فراخوان همکاری در مورد آمار گیری در جاغوری

مدبریت ۶:۳۱ ق.ظ ۲۲
فراخوان همکاری در مورد آمار گیری در جاغوری

بنام آفریدگار بی همتا

توضیح و درخواست همکاری :

پایگاه اطلاع رسانی جاغوری به منظور شناخت بیشتر هموطنان نسبت به این منطقه از هزارستان بزرگ اقدام به معرفی مناطق جاغوری نموده تا دوستان با این منطقه از هزارستان بیشتر و بهتر آشنایی پیدا کند . بدین منظور اقدام به جذب مدیریت برای مناطق مختلف نموده ، تا از این طریق بتواند دوست داران جاغوری را در جریان مسایل مختلف این مناطق قرار دهند . در این راستا مدیران تعداد زیاد از مناطق – با هماهنگی های که با مدیریت آن مناطق صورت گرفته – اقدام که به معرفی مناطق خود نموده که واقعا جای سپاس و قدر دانی را دارد . متاسفانه تعداد مناطق دیگر جاغوری هنور مدیریت برایش معرفی نشده ، که از جمله آن مناطق انگوری وحوتقول لومان و … می باشد . انتظار می رفت که این مناطق پرآوازه جاغوری بیش از هر جای دیگر زود تر اقدام به معرفی مدیریت نمایند مع الاسف تا هنوز کسی خود را برای این مسولیت کاندید نکرده است . با این حال ، از کلیه دوستان که مایل به همکاری باشد – جهت مدیریت انگوری حوتقول لومان و دیگر مناطق جاغوری که اسم شان در لیست مدیرت نیامده – دعوت به عمل می آید . در صورت تمایل از طریق نظرات با ما در میان بگذارند.

 قبلا از همکاری شما دوست عزیز تشکرمی کنم

مدیرت پایگاه اطلاع رسانی جاغوری

فراخوان همکاری :

دوستان گرامی و مدیران محترم مناطق جاغوری سلام و درود فراوان بر شما !  امسال پس از سالها دوری لطف حق یارم شد که زایر دیار زیبا و قشنگ زادگاهمان (جاغوری ) باشم ، طوریکه میدانید تابستان امسال در سراسر وطن  و نیز در جاغوری شور و شوق انتخابات جاری بود ، و چون معمولاً  در هر انتخابات اگر آمار دقیق نفوس موجود نباشد آمار تقریبی را ملاک قرار داده و به حساب آن تعداد واجد شرایط رای دادن را در نظر میگیرند .

بنا بر این ؛ هم در این انتخابات و هم در انتخابات پیشین آماری که برای جاغوری بطور تقریبی در نظر گرفته شده بود از این قرار بود : تعداد تقریبی نفوس ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر ؛ تعداد واجد شرایط رای دهی ۱۰۵ هزار نفر ؛ لذا بر اساس این آمار بنده در نوشته ای قبلی ام تعداد تقریبی نفوس جاغوری را بیش از ۳۰۰ هزار نفر بر شمرده بودم ، که خوشبختانه دوست عزیز و آگاه ما آقای قاسمی مدیر محترم منطقه زیرک ، آمار ۳۷۰۰۰ خانوار را برای نفوس جاغوری مناسب تر و صحیح تر دانسته بودند که ظاهرا ً آمار ایشان به آوایل انقلاب یعنی سالهای دهه ۶۰ برمیگردد ؛ گرچه اگر میانگین هر خانوار جاغوری را ۸ نفر به حساب آوریم در تعداد ۳۷۰۰۰ خانوار ضرب کنیم  ۲۹۶۰۰۰ نفر خواهد شد ، و تفاوت چندانی با آمار که من نگاشته بودم ندارد ، با وجود این بنده آمار ایشان را درست دانسته و مطلبم را اصلاح کردم !

حال به این فکرم که گرچه حکومت های مستبد از گذشته تا کنون به نحوی از آمارگیری دقیق تمام وطن و بویژه هزارستان  سر باز زده و به گونه ای آن را به تأخیر انداخته و می اندازند ، چرا خود ما دست بکار نشویم ؟  زیرا  خوشبختانه در منطقه جاغوری این کار بدون کمترین هزینه ممکن است ، چون ملابستی ها ( بیله ) بهترین و دقیقترین آمار را به ما خواهد داد که بدو صورت ممکن است :

یک –  تمام دوستان و مدیران محترم هر منطقه با منطقه خود تماس گرفته و از ملا های هر بیله بخواهند که آمار دقیق هر خانواده مربوط بیله خودش را تهیه و ابلاغ کنند ، که در این صورت دقیق ترین آمار نفوس سراسر جاغوری تهیه خواهد شد .

دو- هر کسی تنها تعداد ملابستی های منطقه خود را بر شمرده و آنگاه آن را به طور تقریبی ابتدا میانگین خانوار های بیله ها را در نظر گرفته و به میانگین نفوس هر خانوار ضرب نموده تنها با دوساعت کار آمار تقریبی منطقه خود را بدست خواهد آورد که آمار تقریبی سراسر جاغوری با ضریب اطمینان بالاتر  بدست خواهد آمد .  مثلاً :

برخی بیله بالای ۱۰۰ خانوار بوده و بعضی تنها به ۴۰ خانوار میرسد ؛ میانگین  را ۷۰ خانوار گرفته و میانگین هر خانواده را هم ۸ نفر به شمار آورده  و ۸ ضرب در ۷۰ و ضرب در تعداد بیله ها  نموده و به راحتی تعداد تقریبی نفوس منطقه خود را بدست خواهیم آورد و در نتیجه آمار کل جاغوری تهیه خواهد شد . حال فراخوان همکاری از کلیه ای دوستان سایت بویژه مدیران محترم دارم که دست بدست هم داده  و در کمترین زمان آمار دقیق از زادگاهمان (جاغوری زیبا ) بدست آوریم .

 پیروز و پایدار باشید  .     به امید دیدار           یاحق  …………………….  خرمی    ۱۶/ ۷ / ۱۳۸۸

نقش آمار در توسعه پایدار

استفاده از آمار و اطلاعات ونقش آن به عنوان یک پیش‌نیاز در همه تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور بر کسی پوشیده نیست.

نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانک‌های اطلاعاتی آنها، نه تنها به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی آنان به شمار می‌آید، بلکه متقابلاً نیز سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها بدون در اختیار داشتن آمار کافی صحیح، دقیق و بهنگام ممکن نیست.

 اهمیت اطلاعات آماری در همه امور برنامه‌ریزی، اعم از سیاستگذاری، تعیین اهداف، خط‌‌ مشیِ‌ها، هدایت امور اجرایی و در نهایت ارزیابی میزان موفقیت و یا نبود آن به قدری مهم است که بسیاری از کارشناسان، اطلاعات آماری را زیربنای برنامه‌ریزی‌ها به شمار می‌آورند و ایجاد یک نظام کارامد و موثر در تولید و عرضه آمار را از الزامات اولیه و ضروری در برنامه‌ریزی‌ها قلمداد می‌کنند.

این در حالی است که پایه و اساس برنامه ریزی های سازمان ها  ودولت در دنیا  بر آمار نهاده شده است. هرچند مدت طولانی بیش از هفت سال از فعالیت دولت  می گذرد اما تا هنوز که هنوز است بحث  آمار  در دستور کار این دولت مشاهده نمی شود.

فقدان آمار دقیق در بعضی از ارگان های تصمیم گیرنده مملکت مثل  آموزش و پرورش و …  واقعاً جای شگفتی است. پیشرفت هر مملکت بر محور آمار می چرخد و این پدیده ای است که اکثر مجامع ترقی دنیا که فاقد تبعیض طبقاتی هستند بر آن اعتراف دارند.  مگر اینکه کسی مدعی شود تبعیض مانع از این کار می شود که حرف نا صواب نگفته است .

زیرا برنامه ریزی برای آینده کشور متضمن وجود آمار دقیق در تمام سطوح آن است. نداشتن آمار از تعداد نفوس  کشور نمی تواند به برنامه ریزی خرد و کلان جامعه کمک کند بلکه آن را به راهه می برد که آینده کشور به خطر می افتد و برنامه ریزی برای انهدام هر مشکل عقیم می ماند. نداشتن آمار در مورد کودکان ودانش آموزان که سرمایه بعدی مملکت ما هستند و چشم امید مردم به سلامت روحی و جسمی آنها است نمی تواند تضمین کننده نیرویی باشد که در سال های آینده بتوان بر توانایی آنها برای اداره مملکت حساب باز کرد.

 در بخش مهم که ابتدای ترین آمار در دنایی امروزی به حساب می اید  نفوس کشور است که  پیوسته تنش هایی در کیفیت وکمیت  ارائه آمار   در این زمینه وجود  دارد. تعداد نفوس ساکن  در مناطق مرکزی مخصوصا هزارستان وبالخصوص جاغوری وتراکم جمعیت بیش از حد و اندازه با عدم آمار شفاف روبرو است. وجود این عوامل اگر شامل مرور زمان شود بازخورد مناسبی برای کشور  و منطقه ندارد .

ما باید آمار دقیق از نفوس منطقه ارائه داده وبا توجه به تناسب جغرافیایی منطقه افراد ویا خانوار را که قابلیت زندگی آبرومندانه برایش فراهم می شود اعلان نموده وبرای مابقی  همگی دست به دست هم داده یک فکر اساسی نمایم  تا برای انتقال آن در منطقه مناسب تر ساماندهی فکری شود . ویا لااقل  اعلان خطر نمایم  که اگر وضعیت به همبن منوال ادامه پیدا کند اینده چندان آبرومندانه در انتظار شان نخواهد بود .

البته در اجرای  تمام این پروژه ها خلل هایی هم به وجود می آید که قبال پیش بینی است، اما اگر آمار دقیقی در انجام این برنامه ها وجود داشته باشد، بهتر و بیشتر می توان در رفع نقایص موجود اقدام کرد. به هرحال الآن که کشور برای پیشرفت برنامه های دراز مدت بی شمار خود نیازمند همبستگی مدیران ومردم در امور مربوطه را دارد

از آن جای که این امر مهم قاعدتا نیاز به افراد متخصص  وآموزش دیده وطبعتا باری مالی  کلان در پی دارد معمولا کشور ها و دولت ها در دستور اولیه کار خود قرار می دهند  و دولت ها وظیفه اصلی خود قلمداد نموده  وآن را انجام می دهند  .

گزارش های آماری  همه ساله براساس شاخص‌های تعریف شده آماری منتشر می‌شود و مجموعه کاملی از داده‌ها را در مورد وضعیت اهداف توسعه  پایدار  در کلیه کشورها ارایه می‌کند.

 در کشور ما و شما در طی هفت ساله گذشته  متاسفانه کارهای اساسی قابل توجه من جمله آمار صورت نگرفته  و معلوم نیست در این زودی ها کدام برنامه آماری در دستور کار این دولت فلک زده قرار  دارد یانه؟ !!!

 تجربه نشان داده است که نه دولت های مستبد وفاشیزم گذشته ونه دولت دیموکراسی نمای فعلی  کاری برای مناطق هزارستان انجام نداده وانجام نمی دهند  واگر می بینی کدام جای نشان مختصر از ابادانی به چشم می خورد از فلتر شان گذشته وکاری از دست شان بر نیامده است . والا مثل بودیجه های سالانه مناطق مرکزی مانع آن می شد.

پس ما دو گذینه بیشتر در مقابل خودمان نداریم

۱-   یکی اینکه صبر کنیم کی دولت برای ما این کار را انجام می دهند  آن وقت از آن استفاده کنیم . خوشبختانه این گذینه عقیم مانده  مردم عزیز ما منتظر خدمات دولت ننشسته  وخود معمولا در موارد که کار از دست شان برمی اید انجام داده است نظیر مکاتب ها در جاغوری و…

۲-   دوم اینکه تا جای که ممکن است  این کار را خودمان انجام بدهیم  که عملا تا هنوز این کار را کرده ایم مکاتب مورد نیاز خود را خود مان ساخته ایم  و …

 با این حال  سوال که مطرح است   این است  این کار را چطوری و به چه صورت امکان پذیر است ؟ کدام طرح قابل اجرای است ؟

 ما اعتقاد داریم قبل از پاسخ دادن به این سوال ذکر چند نکته ضروری به نظرمی رسد :

 اول اینکه : ما به راهکاری نیاز مندیم که هم کم هزینه باشد ودر عین حال کاربردی تر وقابل اجراء  باشد .

 دوم اینکه : آمار دامنه وسیع دارد  ولی متولیان امر با توجه با نیازمندیهای خود گذینه های مشخص را تعین و مورد پرس جو قرار دهند .

 سوم : اینکه  بعضی عناوین مثل خانواده باید تعریف شود .

 چهارم : یکی از اصول مهم در سیاستگذاری‌ها ، ارزشیابی است  . ارزشیابی رکن اصلی در هر برنامه است، انجام هر اقدامی در این زمینه باید دقت کافی در ارزشیابی علمی شود تا از این طریق بتوان گام‌های بعدی را اصلاح کرد.

 آمار گیرنده  نباید  براساس تعاریف و مفاهیم گوناگون و براساس تشخیص فرد به انجام فعالیت‌های سلیقه ی مبادرت ‌کنند و لذا اگر آمار بدون مقاصد سفارش دهنده و ناهماهنگ با نیازها تهیه شود، کارایی لازم را در بهره‌برداری به منظور تصمیم‌گیری و سیاستگذاری نخواهند داشت .

 مضافا   آمارها باید چند خصوصیت مهم دیگر  را نیز  داشته باشند که از جمله آنها می‌توان  به  موثق بودن، مهم و کلیدی بودن، به‌روز بودن و دیدگاه سیستماتیک داشتن اشاره کرد.

 بنابراین با توجه به موارد گفته شده چنین می‌نماید که ارایه آمارهای صحیح و مبتنی بر روش‌های علمی از اهمیت بسزایی در توسعه پایدار کشور و منطقه برخوردار است

آمار جامعی از منطقه  نداریم.یکی از مشکلات پیش روی ما  در منطقه نداشتن آمار جامع در همه زمینه ها است.

دوستان شما در پایگاهی اطلاع رسانی جاغوری در تلاش است تا پایگاه آماری مورد نیاز خود را  از منطقه تهیه کند. البته در ابتدا ا مر این کار خلیلی مشکل  جلوه می نمایند ولی با توجه به نیازهای آماری  که مورد توجه ما دوستان مان است فکر نکنم که مشکلی جدی در این زمینه وجود داشته باشد  مهم این است که نقش وجایگاه آمار در جامعه روشن شود فرهنگ آمار وجامعه آماری در کشور کسترش یابد آن وقت هر فرد اگر آرزوی پیشرفت وکشور وبالخصوص منطقه اش داشته باشد به ناچار باید ان زحمت را متحمل بشود . واگر در این راستا مشکل هم باشد  باید برای حل این معضل چاره اندیشی کرد. متاسفانه  آمار دقیقی و یا تقریبی نزدیک به واقع را هم نداریم  .

در نتیجه :

در قدم اول :  راهکارها  و روش ها اجرای مشخص شود  بعضی عناوین مثل خانواده تعریف شود .

یکی از روش ها و بهترین روش و کم هزینه ترین آنها  روش است که دوست عزیزم جناب اقای خرمی  در ابتدا مطرح  کرده  که فکر کنم  از هر لحاظ مناسب و اجرایی تر  باشد .  برای اینکه عالم و ملاهای هر منطقه در ابتدای امر بیش از هر چیزی خانوار  های ملا بستی  و تعدا آنها براش مهم است  ولذا آمار دقیق تر دارند .

دومین رویش این است که از اینجا اقدام کنیم  مثلا از هر آغیل یکی را پیدا کنیم  اطلاعات مورد نظر خود از آنها بگیرم . چون هر فرد از آغیل خود تقریبا خبر دارند . این رویش از رویش بالاتر هم کمی مشکل تر است وشاید ضریب اشتباه شان هم بیشتر باشد .

در قدم دوم  : اینکه از چه آمار بگیرم  مشخص شود . دامنه اطلاعات آماری بسیار وسیع است  ما باید در ابتدا امر برای اینکه این طرح کاربردی تر باشد گذینه های کمتر را برای این کار معرفی نمایم  تا اجرای تر باشد .

۱-     نفوس

۲-     زن و مرد

۳-     با سواد و بی سواد

۴ –  بالای ۱۸ سال و کمتراز آن

البته  با تعدا دوستان که مشوره داشتیم معتقد بود گذینه های دیگر مثلی :

  ۵ – فرد در خارج دارد

 ۶ – و چند در صد هزینه سالانه یا همان خوراکی شما از منطقه تامین می شود ؟

۷-  منطقه شما گنجایش چند خانوار  را دارند  والان چند خانوار زندگی می کند .

و چند دانشجو دارید ؟

سالانه چند دانشجو از منطقه شما به دانشگاه راه پیدا می کند ؟

بالاترین فرد تحصل کرده منطقه شما کی است در کجا تحصیل کرده  ؟

چند دیپلمه  وچند لیسانسی  وچند فوق لیسانس دکتر و مهندس دارید ؟  تا دلت بخواهد سوال  وجود دارد  براستی آن وقت فاجعه خود را بهترنشان می دهند  که چه داریم  وچه نداریم ؟ !!!

ازدوستان و خوانندگان و مدیران محترم می خواهیم در این بحث مهم در یک پست جدید و یا در نظرات شرکت کند  تا در یک جمع بندی منطقی وکاربردی تری  برسیم .

  پایگاه اطلاع رسانی جاغوری

نوشته شده توسط مدیریت بخش داود – خرمی

1,408بازدید

۲۲ دیدگاه »

  1. احمد میزان ۱۶, ۱۳۸۸ در ۸:۵۷ ق.ظ -

    پنجشنبه ۱۶ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۸:۵۷

    با عرض سلام خدمت تمام کارکنان این سایت زیبا و با تشکر به خاطر تمام زحماتی که میکیشید.

    چون این سایت نام "جاغوری" را یدک میکشد، و همچنین بعضی از نویسندگان آن عنوان "دکتر" را؛ پیشنهاد میکنم که هر پستی پیش از گذاشته شدن به دست یک ادیتور یا ویراستار سپرده شود تا اشتباهات املایی و انشایی آن به حد اقل برسد.

    در صورت عدم دسترسی به ویراستار حرفه ای بهترین و مناسبترین روش تبادل مقالات بین نویسندگان مختلف سایت است؛ به این معنی که مثلا آقای خرمی قبل از گذاشتن پست شان آنرا برای آقای قاسمی یا محمدی ارسال کند تا اصلاح شود و آقای قاسمی برای آقای خرمی یا محمدی و…، دلیل این کار هم اینست که املاء بعضی از کلمات برای برخی از نویسندگان چنان گیج کننده است که حتی با تمام دقت شان بازهم مطمین نمیشوند که آیا واژه مزبور را درست نوشته اند یا نه و البته نتیجه هم چنان میشود که در نهایت خوانندگان یک واژه را درجایی با یک نوع املاء و در جای دیگر با نوع املای متفاوت می بینند.

    همچنین امروز حتی نویسندگان حرفه ای و بزرگ هم پیش از چاپ نوشته ها یا کتابهای شان از کمک ویراستاران حرفه ای استفاده میکنند، و این موضوع به هیچ عنوان به سطح سواد و حوزه تحصیلی شخص نویسنده مربوط نمیشود.

    امید وارم که نویسندگان سایر نقاط جاغوری هم تکانی به خود شان بدهند و ما دور افتادگان از وطن هم بتوانیم با استفاده از زحمات شان شناخت بیشتری از موطن خود به دست بیاوریم.

    با تشکر و امتنان

  2. همکار (نیوز) میزان ۱۶, ۱۳۸۸ در ۱۰:۲۴ ق.ظ -

    پنجشنبه ۱۶ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۰:۲۴

    با سلام
    اگر دنبال خبر تحلیل وتفسیر تازه وناب هستید
    اگر دنبال سایت ها ی خبری وتحلیلی افغانی هستید
    اگر دنبال وبلاگ های فعال وزنده افغانی هستید
    اما منبع انرا نمیدانید !!!
    مژده به علالاقه مندان وب گرد های فعال وکنجکاو
    ( همکار نیوز) این امکان را برای تان فراهم کرده
    تا تمامی وبسایت و وبلاگ های به روز شده افغانی
    را با یک "کلیلک" مشاهده کنید
    باور ندارید تشریف بیاورید
    اگر پسندیدی لینک به(( همکار نیوز ))فراموش نشود

  3. علیرضا مظفری میزان ۱۷, ۱۳۸۸ در ۲:۴۹ ق.ظ -

    جمعه ۱۷ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۲:۴۹

    با سلام اقای خرمی عزیز
    تشکر از طرح خوب شما من هم دقیق همین مطلب را در تابستان از بیشترین مدیران وبلاک های که در داخل و در بیرون از منطقه تشریف دارند و در حال فعالیت هستند خواهیش کردم

    در بیشترین سایت ها تا هنوز در خواست من است

    اما کسی هر کدام از مدیران در منطقه و یا در بیرون از منطقه صدای من را نشنید حال من امید وارم که دوستان این همت را به خود احساس کند و اقدام در عمل خویش را در راس کار خود داشته و اغاز فرماید
    ارادتمند همه تان علیرضا مظفری http://www.andishanoor.blogfa.com

  4. علی قاسمی میزان ۱۷, ۱۳۸۸ در ۴:۵۲ ب.ظ -

    جمعه ۱۷ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۶:۵۲

    سلام و احترامات بی پایان خدمت اقای خرمی عزیز !
    سپاسگذارم از تلاش های شما بزرگوار.
    پیشنهاد عالی و زیبائی نموده اید اما بهتر است که امار دقیق را از ملا بستی ها بدست بیاوریم و یا میتوان مدیران مکاتب و لیسه ها را وادار کرد تا دراین مورد همکاری نمایند .
    البته که خانوار حساب خوبی است اما اوسط خانوار هیچ گاهی ۸ نفر نمیشود چون فعلا در جاغوری ما بزرگترین خانوار که عبارت از پدر و مادر با فرزندان غیر عروسی شده شان باشند از هشت الی ده نفر تجاوز نمیکنند در صورتیکه بیشتر انان بین سه تا شش نفر میباشند و ما همیشه اوسط همان پنج نفر را یک خانوار بگیریم .
    در مورد نظر دوست ما اقای احمد که به خاطر هرچی بهتر نوشتن املا و انشای سایت نوشته اند من کاملا موافق هستم و حتی اگر ممکن باشد دوستان یک هیئت تحریر را ایجاد نمایند تا درمورد نوشته ها یعنی فقط ادبیات و املا نطر بدهند بهتر خواهد بود .

  5. خرمی میزان ۱۷, ۱۳۸۸ در ۷:۴۰ ب.ظ -

    جمعه ۱۷ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۹:۴۰

    احمد آقای گل سلام و سالیم باشید ، از اینکه به مطالب نگارش یافته توجه موشکافانه دارید جای بسی شکر و سپاس است ، اگر واقعا اشتباهات املای یا انشائی آنقدر فاحش است که نیازمند ویرایشگر متخصص باشیم ، پس چه بهتر که جناب شما با این دقت وظرافت لطف نموده و بر ما منت گذاشته و ویرایش مطالب را برعهده بگیرید و خوب بود که بعنوان مثال چند مورد از چنین اشتباهاتی آشکار را در ضمن تذکر تان ذکر میکردید .
    با وجود این ، نگارندگی در این سایت در واقع نوعی مشق قلم است بخصوص برای آدم های تازه کاری مثل ما ! ما ادعای چندانی نداریم و توقع عنوان و یا پاداش هم از کسی نداریم اگر برخی دوستان علی رغم نارضایتی ما ، ما را با اعطای عنوانی نوازش می فرمایند از زره نوازی شان است . و در واقع با هیچ تشویق مان می نمایند که شما اشکالی در این کار میبینید متوانید به خود شان اعتراض کنید .
    پیروز بهروز باشید . یا حق خرمی

  6. مدیریت پایگاهی اطلاع رسانی جاغوری میزان ۱۸, ۱۳۸۸ در ۴:۵۱ ب.ظ -

    شنبه ۱۸ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۶:۵۱

    با سلام وعرض خسته نباشید به کلیه همکاران گرامی خوانندگان محترم

    تشکر از ابراز نظر و زحمات مدیران محترم

    سلام ویژه خدمت برادر محترم جناب آقای احمد

    تشکر از اینکه مورد عنایت دوستان مان هستیم خوشبختانه دوست عزیز از اطلاعات خوبی برخودار است که در بعضی زمینه جواب خودش خودشان ضمنا به آن اشاره کرده اند
    با این حال من می خواهیم به طور مختصر به آن اشاره داشته باشم
    ۱- از قدیم گفته اند که حرف حساب جواب ندارد همه باید تلاش کنیم که اشتباهات به حد اقل برسد .
    ۲ – روش که ایشان پیشنهاد کرده رویش است که بیشتر در مورد کتاب چاپی از ان استفاده می شود که آنهم دلیل به خصوص خود دارد .
    یکی از دلیل شان عدم دست رسی به اصلاح را می توان نام برد به این معناه اگر کتاب چاپ شود دارای اشتباه باشد اصلاح آن در بعضی موارد غیر ممکین ودر بعضی موارد با مشکلات همراه خواهد بود به این دلیل از فلتر های مختلف می گذراند .

    ولی دنیای مجازی خوشبختانه اشتباهات در هر ثانیه قابل حل و ویرایش است به همین دلیل رسم شده که آن دقت که در مقلات چاپی اعمال می شود در دنیایی مجازی کمتر به آن توجه دارند .

    مخصوصا بنا به اشاره جناب آقای خرمی عزیز که در ابتدای راه هستیم دارم نوعی مشق قلم را تجربه می کنیم حالا در هرپست عنوان که شما بهتر به ذهن تان می رسد همان را بیشتر می پسندیم تا آن عنوان های دیگر که از سری لطف وگاهی به عنوان تشویقی نثار مان می کند .

  7. مدیریت پایگاهی اطلاع رسانی جاغوری میزان ۱۸, ۱۳۸۸ در ۴:۵۱ ب.ظ -

    شنبه ۱۸ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۶:۵۱

    به هرصورت ما هم جز از کاربران دنیایی مجازی هستیم ناگزیر تابع قوانین آن
    آن رویش که شما پیشنهاد کردید رویش است که بنا به همان دلایل مشکلات خاص خودش دارد به همان جهت اجرای شان به مشکلات فروان همراه است در عین حال در جلسه مدیران مطرح خواهد شد .

    ۳ – دوست عزیز ما نکته زیبای دیگر هم دارند که خیلی ها از این نکته غفلت می کند که اگر اشتباهی صورت بگیرد آغا شما چنینید چنان و … به دوباره خواندش می ارزد .

    همچنین امروز حتی نویسندگان حرفه ای و بزرگ هم پیش از چاپ نوشته ها یا کتابهای شان از کمک ویراستاران حرفه ای استفاده میکنند، و این موضوع به هیچ عنوان به سطح سواد و حوزه تحصیلی شخص نویسنده مربوط نمیشود.

    از همه اینها آرزوی زیبای این دوست عزیز که آرزوی همه ما است

    امید وارم که نویسندگان سایر نقاط جاغوری هم تکانی به خود شان بدهند و ما دور افتادگان از وطن هم بتوانیم با استفاده از زحمات شان شناخت بیشتری از موطن خود به دست بیاوریم.

    با تشکر و امتنان

    ما هم تشکر فروان از شما دوست عزیز جناب آقای احمدداریم
    توجه شما عزیزان همکارن مان را تشویق به خدمت نموده خستگی را از تن شان می رباید . به امید دیدار مجدد شما دوست عزیز

  8. جواد میزان ۲۳, ۱۳۸۸ در ۱۰:۲۸ ق.ظ -

    پنجشنبه ۲۳ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۰:۲۸

    سلام اقای رحیمی جان این جا چه خبره؟ این مطلب که قبلا منشر شده بود دوبار چرا گذاشته شده؟ فامیل بازیه دیگه! هههههههههه

  9. abdullah میزان ۲۳, ۱۳۸۸ در ۲:۲۹ ب.ظ -

    پنجشنبه ۲۳ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۴:۲۹

    salam jawad jan fekr konam filme samad agha ziyad nega kardi ha!!!!!!!

  10. مدیریت پایگاهی اطلاع رسانی جاغوری میزان ۲۳, ۱۳۸۸ در ۲:۳۴ ب.ظ -

    پنجشنبه ۲۳ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۴:۳۴

    جواد جان سلام
    تشکر از ابراز نظر تان ، ممنون از دقت تان
    درست است این مطلب قبلا نشر شده بود ولی ما دوباره هم منتشر نکرده ایم بلکه به خواطر اهمیت موضوع و تبادل نظر در این خصوص تصمیم گرفته ایم مدتی در پست اول باقی بماند . و با مدیران و دوستان مان در حال تبادل نظر هستیم تا هرکدام نظر شان را در باره موضوع مورد نظر در یک پست مستقل بیان نماید و بهترین و عملی ترین راهکار را ارائه نمایند. تا در یک جمع بندی بهترین شان را انتخاب و عملی ترین طرح را بکار بگیریم .
    از شما دوست عزیز که شهامت دست به قلم را دارید اتظار داریم بجای کلمه های نظیر فامیل بازی و هههههههه طرح و ساز کار مناسب را در این خصوص ارائه نماید .
    تا ما بندگان سرا پا تقصیر از کلمات مفید تان استفاده نمایم .

    بیشتر از چند صد نفر روزانه به خانه مجازی شان(پایگاهی اطلاع رسانی جاغوری ) مراجعه می کند شاید نظیر این سوال به ذهن شان بیاید ولی چرا اقدام به اظهار نظر نمی کند نمی دانم .

    حضرت عالی لا اقل شهامت این را دارید و امید وارم این شهامت را برای همیشه داشته باشید و همیشه وقت آنچه که به نظر مبارک تان میرسد به برادان تان در این خانه یاد آوری نماید .

    ازهمه دوستان خوانندگان محترم تقاضا داریم که نظرات خود را در این خصوص مطرح نموده تا ازدانش شان ما و دوستان بهره برده و در اجرای طرح آمار گیری از آن استفاده نمایم .
    بازم تشکر از شما دوست عزیز

  11. ناروی میزان ۲۴, ۱۳۸۸ در ۹:۰۶ ق.ظ -

    جمعه ۲۴ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۹:۶

    سلام قومای گل . نظر به آمارهای که روشن ضمیران ما در مورد ولایت جا غوری ما دراد . تا حد قناعت بخش است . میروم روی اصل مو ضوع . ولایت زابل که مر کزش قلات هست , داری چهل هزار نفوذ هست واز سالهای سال هم ولایت, ودارای چند ولسوالی هم است . بخا طر که حکمان وقت از تبار خود شان بود و در مورد تشکیلات ولایتی , و لسوالی , علاقه داری وادرای به زعم خود شان بر یدن و دوختن !!
    اما شما شا هد هستید که جا غوری نظر به از دیاد نفوذ و مساحت خاک و هم از نظر کمی و کیفی استعداد ولایت شدن رادارد , متا سفانه خواست مردم ما به تاق نسیان گذ اشته میشود . روشن فکران , عا لمان و گلهای سر سبد های قوم ما باید دراین مورد تلاش نماید تا خواست بر حق شان به کرسی عمل بنشیند .
    در حقیقت اگر مردم ما به کرزی که یک فرد بیکفایت و بی درایت هست که حتا در محافل سیاسی ,در صحبت خودش مشکل دارد , رای دادیم و یا میدادیم که جا غوری و یا بهسود ولایت شود , این در ذات خودش یکنوع با ج دادن است ! جاغوری , بهسود نظر به از دیاد نفوذ و قا نون باید ولایت شود نه به رای , به یک فرد, چون کرزی .

  12. ناروی میزان ۲۴, ۱۳۸۸ در ۹:۲۴ ق.ظ -

    جمعه ۲۴ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۹:۲۴

    سلام دوباره . آیا جا غوری با و لسوالی جنده نفوذش از پنج هزار بیشتر نیست و ,به فا صله کم , و لسوالی مقر را هم چنین و همنطور تا ولایت غزنی اگر جلو بر ویم ۳__۴ تا ولسوالی دیگر پشتون نشین که در مسیر راه هست هر کدام یک خیل بیش نیست و لسوالی هست و امکانات یک ولسوالی را باید تصا حب شود ویک نماینده هم در پار لمان داشته با شد و دها مثایل دیگر ,!۱
    متا سفانه هنوز هم مردم ما همانند عنکبوت تار را بدور خودش میتند و از دسته بازی و منطقه گرای خا رج نمیشود !!! چنا نچه که نتیجه شان را ۵ سال قبل هم در شورای مر کزی کابل و دوما قبل در شورای ولایتی دیدم و باز هم میشنویم !!!
    این چه دست است مرا از تو جدا میسا زد _
    این چه رنگ است تو را دشمن ما میسازد !!!!

  13. خرمی میزان ۲۴, ۱۳۸۸ در ۸:۰۲ ب.ظ -

    جمعه ۲۴ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۲۰:۲

    ناروی عزیر سلام ، در مورد تقسیمات ظالمانه ای پیشین کاملا حق با شماست و همه میدانند که نفوس جاغوری به تنهائی برابر ۳ تا۴ ولسوالی پشتون نشین است . اما برار گل ، همانطور که خود درک کرده اید مشکل فقط از مردم ماست که حتی یک نماینده در پارلمان ندارند تنها زنی که از جاغوری آنجاست در واقع به حساب جنسیت خویش به مجلس راه یافته است . در حال حاضر ولایت شدن جاغوری یا هر جای دیگر تنها با رای مثبت دو سوم نمایندگان مجلس عملی میگردد و ریس جمهور طبق قانون اساسی تنها حق پیشنهاد دارد ! پس مشکل در خود ماست چناچه درک کرده اید اما راه حل چیست ؟ علاج درد کجاست ؟ نظر شما چیست ؟چه باید کرد؟؟؟؟؟! به نظر ما آمار گیری دقیق جاغوری گام اول در اثبات ادعای ماست که ما جاغوری استحقاق ولایت شدن را دارد چیزی که حاکمان از گذشته تا حال از آن شانه خالی میکنند و از سرشماری دقیق وحشت دارند و… موفق باشید ……… خرمی

  14. ناروی میزان ۲۵, ۱۳۸۸ در ۱:۳۵ ب.ظ -

    شنبه ۲۵ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۳:۳۵

    سلام جناب خرمی ! نخست مشکل اساسی مردم ما در بی اتفاقی در سطح رهبری است , دوم : نخبگان سیاسی ما در سطح ولسوالی, هم, همانند تا بلیت تاریخ تیر شده بیخا صیت است !هر کس به نفع خود تلاش میکند , منافع خودرا بالای منا فع مردمش بیشتر تر جیح میدهد . چنا نچه قبل از انتخا بات در مورد , ریا ست جمهوری و شو رای و لا یتی هم , مدیران , مدبران و دو ستان با احساس این
    و بلاگ مقوله را تحت نام ( نخبگان سیاسی و مردم فهیم جا غوری در این شرایط حساس چه با ید کرد ) ازینکه ۱۶ نفر فقط نا مزد شورای ولا یتی بود ! دها نفر امدند نظر های مفید را در این خانه مجازی خورد , دادند و رفتند , سر انجام متا سفانه باز هم از زیر پلو
    اغا یون ما در منطقه , ملی هم نه , بلکه استخوان بر آمد .
    بنظر من یگانه نقض فنی که نخبگان سیاسی ما در این شرایط حساس دارد , طرح کاری و بر نا مه کاری ندارد , در حال که امروز در جا معه رو به انکشاف , در سطح یک فا میل , هم چنین چیزی نیست ,
    سال پار در منطقه رفته بودم , دوستهای قدیمی ام در , لیسه عالی داوود , که نز دیک بازار اشکه قرار دارد , و ظیفه مقدس معلمی را به عهده داشت , در حین صحبت با یکی از انها , در مورد ذ هنیت دادن مسائل سیا سی , شا گردان در بخش لیسه و مسایل حقوقی و بشری دیگر نظر داشتم .
    ایشان در جوابم چنین گفت :( هر کس به فکر این است که چطور بتواند در دو شفت کار کند تا کمی در آمد پولی داشته با شد)
    از یک نظر انها حق بجانب بود , چون مشکلات اقتصادی دامن گیر شان است .
    واز طرف دیگر ضعف مدریت انها است , که اصلا روی مو ضو عات فو ق الذ کر فکر نمیکند . سستم مدریتی مردم ما از سابق هم در مورد مسائل سیاسی ضعیف بود و تا هنوز هم چنین است !!!

  15. جواد میزان ۲۶, ۱۳۸۸ در ۱۲:۵۷ ق.ظ -

    یکشنبه ۲۶ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۰:۵۷

    سلام دوستان خوب و اقای رحیمی!
    شما در جواب علی از ناوه گفته بودید که فرقی بین پست اول و دوم نیست و درست هم بود! همان ذهنیت دهی علی آقا روی شما تاثیر گذاشت و یک مطلب را دوبار نشر کردید! دوست من، مشک در ماهیت غیر علمی طرح جناب خرمی است! این گونه آمار گیری غیر علمی است و هیچ اعتبار علمی ندارد. در داخل این گونه آمار گیری زیاد شده و جمعیت تقریبی جاغوری همان حدود ۲۵۰۰۰۰ هزار نفر است. عدم استقبال از یک مطلب گاهی در خود طرح غیر کار شناسانه نهفته است. بسیاری این گونه مسائل درک می کنند. با توجه به جو چند پست ژیشتر خود را درگیر برخی مسائل نم کنند. در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

  16. مدیریت پایگاهی اطلاع رسانی جاغوری میزان ۲۶, ۱۳۸۸ در ۹:۱۱ ق.ظ -

    یکشنبه ۲۶ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۹:۱۱

    جواد جان سلام
    تشکر از ابراز نظر تان
    دوست عزیز من قبلا هم خدمت دوستان عرض کردم فراخوان همکاری دوبار نشر شده بلکه از حرکت تدریجی شان به خواطر اهمیت موضوع شان باز مانده دلیل شان هم قبلا گفتم . این را به اصطلاح مطبوعاتی دوباره نشر نمی گوید . خودت که این همه روی طرح علمی حساسیت دارید خوب است اصلاحات علمی را هم یاد بگیرید دوباره نشر در مورد گفته می شود که دوبار دردو جای ثبت شده باشد شما دست رسی به آرسیو هم دارید نگاه کنید بعد اشکال کنید وانگهی یکبار نشر شدن که وحی منزل نیست که اگر اتفاق بیافتد جرم کلان را مرتکب شده باشیم کارشناسان علوم تربیتی وروان شناسی معتقد است یک موضع وحرف خوب آن قدر تکرار شود تا در اذهان مردم نهادینه شود . پس تکرار در بعضی موارد از پشتوانه علمی هم برخوردار است .
    دوست عزیز انسان هرچه نسبت به یک موضوع آشنا تر واطلاعات او نسبت به آن مسایل بیشتر باشد حرف های مشخص تر می زند . من مجبورم به جهت اطلاع تان به عرض برسانیم که :
    معمولا آمار گیرنده در دنیا در یک تقسیم بندی به دو گروه تقسم می شود
    دولت ها : که آمار جامع از سر تا پیاز را مورد پرس جو قرار می دهند وبرنامه ریزیهای کلان کشور را روی همان مبنا برنامه ریزی می کند .
    وشرکت ها حقیقی وگروه ها : این دسته از گروه ها به دنبال مقاصد خاص است می خواهد امار در این مورد یا چند مورد خواص بدست بیاورد .
    تعبیر غیر علمی نسبت به این بخش از آمار گیری خود از پشتوانه علمی برخوردار نیست به دلیل که عرض شد .
    والله خوب بود از این آمار گیری زیاد که شما مدعی شده اید برای یک مورد مدرک ارائه می کردید تا ما بندگان سراپا تقصیر دوستان خود را به این همه زحمت وادار نمی کردیم واز آن استفاده می کردیم .

  17. مدیریت پایگاهی اطلاع رسانی جاغوری میزان ۲۶, ۱۳۸۸ در ۹:۱۳ ق.ظ -

    یکشنبه ۲۶ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۹:۱۳

    من نمی دانم آمار ۲۵۰۰۰۰ مربود به چه سالی است وکی این آمار گرفته شده خوب بود از آن حساسیت علمی خود در این جا هم استفاده می کردید .
    البته ما ودوستان ما مدعی نیستیم شما به یکی از دلایل ممکن اشاره کردید ودلایل دیگر نظیر حسادت و … دیگر وجود دارد که گاهی بعضی ها به حرف های غیرمنطقی وادار می کند .
    توصیه من این است که ما مردم با همه خوبی اگر داریم متاسفانه در بعضی موارد ظرفیت مان پاین هست تحمل حرف های همدیگر و طرح های از ما بهتران را نداریم وبه هر قیمت شده یک اصطلاح را که بلد شدیم بپرانیم .
    من دو سال قبل به یک نظر خواهی اینترنتی در موج سوم اقدام کردم سوال این بود که مشکل جاغوری ها در کجا است ؟ در آن جا بیش از ۹۰ درصد نظر داده بود که این مردم با همه خوبی های که دارند ضعف بزرگی که دارد این است که تحمل یگدیگر را ندراد . البته تفصیل شانرا می توانید در موج سوم بخوانید .
    ما می خواهیم بدانیم آمار دقیق مردم جاغوری چند است چه تعداد نفوس دارد فکر می کنی این مقدار آمار به چه علمی نیاز است که ما نداریم ؟ !!!
    خوب نیست که این عادت را داشته باشیم که در مقابل یک طرح که دیگران زحمت آن را می کشند هیچ بار بردوش کسی نیم افتد سنگ اندازی کنیم .
    نه خود انجام بدهیم نه به دیگران اجازه بدهیم که یک کاری را انجام بدهند . ما منتظر طرح مشخص تر در راستای هر چه بهتر برگزارشدن این طرح هستیم و نه آیه یاس خواندن .
    از اینکه حرف هایم یک مقدار رو راست تر بود ببخشید هدفی جز خیر مردم خودم و آرزوی جز سربلندی آن را انتظار نمی کشم .
    خدای یا چنان کن سرانجام کار
    تو خوشنود باشی و ما رستگار
    یا حق

  18. جواد میزان ۲۶, ۱۳۸۸ در ۷:۲۴ ب.ظ -

    یکشنبه ۲۶ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۹:۲۴

    سلام آقای رحیمی!
    متاسفانه هر کسی در اشفته بازار دنیای مجازی خود را از ما بهتران نام میگذارند!!
    دوست عزیز از ما بهتران! من اصرار بر این ندارم که دو بار نشر بشود و یا نه معلوم است که این نوشته حتی پیش از نوشته آقای قاسمی نشر شده بود! از آن جا حذف کرده و درپست جدید منتشر شد که مهم آن نیست و لی در فضای جمعی یک نوع اعمال سلیقه است که به دلسردی دیگران منجر میشود. از یادگیری اصطلاحات علمی گفته که چشم من بدم نمیاد بیشتر بدانم! اما آمار این گونه ای در روش تحقیق روایی و پایایی ندارد. فرق مهم علوم جدید آن است که نتایج از اتقان بیشتری برخور دار است. مثلا روش آقای خرمی بر پایه حدث و گمان استوار است و آمار علمی آن است که موسسه معتبری عملا خانه به خانه نفوس را بشمارند. به نظر شما کدام روش از صحت بیشتری بر خوردار است. متاسفانه برخی ناخوانده سر منبر میبرایند و حتی نام روش تحقیق کمی و کیفی و…. را نشنیده پرفسور شده و دیگران را به حسادت متهم میکنند. گاهی فاصله ها آن قدر زیاد است که راه تفاهم را منسد میکند. به یک نمونه از اظهار فضل آقای رحیمی توجه کنید:
    (معمولا آمار گیرنده در دنیا در یک تقسیم بندی به دو گروه تقسم می شود
    دولت ها : که آمار جامع از سر تا پیاز را مورد پرس جو قرار می دهند وبرنامه ریزیهای کلان کشور را روی همان مبنا برنامه ریزی می کند .
    وشرکت ها حقیقی وگروه ها :)
    دوستان قضاوت با شما! کسی به این اندازه فضل که دولت ها را جزو تقسیم آمار اعلام میکند و فرق حقیق و حقوقی را نمیداند و… از غلط های فاحش املایی که نگو و نپرس! این بالاترین نشان همپذیری مردم جاغوری است که شما را مسول و مدیریت سایت جمعی پذیرفته اما زیاده خواهی شما غیر مهار است.

  19. مدیریت پایگاهی اطلاع رسانی جاغوری میزان ۲۶, ۱۳۸۸ در ۱۰:۵۹ ب.ظ -

    یکشنبه ۲۶ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۲۲:۵۹

    سلام جناب اقای جواد
    تشکر از ابراز نظر تان
    من فکر کردم تنها … ولی متاسفانه طبق حدیث شریف باید به شما سلام کرد عرض ادب واحترام .

  20. نوری میزان ۲۸, ۱۳۸۸ در ۱۲:۱۴ ب.ظ -

    سه شنبه ۲۸ مهر۱۳۸۸ ساعت: ۱۲:۱۴

    رحیمی عزیز و باقی نگارندگان سایت زیبا و زنده ای جاغوری سلام ! من مثل بسیاری از جاغوری زادگان از زادگاهم دورم و چندیست مرور مطالب این سایت زیبا و دوست داشتنی پنجره ای از اطلاعات تازه در باره ای جاغوری را بر رویم گشوده است ! که از همه ای شما که بدون کدام چشم داشت در راستائی شناسائی زادگاهمان زحمت میکشید از صمیم دل متشکریم !! از غزل نا امیدی خوانی آدم های مثل جواد آغا اصلا دل سرد نشوید و همچنان صبورانه به کار تان ادامه دهید بگذارید این آدم نما ها از حسادت بسوزند آنقدر که تمام جان و کاسه جان را از درد وسوز بیرو کنند!!!!!؟ راست گفته اند : از چلچل ……. دریا نجس نمیشود !!!!؟ صبورانه به کار تان ادامه دهید و بدانید که دست حق همیشه یار تان خواهد بود .

  21. خادم حسین جدی ۱۹, ۱۳۸۹ در ۵:۴۹ ب.ظ -

    یکشنبه ۱۹ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۷:۴۹

    راستش در وضعیت فعلی چیزی بهتر از فریاد کشیدن نیست. بیایید شجاعانه و عاقلانه محرومیتها و مظلومیتهای خود را فریاد کنیم . متأسفانه پشتونها و یک عده کله خامها و بادوگها ی خودمان چنان جاغوری را تعریف و پوف و پتاق کرده اند که کم کم در کشورهای خارج از ما مردم مهاجر نمی پذیرند می گویند چرا به جاغوری مهاجرت نمی کنـــــــــــــــــــــــــید؟!
    خبر ندارند که مردم جاغوری یکسره گرسنه و فقیرند و هیج بازسازی وتوسعه نیز در مناطق شان صورت نگرفته است! اگر یک هفته پولهای عمله کاران ما از خارج قطع شود همه ی تلف می شویم.
    چرا روباههای پیش گرگی و سوداگران مردم را که برای منافع شخصی شان مهر سکوت بر دهن زده اند رسوانکنیم و به سطل زباله نندازیم که دیگر ان مردم مارا با دوتا پلچک و چند هزار کلدار فریب ندهند.

  22. Salim سرطان ۱۶, ۱۳۹۱ در ۳:۵۸ ق.ظ -

    جمعه ۱۶ تیر۱۳۹۱ ساعت: ۳:۵۸

    salam Ta zamani ki ma donbali mazhab ra bigirim hamin qism bad bakhti sari ma hast Natejeshi didim ki chi balayee sari ma awordan.