معرفی منطقه قلندری

مدبریت ۷:۰۰ ق.ظ ۱۸

بنام خداوند مهربان

معرفی منطقه قلندری

منطقه قلندری از نظر تقسیمات قومی مربوط منطقه خدیداد می باشد. اگر روزی از سرک غزنی به سمت جاغوری بروی از منطقه لومان که گذشتی و از آب سنگ جوی عبور نمودی دست راست تان را نگاه نما یی چشمان مبارک تان به منطقه می افتد که قلندری نام دارد. اما از نظر جغرافیایی دارای موقعیت ذیل می باشد: از شمال به منطقه حصار، از جنوب به پای جلگه لومان، و از شرق، به سنگ جوی لومان، و از غرب به منطقه غجورختم می شود.

این منطقه از چند آغل تشکیل یافته است. لوده، چهارشاخه ، کاریز، غَوُجدِه، غار، سیلرو، شاه جوی ، دم جوی ، نقشی، قاش، قول­اردو می باشد.

جمعیت :در این گوشه ای از جهان پهناور ۲۰۰ خانوار زندگی می کنند و اگره متوسط هر خانوار را ۴ نفر حساب کنیم هشت صد نفر می گردد که نسبتا جمعیت بزرکی است.

این منطقه با همین جمعیت زیاد تا همین اواخر دارای مدرسه مسقل نبود  به این جهت  بچه های شان در لیسه سه پایه و یا جاهای دیگر برای تحصیل می رفتند . اما دوسه سال می شود که لیسه به نام لیسه ثمر در این منطقه ایجاد شده است و دیگر محصلین مجبور نیستند راه طولانی را هر روز طی نمایند . بعلاوه در هر ِده یک مسجد وجود دارد که در طول تاریخ و به ویژه در سالهای انقلاب نقش حساس و مهمی در ترویج معارف و دانش داشته است.  یکی از خصوصیات دیگرمساجد منطقه این بوده است که در دوران اشغال و هجوم شوری در منطقه نقش پایگاه و سنگر را داشته است. در ایام جنگ در این منطقه این مساجد مقر مجاهدان بود که از جاهای مختلف جاغوری برای مبارزه و دفاع از منطقه آمده بودند. قلندری دارای یک مسجد جامع ، سالن اجتماعات، نیز می باشد. که در منطقه وجود دارد.

 یکی از رشته های ورزشی، رشته «فول کینگ بوکسینک» در منطقه وجود دارد که توسط استاد محمد علی معین اداره می شود .  ایشان دارای چند مدال قهرمانی و عضو تیم ملی کیگ بوکسینگ کشور می باشد. تعداد ۱۵۰ ورزشکار در منطقه لومان در لیسه مشغول آموزش اند. همینطور در منطقه بازار غجور نیز دارای شاگردانی است که در هفته دایر می شود. همچنین منطقه قلندری دارای تیم فوتبال بوده که در مسابقات مختلف حضور فعال دارند. عالمان بزرگواری نیز در این منطقه زیسته اند و خدمت نموده اند و رفته اند.

دانش آموز: با توجه به کثرت خانواده اگر در هر خانه سه دانش آموز باشد ۶۰۰ دانش می شود که هر روز برای تحصیل علم و دانش راهی مکاتب می شوند.

دانش جو: بیش از ۲۰ نفر دانشجو فعلا مشغول تحصیل اند و تعدادی  هم فارغ التحصیل و مشغول در ادارات دولتی و موسسات می باشند.

حاشیه : این منطقه جوانان پر تحرک اهل خطر فعال پر شور زیادی دارند که اگر بشود این نیروها را جهت داد و برای حراست از منافع علیای کشور و منافع ملی بکار گرفته شود می توانند منشا خدمات بزرکی شوند.

خاطره:گفته شد که این منطقه  درسالهای ۶۴-۶۵ روزی از مناطق جنگی بود روزهای ایثار و فداکاری و روزهای جهاد علیه زورگویان و متجاوزان شوروی. بنده در آن زمان کوچک بودم فصل زمستان آن هم زمستان آن زمان که آسمان با مردم قهر نکرده بود و سخاوتمندانه برف خویش را برزمین میریخت. روزی پدرم گفت یکی از خیرین گوساله ای را به جبهه کمک کرده با یکی از دوستانت گوساله را به منطقه به پایگاه ببرید تا مجاهدین از گوشت آن بخورد.

روزی سرد زمستانی بود. برف سنگین روی زمین نشسته بود کوه و دشت چادر سفید به سر نموده بود و همانند دختران خجالتی رخسار در زیر این چادر سپید زیبا پنهان نموده گویی از آدمها خجالت می کشید. صبح بعد از نوشیدن چای در مسجد هرآنچه از نیکر و لباس گرم داشتیم بتن نمودیم و زنجیر گوساله را برداشتیم و راهی پشت جبهه شدیم. دلم برای گوساله می سوخت زیرا با دنیای از بی خبری با پای خودش به سوی مرگ میرفت. هوا ابری بود و خورشید بی رمق زمستانی تا نیمه آسمان خود را بالا کشیده بود ما در دشت قلندری رسیده بودیم سنگ های بزرک دشت از زیر برف سرک می کشید این حیوان زبان بسته که با این سرما و برف دست و پنجه داده بود اینک خسته به نظر می رسید. دولتیها در سر لومان مستقر بود و شبانه روز مشغول تیر اندازی بود.صدای توپ و مسلسل و آوان زیکویک و … پشت سر هم شنیده می شد ناگهان هواپیماهای «سوخو» که در زمان خود بی نظیر بود در آسمان ظاهر شدند باکمال نامردی بمب های چند تنی برمنطقه ریختند. صدای دلخراش خود آن و شکستن دیوار صوتی و صدای انفجار بمبهای سنگین گوش سنگ را پاره می کرد چه برسد به گوش زنده جان. این صداهای مهیب، گوساله بیچاره را نیز به وحشت انداخت آن قدر که با یک چشم زدن زنجیر از دست ما ربود و شروع به فرار نمود به هر زحمت دوباره آن را گرفتیم و بردیم به پایگاه مجاهدین تحویل دادیم در همین بمباردمان عده شهید و عده زخمی و مسجد سنگ جوی نیزکه پایگاه مجاهدین بود آسیب دید.یاد همه شهیدان راه آزادی و عدالت گرامی باد.

+;نوشته شده در ;پنجشنبه دوم دی ۱۳۸۹ساعت;۷:۰ توسط;مدیریت بخش خدای داد -غفوری; |;

2,654بازدید

۱۸ دیدگاه »

  1. ملاعوض لعل خیل جدی ۳, ۱۳۸۹ در ۸:۴۸ ب.ظ -

    جمعه ۳ دی۱۳۸۹ ساعت: ۲۰:۴۸

    سلام جان مامای!! عفوری جان تشکر از معرفی قلندری با مرزهای جغرافیائی اش بهرحال،
    قلندری داری مکتب لیسه نیست بلکه متوسطه است یعنی از صنف اول تا نوهم شاگرد دارند.
    در رابطه به محمدعلی معین!! خدا کند این مدال گرفتن ها راست باشد و هر انسان و پیش از هر انسان دیگر انسان هزاره موفق شوند در هر ریشته از هر عرصه از میدان بگیرند.

    اری خدا ره شکر امروز فرهنگ مکتب سازی و فرهنگ درس خواندن و مکتب رفتن از هر فرهنگ دیگر شکل گرفته است و مردم در یک خود باوری رسیده است.

    اما در رابطه با حاشیه نشین ها:

    منظورت از این حطر چیست؟؟ شما گفته اید این نیروها باید در جهت منافع علیای کشور یعنی اردوملی پولیس ووو، پس نیست که دیگر استعداد جوانان به سوی انسان کُشتن سوق ندهیم؟؟
    نمی شود بگویم جوانان ما جوانان قلندری خوب استعداد درس خواندن دارند؟ نمی شود بگویم که جوانان ما خوب پرتحرک در همه عرصه ها در همه هنر ها موفق هستند، اگر انگیزه داده شود؟

    امروز خدایداد را که تو امروز مغرفی میکنی چرا از یتیم هایش هم نوشته نمی کنی؟ خدایداد در جنگ های بین خود ۹۰ چند نفر کُشته داده است و همه این کُشته شده ها نیروهای و استعداد های بوده که هزاره برابر بالاتر از جوانی که تو او را میشناسی و معرفی میکنی.

    راستی اگر او جوانان که رفتند و این جوانان که تو برایش طرح داری با نیروی علم و با صلاح منطق، هنر، فلسفه، مجهز میشد بهتر نجواهد بود از رفتن؟؟
    چرا طرح نمی دهی که این نیرو ها استعدادها باید با علم امروزی مجهز شود صرف یاد داری که خوب کُشته شود، این طرح با طرح کرزی چه فرق دارد، گفته بود بچه هزاره برای نوار مرزی بلدگ جان است؟ آیا بچه هزاره برای اداره شهر کابل بدرد نمی خورد؟؟؟
    فکر های خود پاک کنید از کُشتن جوان، بگو جوان هزاره خوب صلاح علم امروزی محهز میشود جوان برای ماندن است نه برای کُشته شدن…….

  2. حیدری استرالیا جدی ۴, ۱۳۸۹ در ۱:۱۶ ق.ظ -

    شنبه ۴ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱:۱۶

    به نام خدا سلام م اقای غفوری به سلامت باشید دوردبر شهیدای قلندری سلام
    بر مردم قلندری اما یک سئوال اقای صادقی ولسوال لومان درکجای

  3. جلال جدی ۶, ۱۳۸۹ در ۱:۵۹ ب.ظ -

    دوشنبه ۶ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۳:۵۹

    سلام و درود به مردم قلندری و شهدای سرفراز این منطقه، آقای حیدری شما کی‌ به استرالیا رفتین که یک کشور دموکراسی و فرهنگی‌ است چرا هنوز کیندزی را فراموش نکردید؟ بس است از این همه کیندزی بس است …

  4. رهگذر جدی ۶, ۱۳۸۹ در ۵:۴۴ ب.ظ -

    دوشنبه ۶ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۷:۴۴

    جناب جلال : …عیسی گرش به مکه بری – باز هم …باشد !

  5. ملاعوض لعل خیل جدی ۶, ۱۳۸۹ در ۱۰:۵۷ ب.ظ -

    دوشنبه ۶ دی۱۳۸۹ ساعت: ۲۲:۵۷

    سلام دوستان! نمی دانم تاکی عقل ما رُشد میکند واثق و عرفانی حزب تشکیل دادند و جوانان را بنام لومان و خدایداد، پشی و حوسه نیقلعه و زردالو آته و گری، باغچری و ووو و بامیان و یکولنگ و بهسود و شهرستان همدیگر را بنام حق و باطل کُشتند اکنون تبدیل به اسطوره های شده در برابرهم در مقابل هم چه درد ناک است

    من فکر میکنم ارزش آنها یک جامعه بودند ولی اکنون اطفالان انها گرسته هستند…..

    آیا واقعاً انها شیهد هستند؟؟ من فکر میکنم جوان هزاره جوان هزاره را کسشتند آنها شیهدان نیستند……………… در فکر من اگر واثق و عرفانی جوان را شیرزاد و وووو ببروو نام نمیکرد اطفالان یتیم نمی شدند .

    اگر از شیرزاد بودن و ببر بودن جوان تبدیل به دانش، رویش، فروغ شفقت وووو میشد جوب نبوده ؟؟؟؟

  6. خیرخاه جدی ۷, ۱۳۸۹ در ۱۱:۳۲ ق.ظ -

    سه شنبه ۷ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۱:۳۲

    سلام دوستان من در سال ۱۳٫۷۲ محکم حرکتی بودم واقعیت اینجاه است
    جنک داخیلی جاغوری نه در دست واسیق بود نه دردست عرفانی
    در سال ۱۳۷۲ مسعود تمام قوماندانان حزب حرکت نهضت سیپا جبهه متهید اینهارا
    در کابل جمع کرده بود خودم هم یکی از انها بودم در هوتل لوس جای داده بود
    به هر قوماندان ۱۰ میلیون افغانی پول داد بعد گوفت در هر جای هزاره جات
    بالای نصری کافر همله کنید تمام مصاریف به دوش من نصری یا ره مشغول کنید
    که اکر نه تمامش در کابل میاید مشکیل برای ما ایجاد میکند
    برادران این یک واقیعید است

  7. ملاعوض لعل خیل جدی ۷, ۱۳۸۹ در ۳:۲۸ ب.ظ -

    سه شنبه ۷ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۵:۲۸

    سلام برادر خیرخاه قلمت توانا باد باور میکنم همانگونه که اسلام از دورن خودش زمیگیر شده و از درون خودش به انزوا کشیده، از درون خودش قتل عام صورت گرفته وووو هزاره هم از دورن خودش تیکه پاره شده ما عادت سگ را داریم باید از پوشت تاجک، پشتون ووو حرکت کنیم نه از پوشت برادر هم خون خود این باعث میشود که
    ما به تباهی کشیده شویم………..

    سوالی بسیار جدی مطرح میشود که چرا ما هزاره ها در طول ۲۵۰ سال یک استراتیژی واحد نداشتیم؟؟؟

    آیا این بنام شیعه گفته شده که از یک قتلگاه عبور کنیم (کربلا) در قتلگاه دیگر فرو رویم (افشار، اورزگان، کنده پوشت، بامیان، مزار و و و یا قلندری و لومان؟؟

    تشکر که این حقیقت را بیان داشتی که فرد، فرد هزاره باور کنند ما هزاره هستیم چاپولس و سگ وفادار دیگران نباشیم
    باز سوالی جدی مطرح شده در همه زهن ها در مغز ها آیا از یتیم ها رفتگان خبری هست؟؟

    آیا مسعود باز و حزب ستم ملی و افغان ملتی ها کمک میکنند؟؟
    آیا کُشته شده گان ما یم فردش ارزش اش برابر به یک جامعه نبوده؟؟؟

    باز هم دیده میشود ما فردی هستیم و از رائ یتیمان هزاره به قدرت می رسیم هم نوا با دیگران میشویم ووووووووووووووو

  8. یعقوبی جدی ۸, ۱۳۸۹ در ۱۱:۲۳ ق.ظ -

    چهارشنبه ۸ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۱:۲۳

    سلام اقای خیرخاه از این جاه معلوم میشود که شما خیلی چزه هارا میدانید
    امید وارم که بشتر معلومات بدهید تشکر
    من درک می کنم از احساس اقای ملاعوض لعل خیل
    کاش همه ما این درک را میداشتیم

  9. ملاعوض لعل خیل جدی ۸, ۱۳۸۹ در ۱۱:۴۹ ب.ظ -

    چهارشنبه ۸ دی۱۳۸۹ ساعت: ۲۳:۴۹

    سلام دوستان بخصوص برادر عزیز یعقوبی

    برادر! همین قسم است خیلی چیز ها را میداند و همه برادران ما میدانند ولی سکوت میکنند، من فکر میکنم هرکس بداند و سکوت کند خیانت کرده…………….

    من از تمام برادران خواهش دارم هرکس باید در نام های دیگر حقیفت را نوشته کنند تا نسل های بعدی ما مثل پدران ما در دام سلیقه ها استثمار نشویم

  10. میر حسین بیگ جدی ۹, ۱۳۸۹ در ۳:۵۳ ب.ظ -

    پنجشنبه ۹ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۵:۵۳

    سلام به همه قوما.
    و تشکر بسیار از آقای خیر خاه(خیرخواه) و جناب ملا عوض لعل خیل.
    اگر هر هزاره به چنین روش مانند شما دو نفر بیاندیشد،دیگر تمام قوای دشمن زورش به هزاره نمی رسد،فقط به نام هزاره یکدیگر را باید خدمت کرد.مسلمآ ما با این اندیشه موفق می شویم،اگر این اندیشه در جامعه هزاره همگانی گردد.درود به چنین هزاره های نیک اندیش.و سلام .ان تنصرالله ینصرکم ویثیت اقدامکم.

  11. خیرخواه جدی ۱۰, ۱۳۸۹ در ۱:۱۹ ب.ظ -

    جمعه ۱۰ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۳:۱۹

    سلام هزاره های با احساس اقای رهگذر من از شما کده خیلی با نصر ها مخالیف بودم اما بیهوده من در بین تا جیک ها خیلی ماندم باور کنید این را بیدانید
    که نامی از رهبران نصری ها گرفته شود یکم جیتکه میخورد دیگران مارا در جیب
    خود حساب میکند نکنید بسه همدیکر را قبول کنیم و از حق نکزریم از ناحق جیلوگیری
    کنیم این برای خودی ما خوبه برای نسلی بعدی ما خوبه

  12. احسان امیری جدی ۱۱, ۱۳۸۹ در ۳:۴۶ ب.ظ -

    شنبه ۱۱ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۵:۴۶

    سلام جناب آقای غفوری .
    من نمیخواهم درباره قلندری نظر بدهم . بلکه در باره معرفی منطقه خدیداد. از شما گله مندم
    چون حدود جغرافیای منطقه خدیداد را به کوتل علیاتو محدود نموده اید
    و میخواهم از جناب عالی بپرسم که ایا منطقه پای تنگی و ده بازار را نمیشود از خدیداد محسوب کرد
    امیدوارم این منطقه را به معرفی خدیداد اضافه کنید و درضمن معرفی نمائید
    با تشکر از شما
    احسان امیری

  13. دوست شما جدی ۱۲, ۱۳۸۹ در ۸:۵۲ ب.ظ -

    یکشنبه ۱۲ دی۱۳۸۹ ساعت: ۲۰:۵۲

    سلام برادر گرامی.عوضعلی لعل خیل اگر چه در نام تان عوضعلی نیست بلکه عوضی است اما اشکلا ندارد حالا که خجالت می کشی یا به هر دلیل نمی خواهی خود را معرفی نمایی و نام تانرا از ما دریغ می نمایی اولا ابتدار از ازاین که اشتباه بنده را تصحیح فرموده ای کمال تشکر را دارم منبع بنده کسی بود که از اهل قلندری بود فکرنمودم از من بهتر می داند سویه مکتب را حال که لیسه نبوده امید وارم که روزی مکتب این منطقه نیزارتقا پیدا نموده به لیسه تبدیل شود ما که بخیل نیستیم اما اینکه حاشیه را شما حاشیه نشین تعبیر نموده اید از جیب خود مایه گزاشته اید والا بنده منظورم حاشه بوه است اما اینکه گفته بودید از یتیم ها نگفته ام راستی می گویی این مشکلات را نیز نباید نادیده گرفت اما عزیر برادر مردم و جامعه ما مشکلاتی زیادی دارد بنده وامثال بنده نمی تواند همه مشکلات را درهمان قدم نخست واکاوی نماید بلکه اول باید خود منطقه از نظر موقعیت اجتماعی معرفی شود در مراحل بعدی هرکسی با تخصص خود به مشکلات نگاه نماید ظرفیت ها را شناسایی نماید مشکلات را واکاوی و موشکافی نماید برای بیرون رفت از آن راه حل ارایه نماید .از مشکلات فرهنگی ازمسایل حقوقی ازمشکلات آموزشی و تمامی عرصه های مورد مداقه قرار گیرد و این کار یک نفر نیست بلکه فرهیخته گان و آگاهان جامعه همه با آن در گیر شوند و هرکسی مسول است که در قلمرو خود و نقش خود کاری نماید و اگر شما برادر عزیز حرفی برای گفتن وطرحی برای ارایه داری کسی راه شما را نگرفته مردانه خود را معرفی نما بیا همکاری کن و یک گوشه کار را شما بردار (دوست شما غفوری )

  14. ملاعوض لعل خیل جدی ۱۳, ۱۳۸۹ در ۱۲:۳۴ ق.ظ -

    دوشنبه ۱۳ دی۱۳۸۹ ساعت: ۰:۳۴

    دوست گرامی غفوری!! بلی من عوضی هستم دوست دارم یک مقاله در مورد عوضی بودنم نوشته کنی .
    من کاری به لیسه و غیر لیسه ندارم خدا کند در گوشه، گوشه و طن حتی در ولایت نورستان و گردریز تشکیل شود تا مردم از فقر فرهنگی رهائی یابند.

    اما!! شما در مورد جوانان قلندری یا همه جوان خودم هم جوان هستم، نوشته بودی چه استعداد های دارند (جوانان پر شور فعال اهل خطر پر تحرک) سوالی جدی و مهم خلق میشود، نمی شود که شجاعت، تحرک، شوریده بودن را در فکر، تفکر، اندیشه، مطالعه، باور ها داد؟؟
    تنها راه این است که مقوله ها را باید در کالبد فزیکی داد و حمله کرد، و باید پولیس شد، جناب عالی امروز یک حرف کوچک خشونت که باشد صد ها جوان مانند او جوان یا مانند من قد راست میکنند. ولی اگر قرار باشد او خشونت با منطق و تحلیل، گفتار حل شود از صدها جوان ۵ جوان ان هم با ترس و نفرت حاضر میشوند تا بحث کنند.

    برادر!! در نوشته شما حاشه نیست، (حاشیه و جوانان فعال اهل خطر پر شور فعال) دارند پس این جمله کوتا باید تحلیل شود

    من که از یتیم گفتم نتها یتیم های جاغوری است بلکه همه یتیم های وطن است.

    باهم تشکر زیاد که منطقه ام را دوباره برایم به تصویر میکشانی به امید فالیت زیاد

  15. سلام جدی ۱۳, ۱۳۸۹ در ۱۱:۰۷ ق.ظ -

    دوشنبه ۱۳ دی۱۳۸۹ ساعت: ۱۱:۷

    سلام
    دوست عزیز..بسیار ازتشکر از معرفی مناطق زیبای جاغوری…
    اما یک چیز دیگر…………. اینجا قلندر را معرفی کردی یا از سخاوتمندی پدرت برای مجاهدین تعریف کردی… :) :) :)
    خوب بود…شوخی کردم

  16. دوست شما جدی ۱۴, ۱۳۸۹ در ۱۱:۳۹ ب.ظ -

    سه شنبه ۱۴ دی۱۳۸۹ ساعت: ۲۳:۳۹

    ضمن عزرخواهی از برادران بدلیل عجله و شتاب اشکالاتی در نوشته بود که به بزرگواری تان می بخشید مثلا در نام تان که نام تان درست است و اشکال الف اضافی است و..

  17. غفوری جدی ۱۴, ۱۳۸۹ در ۱۱:۴۹ ب.ظ -

    سه شنبه ۱۴ دی۱۳۸۹ ساعت: ۲۳:۴۹

    از برادر بسیار عزیزم احسان امیری ممنون هستم امید که خوب باشید اما عزیز برادر بنده گفته بودم که خدیداد مرکزی در این منطقه قراردارد و مردم شریف و مناطق دیگر نیز مربوط به خدیداد هست که حتی در خاکباد و ناهور و سوخته و باریک و… نیز از مردم شریف خدیدادمی باشد به دلیل معرفی اولیه این کار را کردم چون عکس از مناطق نداشتم انشا الله روزی این کار را به تفصیل خواهم نمود باز هم اگر کوتاهی بود از بزرکواری خویش ببخشد کوچک شما غفوری

  18. غفوری جدی ۱۴, ۱۳۸۹ در ۱۱:۵۵ ب.ظ -

    سه شنبه ۱۴ دی۱۳۸۹ ساعت: ۲۳:۵۵

    برادر عزیزم اگر دقت می کردی سخن از سخاوت کسی دیگری بود گفته بودم خیری یعنی که کسی دیگیری این کار را نموده نه ….باز ازلطف تان ممنوم