در حسرتِ اول‌شدن

مدبریت ۱۰:۱۱ ق.ظ دیدگاه‌ها خاموش
در حسرتِ اول‌شدن

در حسرتِ اول‌شدنScreenshot_۲۰۱۹۰۶۱۲-۱۴۱۸۵۰_1
……………
نخستین گروهی که از روستاهای فقیر هزاره‌جات برای فراگیری درس دینی در نجف رفتند، برای اول‌شدن رفتند. آن‌ها برای این نرفتند که رساله‌های ملاهای دیگر را پشت کنند، برای این رفتند که هم‌طرازِ علمای اول دنیای تشیع شوند.

آیت‌الله مدرس افغانی با لباس مندرس و کفش‌های پاره‌پاره از هزاره‌جات به نجف رفت ولی در آن‌جا بیتُ‌الغزلِ ادبیات عرب شد. در صرف و نحو و علم معانی و بدیع و بیان و بلاغت سرآمد طلاب دنیای فارسی شد و در سکوی اول ایستاد.

آیت‌الله‌فیاض هم‌طرازِ خویی شد و در میان شیعیانی که مدعی جدایی مذهب و دولت‌اند به مقام اول دست یافت و نخستین مجتهد دنیای تشیع است که برای زن نه تنها حق کار و ریاست جمهوری، بلکه حقِ اجتهاد و امامت قایل است.

آیت‌الله محقق در فقه و اصول مجتهد تراز اول شد و نظریهٔ او در مورد خمس یکی از منابع اصلی به شمار می‌رود. نمونه‌های موفق دیگری از طلبه‌های خاکی آن زمان وجود دارند که به هدف اول‌شدن و احراز مقام فتوا به نجف رفتند. به عنوان می‌توان از آیت‌الله موحدی و آیت‌الله وحیدی نام برد.

و…

ولی آن نسل حیران و فقیر و خاکی یک ویژگی مهم داشتند: حسرتِ اول شدن. وجدانِ آن‌ها قبول نمی‌کرد راه دورِ هزاره‌جات تا نجف را بپیمایند و سال‌ها دود چراغ بنوشند، تا مقلد و پیرو باشند. برای نفی تقلید به نجف می‌رفتند.

در حال حاضر اما با جمع بزرگی ار لشکر مقلدان روبه‌رو هستیم. طلبه‌های بسیاری بعد از آن‌ها مقلد به دنیا آمدند، مقلد زیستند و مقلد رخ در نقابِ خاک پنهان کردند. هزاران طلبهٔ هزاره وجود دارند که از نظر مدت‌زمان تحصیل چندین برابر سال‌های تحصیل مدرس و فیاض و محقق و موحدی خوانده‌اند، اما نه تنها رویای اول شدند ندارند، بلکه از فرهنگ تقلید و پیروی با تمام وجود دفاع می‌کنند.

اکنون که محقق مرده است و ستارهٔ زندگی فیاض نیز رو به زوال است و قرار در پشت ابر سیاه پیری و سالخوردگی پنهان شود، ما با لشکری ار مقلدانی روبه‌رو هستیم که همچون مور و ملخ می‌پلکند و حتا یک نفر مجتهد در میان آن‌ها پیدا نمی‌شود.

و…

ولی آن‌ها یک میراثِ مهم بر جای گذاشتند: حسرتِ اول‌شدن. این میراث، میراث اندکی نیست. رویای اول‌بودن بیش از هر زمانی در میان هزاره‌ها مرده است.

برای معاونت سوم گوشت و خون همدیگر را می‌خورند. برای حفظ مقام مقلدبودن دست و پا می‌شکنند.

مردمی که برای اول‌شدن درس نخوانند، برای اول‌شدن به سیاست و تجارت و فرهنگ و هنر روی نیاورند، هیچ‌وقت به برابری نمی‌رسند؛ زیرا ‌این خود آن‌هاست که پیشاپیش برابریِ انسانی خود را نفی کرده‌اند و یقین دارند که شایستگی مقام اول را ندارند.

اسد بودا

نکته :

موارد مبنای بودا حذف شده بجایی ان و … گذاشته شده ،  مبنایی بودا را قبول ندارم بحث مبنایی قابل ارایه برای مینایی مخالف نیست ولی بقیه حرف هایش ارزش تامل دارد . باسپاس واحترام به همه منجمله به نویسنده

130بازدید

کامنت بسته شده است.