد فی سبیل الله دانسته است. مـَا الْمجَاهِدُ الشَّهیدُ فِى سَبِیلِ اللّهِ بِاءَعْظَمَ اءَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ؛ لَکَادَ الْعَفیفُ اءَن یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلاَئِکَةِ.(نهج البلاغه) اجـر مـجاهد شهید در راه خدا بیشتر از کسى نیست که قدرت بر گناه دارد اما خویشتندارى مى کند. گویى که انسان پاکدامن، فرشته اى است از فرشتگان!

خواسته دوم:قناعت پیشگی: واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکفافِ. یعنی خدایا، در این روز به من لباس قناعت عنایت کن. در روایات اسلامی از قناعت به توانگری و عزت تعبیر شده است. حضرت امام علی(ع) فرمود: اَطیَبُ العَیشِ القَناعَةُ(غررالحکم حدیث ۲۹۱۸) خوش‏ترین زندگى، زندگى با قناعت است.

حضرت رسول الله(ص) نیز در تَفْسیر آیَةِ شریفه۹۷ سوره نحل که می فرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحا مِنْ ذَکَرٍ اَوْ اُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فلَنُحیَینَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزیَنَّهُمْ اَجْرَهُمْ بِاَحْسَنِ ما کانوا یَعْمَلونَ. هر کس کار شایسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى که مؤمن است، او را به حیاتى پاک زنده مى‏داریم و پاداش آنها را به بهترین اعمالى که انجام مى‏دادند، خواهیم داد. فرمود: اَلْقَناعَةُ وَ الرِّضا بِما قَسَمَ اللّه(نهج الفصاحه، حدیث ۲۷۹۶). یعنی حیات طیبه قناعت کردن و رضایت دادن به آن چیزی است که خداوند روزی کرده است. شاعر هم گفته است:

  خبر کن حریص جهانگرد را    قناعت توانگر کند مرد را      

خواسته سوم: عدل و انصاف: وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ. خدایا به من انصاف و رفتار عادلانه عنایت کن. انصاف یعنی اینکه انسان درهر امری، چه برخورد با دیگران و چه معامله و چه قضاوت و چه هر رفتار اجتماعی دیگر عادلانه و بی طرفانه برخورد کند. یعنی اینکه علاوه بر خود و منافع شخصی خودش،‌ دیگران و طرف خود را هم ببیند. همان چیزی را برای خود بپسندد که برای دیگران می پسندد و چیزی را که خود نمی پسندد، برای دیگران نیز ناپسند پندارد. این خصلت و رفتار در زندگی اجتماعی خیلی اهمیت دارد. امروزه بسیاری از گرفتاریهای جوامع انسانی در این است که این خصلت یا هیچ نیست و یا در کمتر کس یافت می شود. از آثار اجتماعی داشتن انصاف این است، که شخص منصف هم پیش خدا و هم پیش مردم عزیز است. حضرت امام صادق(ع) فرمود: مَن أَنصَفَ النّاسَ مِن نَفسِهِ رُضِىَ بِهِ حَکَما لِغَیرِهِ(تحف العقول، ص‏۳۵۷). هر کس با مردم منصفانه رفتار کند، دیگران داورى او را مى‏پذیرند. حضرت رسول الله(ص) نیز ضمن سفارش مکرر و اکید به انصاف در رفتار و گفتار و قضاوت، پاداش قطعی افراد منصف در آخرت را بهشت بیان فرموده است: ثلاثٌ مَنْ اَتَى اللّه‏َ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللّه‏ُ لَهُ الْجَنَّةَ: اَلاْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ وَ الْبِشْرُ لِجَمیعِ الْعالَمِ وَ الاِنْصافُ مِنْ نَفْسِهِ( نهج الفصاحه حدیث۱۲۸۱) هر کس یکى از این کارها را به درگاه خدا ببرد، خداوند بهشت را براى او واجب مى‏گرداند: انفاق در تنگدستى، گشاده‏رویى با همگان و رفتار منصفانه.

خواسته چهارم: امنیت و آسایش: وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ.خدایا از هرچیزی که خوف دارم و می ترسم مرا در امنیت از آن قرار بده. داشتن آرامش برای انسان بسیار مهم است. امنیت روحی و روانی، امنیت اجتماعی و اقتصادی، امنیت فرهنگی و دینی. حضرت امام صادق(ع) در مورد اهمیت امنیت می فرماید: ثَلاثَةُ اَشْیاءَ یَحْتاجُ النّاسُ طُرّا اِلَیْها: اَلاَمْنُ وَالْعَدْلُ وَالْخِصْبُ( تحف العقول ص۳۲۰) سه چیز است که همه مردم به آنها نیاز دارند: امنیّت، عدالت و آسایش. خداوند متعال در قرآن کریم به عنوان یک پاداش مهم برای متقین می فرماید: إِنَّ الْمُتَّقینَ فی‏ مَقامٍ أَمینٍ ( سوره دخان آیه۵۱) یعنی پرهیزگاران در جایگاه امن و دارای آرامش قرار دارند.

خداوند متعال دعای فوق را در حق همه خوانندگان آن مستجاب گرداند.

التماس دعا

777بازدید

کامنت بسته شده است.