مخته علی اصغر (ع)

مدبریت ۱۰:۲۲ ب.ظ ۸
مخته علی اصغر (ع)

اصغر لولّی اصغر لوِلّی

اصغر گل پرپر لولّی

«بچه آبی بدخو شده

گلویشی پُر از خو شده

ده آتَی جان آبرو شده

آبه شی دربدر لولّی» [۱]

سینهِ آبه شی شیر ندره

آو چیمای شی گیر ندره

ده دوشمُنو تاثیر ندره

اصغر قدخون خو تر لولّی

خاو باچَی سامو موشه

عمر آبَی تامو موشه

بند دلِ آمو موشه

بین بچیکچا سر، لولی

اصغر اینالی خاو رافته

آمویشی پاسِ آو رافته

آبه شی نصف شاو رافته

ده هر کو و کمر لولی

دیستای خوره بالا کَده

پیش خدا دُوا کَده

دشمون خوره رسوا کَده

اصغر، نوسه حیدر لولی

صبا چیمای خو واز مونه

سرِ بابِه خو ناز مونه

قد پریا پرواز مونه

موره کجا چکر لولی

گَورِه شی ره کجا کنوم؟

چطور از خو جودا کنوم؟

فقط بوروم دُوا کنوم

بند ِ دل و جگر لولی.

تهران ـ ششم محرم  ۱۴۳۳

 ــــــــــــــــــــــــــــ

۱ . این دوبیت، وامی است از برادر گرامی ام «شهید زاده» که قرار بود نسخه تکمیلی و سروده خودش را برایم بفرستد ….

+;نوشته شده در ;شنبه یازدهم آذر ۱۳۹۱ساعت;۲۲:۲۲ توسط;محمد حسین فیاض; |;

1,159بازدید

۸ دیدگاه »

  1. عبدالکریم افضلی قوس ۱۴, ۱۳۹۱ در ۸:۲۰ ق.ظ -

    سه شنبه ۱۴ آذر۱۳۹۱ ساعت: ۸:۲۰

    درود وسلام بر آقای فیاض!من فکر می کمن عده ای از دوستان بی جهت اظهار نگرانی می کنند.شما نگاه کنید به دوبیتیهای عامیانه درهر زبان ولهجه به خصوص لهجه هزارگی که بعد از هزاران سال باعث حفظ این زبان شده ودرحقیقت اینها داشته های یک زبان ولهجه به حساب می آید.مخته های معروفی که درجامعه ما وجود دارد باید حفظ شود ومخته های جدیدی توسط سروران وبزرگانی مانند فیاض خلق شود.

  2. آواره قوس ۱۴, ۱۳۹۱ در ۳:۲۹ ب.ظ -

    سه شنبه ۱۴ آذر۱۳۹۱ ساعت: ۱۵:۲۹

    جناب افضلی اصل ریشه و تنه زبان و هویت فارسی در اوغان ستان در خط نابودی قرار دارد و جناب شما از لهجه هزاره گی میگوید! امید وارم جناب نویسنده این موضوع را درک بنمایند!!

  3. محمدی قوس ۱۴, ۱۳۹۱ در ۴:۳۶ ب.ظ -

    سه شنبه ۱۴ آذر۱۳۹۱ ساعت: ۱۶:۳۶

    سلام بر دوستان عزیز به ویژه آقای فیاض!
    برخی از دوستان از رواج نوحه‌های آزرگی یا هزارگی اظهار نگرانی می‌کنند که از سر دلسوزی است، اما دوستان عزیز! کاش ما از گذشته‌های دور ما مقدار زیادی شعر، نوشته نثری و… به زبان هزارگی می‌داشتیم که امروزه بخش مهمی از فرهنگ سیال زبانی محفوظ می‌ماند. بدون شک لهجه هزارگی اصیل‌ترین لهجه زبان پارسی است که به گفته استاد نجیب مایل هروی اصیل‌ترین است و ویژگی‌های سده سه و چهار هجری را حفظ کرده است.
    زبان هزارگی ادامه زبان اوستایی است. من تعداد زیادی از واژه‌های اوستایی را از واژه‌های ترکیبی هزارگی- افزون بر واژه‌های مستقل- در آورده‌ام که ظرافت و اهمیت واژه‌های محلی نشان می‌دهد. این اظهار نگرانی نشانه ضعف روانی تحقیر دوران طولانی هویت هزارگی است، و اگرنه زبان هزارگی فاخرترین لهجه زبان پارسی است.
    همه لهجه‌ها به به همان لهجه محلی نوحه، دوبیتی، شعر و ادبیات محلی هم دارند؛ چرا انسان هزاره از خود هویت زبانی ویژه نیز نداشته باشد که دارد و خب شی هم دارد. به نوحه زیر از لهجه ایرانی توجه کنید که در کتاب رسمی چاپ شده و بسیاری از روضه خوانهای ما هم می‌خوانند:
    دلمون پر میزنه برای کربلات حسین
    نظری کن بیاییم کنار خیمه هات حسین (ع)
    آنقدر دوست داریم که روز و شب به یاد تو/
    اشک ماتم می‌ریزیم برای غصه‌هات حسین (ع)
    مادرم یادم می داد تو روضه ها گریه کنم/
    می دیدم که داد میزد، همش می‌گفت فدات حسین (ع)
    من به قربون تو و گل های سرخ پرپرت/
    دوست دارم سر بزارم رو قبر کشته هات حسین (ع)
    (طنین عشق، ج۴ ص:۱۱۷)

  4. آواره قوس ۱۴, ۱۳۹۱ در ۸:۲۶ ب.ظ -

    سه شنبه ۱۴ آذر۱۳۹۱ ساعت: ۲۰:۲۶

    جناب محمدی کاش ما به لهجه هزاره گی فارسی بنویسیم! دوستان …. مینویسند! مثلا همین« گل آمه » یعنی چه؟! و یا مثلن « آوال» بر مبنای کدام دستور نوشته شده؟! یعنی این ها هزاره گی فارسی هست، یا تحریف و جعل؟؟ تازه هزاره گی خودش لهجه های متفاوتی را دارا میباشد! با این روند که ما داریم پیش میرویم یکی دو نسل دیگر چیزی از ما باقی نه خواهد ماند! خود مان مثل خوره به جان خود افتاده ایم! تعداد در دام پان ترکیزم شکار شده اند. تعداد طبل افغان شدن را به سینه میکوبند و خواب ارگ ریاست جمهوری را میبینند. و تعدادی هم دارند زبان ما را جعل میکنند! اگر جناب فیاض به گفته هایش صادق است؛ اول از اسم خود شروع بنماید! مثلن« ممد اوسن فیاز» مدیریت لطفن سانسور نکنید!!!

  5. حمید قوس ۱۵, ۱۳۹۱ در ۸:۳۰ ب.ظ -

    چهارشنبه ۱۵ آذر۱۳۹۱ ساعت: ۲۰:۳۰

    آقایان محمدی وافضلی سلام نظرم این است که درباره مقدسات دینی ومذهبی بایدجانب احتیاط رادرنظربگیریم.چون بازی بامقدسات جایزنیست.دراینکه لهجه های محلی درهرجا باشدشکسته وعامیانه است که درواقع اشتباه تلفظ می کندمثلا:نمی فهمم. موگه نموپاموم.وقس علی هذا.موارددیگرواژه هاست که غلط وشکسته نیست ولی واژه است حالاترکی،مغولی یاازهرجاهست بااصل فارسی نامانوس است.مخته وغزل وقصیده که به آن قصته میگوید.درموارددیگرمن مخالف نیستم استعمال شود،امادرحادثه مظلومیت کربلا درعوض اینکه این کارباعث تاثرشودیک نوع خنده داراست!شماکه این قدرشوق دارید برای آقای شهیدمزاری مخته کنیدکسی گپ ندارد.

  6. Mehdi قوس ۱۷, ۱۳۹۱ در ۱۲:۴۹ ق.ظ -

    جمعه ۱۷ آذر۱۳۹۱ ساعت: ۰:۴۹

    مخته مربوط به هزاره است و هیچ ربطی‌ به اعراب ندارد.

    اصغر هم هیچگاه نمیتانه بچه ابی‌ شوه، چون و یک عرب بوده!!

    حمید جان اگر شما فکر میکنید (مزاری) دست کم از حسین داشته خیلی‌ هم در اشتباهی‌!!

    مصیبت را که ملت ما به آن مبتلاس امام حسین نبود.

    آن طور که آخوندا مفرمایند جین و انس آمدگی داشتن با ایشان کمک کنند، اما حسین کمک را قبول نکرد.

    امروز ملت ما را جین و انس همه فراموش کردن!!

    مشکل هزاره‌ها بسیار بزرگتر از مشکلات آن روز، قتل عام هزاره مظلومان تر از ده محرم و شهدای ما هیچ دست کم از شهدای عاشورا ندارد!!!

    هزاره خالص از المیتو

  7. محمدی قوس ۲۰, ۱۳۹۱ در ۴:۱۱ ب.ظ -

    دوشنبه ۲۰ آذر۱۳۹۱ ساعت: ۱۶:۱۱

    دوستان عزیز آواره، حمید و مهدی عزیز سلام!
    همه ما یک چیز میخواهیم و آن شکوه و فخامت زبان است!
    آوارع عزیز وقتی به گونه محاوره گفتیم یا نوشتیم کلمات شکسته می‌شود. در ادبیات هم در فیلمنامه نویسی و نقل قولها در داستان محاوره ای و شکسته می‌نویسند اشکالی ندارد.
    حمید جان! مقدسات را با زبان خود گفتن نه کفر است و نه عجیب! تعریف لهجه از نظر علمی با زبان متفوت است، چون زبان اصل توان برقراری ارتباط و نظام ارتباطی است، اما لهجه تفاوت گفتاری است، و تفاوت گفتاری خللی در اصل زبان ندارد. لهجه رنگین کمان هر زبان است و نه آن که تخریب کننده باشد.
    مهدی عزیز من از نظر زبانی بحث می‌کنم وقتی یک انسان هزاره قصه عرب، جرمن و هر کس دیگر را بگوید باید به زبان خود بگوید و نه عربی و آلمانی! تعبیر آبی برای علی اصغر اشکالی ندارد. ما که مسلمانیم اما عربی بلد نیستیم و پدران ما با همین زبان عزاداری کرده اند.
    درود بر شما!

  8. حمید قوس ۲۰, ۱۳۹۱ در ۷:۵۹ ب.ظ -

    دوشنبه ۲۰ آذر۱۳۹۱ ساعت: ۱۹:۵۹

    تحریف وقایع عاشوراءامرتازه نیست درطول۱۴قرن چه چیزهای که گفته ونوشته نشده است تاحال به لهجه شکسته محلی هزاره کدام هزاره نه واعظ نه مداح وروضه خوان ونه حتی یک پیرزن که خیلی دلش برمظلومیت حادثه کربلا سوخته بااین لهجه مخته نکرده است. ولی این جرائت آقای فیاض است که بنظرم قبل ازان که این کارش جنبه معنوی داشته باشدیک نوع تجرّی به حادثه عاشورااست که مخته مل رادروبسایت جاغوری شروع کرده چون غرجستان رابه فیلترکشانیده وجاغوری رامیدان تخت وتاز قرارداده است. اگریک مخته فیاض را سایت نگاه فرداه مالستان اجازه داد پس بیا این جاهی کن و بتاز فیاض جان! دو نفرپیدا کردی که ترا شیر روباه می کند.