روزجمعه اجلاس عمومی مجمع علماء و طلاب جاغوری در مسجد مجتمع عالی فقه و معارف اسلامی دایرشد.

مدبریت ۸:۰۳ ق.ظ دیدگاه‌ها خاموش
روزجمعه اجلاس عمومی مجمع علماء و طلاب جاغوری در مسجد مجتمع عالی فقه و معارف اسلامی دایرشد.

http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/1.jpg

بنام خدا

دیروزجمعه  اجلاس عمومی مجمع علماء و طلاب جاغوری در مسجد مجتمع عالی فقه و معارف اسلامی دایرشد. در این اجلاس ابتدا آیات کلام الله مجید توسط دکتر جلالی تلاوت گردید. سپس به سرود ملی گوش داده شد. بعد از آن کلیبی از فعالیت‎های مجمع در سه  سال گذشته به نمایش گذاشته شد.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/2.jpg

بعد از ان جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج آقای محمدی دبیر محترم مجمع در جایگاه قرار گرفت .  ایشان ضمن خیر مقدم  به حضار محترم  سخنان خود را با حدیث از امام صادق (ع) آغاز کرد  وگفت : العالم بزمانه لاتهجم علیه الوابس  . هرکس که عالم به زمان خودش باشد مشکلات وگرفتاری بر او غالب نمی شود .  ایشان با توجه  به همدردی  علما و دوستان نسبت به  درد گذشت اخوی شان که در آستانه چهلمین روز آن قرار داریم گفت  :  از عموم دوستان مخصوصا  سلسله جلیله روحانیت  که در این مدت از طرق مختلف ابراز همدردی نموده است  تقدیر و تشکر می نمایم .  ایشان گفت : خدا رحمت کند حاج منصور را .  سال گذشته وقتی می خواستیم  در کابل همایش بزرک ملی غزنی شناسی را در سطح ملی برگزار نمایم برای شروع کار دست ما خالی بود  با ایشان مطرح کردیم ومبلغ ۲۰۰۰۰ هزار افغانی  برای این همایش هدیه کرد باعث شد تا استارد کار زده شود .http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/3.jpg

دبیر مجمع به پروژه ملی غزنی شناسی ( غزنی بستر تمدن شرق اسلامی ) اشاره کرد کفت : این پروژه عظیم ملی با تلاش های شبانه روزه محققین ونویسندگان شورای مرکزی ونظارت بخصوص هیئت محترم علمی در چهار جلد نفیس به بار نشسته  و برای چاپ تحویل موسسه فرهنگی ایکو گردیده  است .ایشان  هم چنین وعده ای دو جلد دیگر را تحت عنوان غزنی معاصر داد به  امید  این که دوجلددیگر  نیز با همت دوستان اماده  و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد .

در پایان ایشان با اشاره به حدیث قرائت شده در ابتدای سخن گفت : مشکلات ونارسایی های فرهنگی واجتماعی  هر روز در جامعه رنگ جدید بخود می گیرد، این مسئله ضرورت  هوشیاری  ، برنامه ریزی و فعالیت  دو چندان عالمان دین را می طلبد .

سخنران بعدی آقای شوکت محمدی بود که تحت عنوان«قدرت جمعی» سخنانی اراد نمود. در فرازی از سخنان خویش فرمود، با توجه بتانسیل و قدرت والای روحیه و قدرت جمعی، ما باید مسولیت جمعی داشته باشیم. در این پازل هر کسی به این فکر باشد که مسولیت خود را در ساختار به خوبی ایفا نماید. رفتار هر یک از افراد به گونه ای باشد که منجر به تبدیل به قدرت جمعی شود. در این سیستم، هرکسی با هر نوع استعدادی با هرنوع سلیقه ای مفید دانسته می شود. کسی  جای کسی را تنگ نمی کند. هر کسی در جای خویش قرار دارد که باهم هویت و قدرت جمعی را کامل می کند. وی به نکات دیگری نیزاشاره نمود و گفت: باید در این ساختار شناخت های نسبت به امور ذیل داشته باشیم.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/0.jpg

  1. شناخت ظرفیتهای موجود.
  2. شناخت نیازهای موجود
  3. شناخت وضعیت مطلوب.
  4. شناخت فاصله وضعیت موجود با مطلوب
  5. برنامه ریزی برای رسیدن به وضعیت مطلوب

وی در باره توانانیی مجمع گفت. مجمع از ظرفیت های بسیار بالای برخوردار است. یکی از قدرت های مهم در جامعه قدرت فرهنگی است. یکی از این زمینه های ارزشمند فرهنگ تشیع و اسلام است.

دوم همزیستی که نیروهای قدیم و جدید باهم، درکنارهم و همکارهم  که مجمع هم نیروهای با تجربه زیادی دارد و هم در کنار نیروهای با تجربه قدرت قوی جوان را داراست.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/4.jpg

وی به آسیب‎های پیشرو هم اشاره کرد و گفت:

آسیبهای های نیز پیشرو داریم که قرار ذیل است:

۱-              غالب علماء سابق دارای علم است ولی این علم، بدون چارچوب جدید امروزی است و این یک آسیب است. علمای بزرکی در جامعه و در میان ما قرار دارند.

۲-              نداشتن زبا  قلم در میان نسل اول.

۳-              سطحی بودن نسل دوم قم. این نسل دارای قلم اند اما سطحی اند.

دو تهدید پیشرو این دو طیف.

  1. داشتن فرصت و تهدید در میان مدرسین و اساتید دانشگاه و این تهدید عبارت است از نظریه پردازی و تدریس بدون پژوهش. اندیشمندان در درمرز نظریه پردازی قرار گرفته اند اما این مساله تهدیدهای را نیز همراه دارد.
  2. هماهنگی نداشتن با زمان. اگر موجود زنده با زمان هماهنگ نشود از بین خواهد رفت. مانند خیلی از موجودات زنده که نتوانستند خود را با زمان منطبق منقرض شدند.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/5.jpg

مجمع علما وطلاب نتیجه روحیه جمعی و قدرت جمعی است. وی به فعالیتهای مجمع اشاره نمود و گفت این فعالیت‎های بسیار مهم است از جمله پروژه غزنی شناسی که تا کنون چهار جلد آماده شده و زیر چاپ می‎باشد که از تلاش ها فاخر علمی است و در سطح ملی نمونه است.

بعد از ایشان آقای نظری قعطعه شعری خود را هم خواند. این شعر به پشواز غزنی به عنوان انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام سروده شده بود.

سخنران بعدی آقای تابش بود. ایشان سخنان خویش را تحت عنوان «بحران هویت فرهنگی بود» ایراد نمود.

در فراز از خنانش گفت ما باید نسبت به دو امر شناخت داشته باشیم. شناخت دو امر زمان شناسی و زمین شناسی نقش بسیار مهمی در توفیقات کارهای فرهنگی و تبلیغ دارد. مخاطب شناسی یکی از عناصر این امر است.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/6.jpg

وی به چالش‎های موجود هم اشاره نمود و گفت: یکی از چالش های پیشروی فرهیخته گان، بحران هویت فرهنگی است که این بحران زمانی ایجاد شد که کشوری بنامی افغانستان بوجود آمد.

نام افغانی و بحران هویت افغانی پیش از دوصد سال ایجاد شد و تا کنون ادامه دارد و هر روز دارد عمیق تر شده می رود رسالت ما در برار این چالش‎ها چیست؟ ما باید در دو بخش محافل عمومی در عاشورا فاتحه و… باید برنامه مدیریتی داشته باشد. وظیفه ما سان دادن برنامه های موت و میر نیست این خوب است اما خیلی کم است. باید برنامه در باره مراسم جشن و عروسی نیز برنامه داشته باشیم. به طور مثال، نظر علما در باره برخی مسایل از قبیل موسیقی مشخص نیست. در ایران برنامه های موسیقی محلی زیادی وجود دارد و با فتوای امام در باره جواز موسیقی ایرانی اکنون موجب شده است برخی از برنامه های در رسانه وجود داشته باشد. این مساله در باره جامعه ما هنوز ما هنوز جواز نداشته به عنوان یک چالش وجود دارد.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/7.jpg

نسبت به مسایل سیاسی نیز ما دچار چالش هستیم و آن اینکه موضع ما در بسیار از مسایل مشخص نیست.  ما برنامه های راهبردی نداریم. در همچنین در برابر مسایل جهانی نیز بی موضع هستیم. وی به برخی از راه کارها هم اشاره نمود و گفت:

راه کارها:

  1. شهامت در برابر تثبیت هویت. لزوم کتاب و مقالات علمی در این باره لازم است ما ریشه دیرینه در کشور داریم ولی هویت ما هنوز تثبیت نشده که می طلبد در این خصوص کارهای علمی و پژوهشی بسیاری انجام شود.
  2. لزوم و هماهنگی گفتار و رفتار علما و رفع تناقضات.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/8.jpg

سخنران بعدی آقای حاجی برهانی بود.

عنوان سخنرانی ایشان «افتخارات و چالش‎های گذشته جاغوری» بود. وی در فرازی از سخنانش گفت: متاسفانه امروز یکی از مشکلات جهانی هجمه های علیه ‎سرنوشت تشیع است. برداشت بنده این است که یکی از هجمه های سراسری علیه شیعه است. در بحرین عراق پاکستان و افغانستان از این هجمه ها دیده می شود. برای پیداکردن راه نجات باید اندیشید.

ایشان برای آوردن نمونه زنده به یکی از فرقه های شیعه اشاره کرده گفت: من در مطالعات خود به فرقه به نام «خوجه» برخورد کردم این فرقه در ۱۴۰۰ میلادی با از هم پاشیدگی قلعه الموت ریشه در تاریخ دارد. بعد از این ازهم پاشیدگی گروهی رفتند به هندوستان و مذهب اسماعیلی را در این کشور تبلیغ نمودند.

وی به سیر تاریخی این فرقه مروری اجمالی نمود. وی گفت این فرقه به نام قوم خوجه می باشد. این ها خیلی مردم متدین و مهذب است. این ها فدراسیون محلی و جهانی دارد. مردم منظم. فرهیخته گان این فرقه مترصد اوضاع اند و به بررسی اوضاع بسیار اهمیت می‎دهند.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/9.jpg

اما در باره سرنوشت ما

افتخارات و ضعفهای جاغوری در گذر زمان.

ما افتخارات بسیار تاریخی داریم. ما را از گذشته تاریخ بریده اند. اما از انقلاب شروع می کنیم.

ما اولین کسانی بودیم که انقلاب بودیم. اولین جرقه مسلحانه از مردم دره صوف بود آخرین سقوط دولت در آن زمان جاغوری بود.

ایشان فراز‎های تاریخ گذشته را اجمالا مرور نمود.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/10.jpg

به قضایای دوران انقلاب و محسنات و مشکلات آن دوره سخن گفت. در باره گروه‎های خلق و پرچم و شعله و تنظیم و… مطالبی گفت. در جاغوری این گروه ها بسیار قوی بود. شوری اتفاق را ما از جاغوری تشکیل دادیم. یکی از مشکلات ما این است که شروع را خوب شروع می‎کنیم. ولی ادامه نمی‎دهیم.

با آمدن احزاب از خارج کشور ما دچار مشکل شدیم.

نتیجه:

ما مشکلات عدیده داریم.

  1.  عدم دقت در سخنان و موضع گیریهای خود که با این بی توجهی تیشه به ریشه خود می‎زنیم. ما باید متوجه سخنان که در مجامع می‎گوییم باشیم و موضع گیریهای منطقی داشته با شیم.
  2.  عدم داشتن مبنای دقیق فقهی و منطقی در باره برخی از موضوعات که در جامه اتفاق می افتد.
  3.  مساله تحصیل در مناطق هزاره جات یکی دیگر از مشکلات است که باید به آن توجه شود.

من در باره غنا مطالعه زیاد کردم ولی به نتیجه نرسیدیم. بهترین تعریف را آقای آیت الله عظمی فیاض نموده است.

  1.  موضوع گیری عجولانه و غیر منطقی در برابر برخی از پدیده های اجتماعی. ما یکی از مشکلات که داریم موضوع گیری بی جا است به طور مثال ما در باره دکلاس درسی در سابق موضع گیری کردیم که نتیجه خوبی نداشت.
  2.  یکی از مشکلات دیگر عدم تجربه و تحمل کارهای مشترک است. که روحیه جمعی نداریم. کار های دسته جمعی نمی‎توانیم. باید این مساله را یاد بگیریم که کارهای دسته جمعی نماییم از یک سوار گرد بر نمی خیزد از یک دست صدا نمی آید.http://jaghori2.persiangig.com/jaghori1/majma/11.jpg

در پایان به شرکت کنندگان کتاب( کارنامه مجمع در سه سال اخیر) اهدا شد همچنین به محصلان ممتاز جوایزی نیز اهدا گردید.(غفوری)

پای تخت عشق

عبدالله نظری شاری

اسطوره‌ی افسانه‌های باستان غزنی
تاریخ دارد از تو صدها داستان غزنی

دیوارهایت فصل فصل از دفتر تاریخ
آئین و فرهنگ تمدّن در جهان غزنی

صدها سنایی، فرّخی و عنصری زاده‌است
در این کلان‌شهر ادب، در این جهان غزنی

صد شاهنامه سرگذشت رزم شاهانت
صدها چو فردوسی به بزمت شعرخوان غزنی

آوردگاه رستم و سام و فریدون است
میدان پر شور حماسه در جهان غزنی
……….

غور و هرات و سیستان، این هشت شهر عشق
بلخ و سمنگان، جوزجان و بامیان، غزنی

ای سرنوشت مشترک، ای پای تخت عشق
باشی همیشه جاودان در یادمان غزنی

از تاک هایت مشرب اندیشه ها سر مست
بادا هماره باغهایت بی خزان غزنی

گرچند امروزه دچار جهل و ویرانی است
خورشید فردایت فروزان، جادان غزنی.

1,987بازدید

کامنت بسته شده است.