هزاره در کویته !

مدبریت ۱۲:۳۲ ب.ظ ۷

بنام خداوند !

                                       تامل کوتاه بر حوادث خونین در کویته !

 

هزاره ها این چندمین  نسل اند که در شهر کویته  پاکستان  زیست مینمایند .  این سرزمین  در بحرانی ترین  ایام  و دشوارترین شرایط ،  مکان نسبتا امنی   برای پناه جویان  هزاره   این قربانیان  مکرر  فاجعه  های    جنگ  ،خشونت  و  استبداد  در افغانستان بوده  است .

شهر کویته  در بحرانی  ترین شرایط  جاری  در افغانستان از عصر  سلاخی   ، غارت  و قتل های دسته جمعی هزاره ها  توسط  امیر عبدالرحمن خان  گرفته ،  تا هنگامه جنگ ها ی خونین و تباه  کننده  میان  تنظیمی   جهاد گران  هزاره  و غیر هزاره  در زمان اشغال  افغانستان توسط قوای  شوروی سابق ،همواره    خیل بزرگ از   مهاجرین  و آواره گان  را در دامان خویش  سخاوت مندانه   جا داده  است !

  اگر مشکلات   عمومی آواره گی و مهاجرت را نا دیده بنگریم ، بدون شک    شهر کویته   بعد از  مناطق مرکزی افغانستان  ( غرجستان )  مطمئنا  یکی از  امن  ترین  محل   برای هزاره های  آواره  در صده های  اخیر به حساب میرفته  است .

   در گذشته  و حال هزاره ها بنابر علل و عوامل متعدد تاثیر گذاری  در روند  سیاست های منطقه یی ، همواره  از جانب دولت های هند بریتانیایی  و حاکمیت  پاکستان مورد  توجه بوده اند .

 نظر این قلم  بر این  است که :  شالوده  و اساس   اسکان  و جابجایی هزاره  ها در کویته پاکستان ، یعنی  حاشیه  نوار مرزی این کشور با  افغانستان ،  بر اساس  تئوری و  اهداف خاص  سیاسی صورت گرفته است .  که  موضوع  مذکور  از جریان  بحث حاضر  خارج  میباشد !

 اما مردم  هزاره  با درایت و هوشمندی  کامل  از جریان مذکور  در جهت تحکیم  پایه های  موقعیتی  خویش در شهر کویته  استفاده های  مطلوبی را به عمل  آورده  اند . به گونه یی که  در مدت زمان اندکی در این سرزمین به موقعیت های مناسبی نایل گردیده اند  .

   

 هزاره  ها در این شهر   از دیر باز زمان  رادیو محلی خودشان را داشته  و در فعالیت های  سیاسی – اجتماعی  و اقتصادی، دست باز  داشته اند . به گونه یی که  نخبگان هزاره  به  اضافه  راه یابی در  ارکان های  قدرت دولتی  پاکستان  ،  احزاب و سازمان های سیاسی  و اجتماعی خویش  را نیز  دارا  بوده  اند.

   هم چنان شهر کویته  و نواحی حاشیه   ان  از دیر باز  زمان   به عنوان  باز کوچک اقتصادی نیز  برای مردم فقیر و   کم درآمد مناطق  هزارستان    ایفای  نقش  نموده است . به گونه یی که  در گذشته ها ،   روستاییان  کم در آمد  و فقیر  که  اغلب قریب به اتفاق بومیان  مناطق مرکزی افغانستان  را تشکیل میدادند ،  فصل  طویل سرما و یخبندان زمستان را جهت کار و امرار معاش  راهی  این دیار ( شالکوت)  می گردیدند  .

 در گذشته های  تاریخ ،  مردم هزاره  در شهر کویته  پاکستان در تعامل با دیگر اقوام   نی تنها  معضله  و پرابلم  خاص  را نداشته اند ، بلکه در این شهر  از اعتبار و حیثیت بالایی نیز  برخوردار بوده اند. هزاره ها در روند  تمدن سازی  و ایجاد مدنیت  با حفظ  اصالت  هزاره بودن خویش  پا به پای  رشد و توسعه  شهر ی در  کویته سهیم بوده اند.  در این  شهر با وجود  کمبود ها  و نواقص معمول،  زبان دیالوگ  و تفاهم  میان  هزاره  و غیر هزاره ها به گونه نسبی آن  باز بوده است .

هزاره ها  با اقوام ساکن در این حیطه  در عموم  و با مردم بلوچ در خصوص  در همزیستی بدون  تعارض  حیات  به سر برده اند و همدیگر پذیری  در این  ناحیه  کاملا مروج بوده است !

اما شور بختانه  در دهه های اخیر  روند  تشنج  و  عصبیت ها ی نژادی میان  مردمان هزاره و غیر هزاره  در این شهر روبه  افزایش رفته است .   به گونه یی  که تا حال  هزاره ها در این  روند ،  سنگین ترین  تاوان ها را متقبل گردیده اند .

  کویته  یی  که در گذشته ها همواره   مکان   امنی برای  مردم  هزاره  بوده است ؛  بر اساس کدام  علت   امروز  تبدیل به یکی  از  فاجعه بر انگیز ترین نقطه  برای جامعه  هزاره  گردیده است ؟؟!

 کویته یی  که در جریان  بیش از  صد و اند ی   سال   و در سخت ترین شرایط  آسیب پذیری  مردم هزاره    پذیرای هزاره ها ی مهاجر و خانه به دوش  بوده است  ؛  به کدام  علل و عوامل  امروز شهروندان بومی  هزاره تبار  خود  را  به رگبار   میبندد ؟؟!

 و چرا ما هزاره ها   هرچند گاهی  خبر مرگ عزیزی را در این شهر    از طریق رسانه ها  میشنویم ؟؟!!

 چی چیزی  عوض شده است .    آیا  کویته  و  فاکتور های  تاثیر گذار در روند سیاست گذاری ها ی  موجود در این شهر   تغیر یافته است ؟؟؟

 یا این که  اتخاذ   چگونه گی سیاست های  همزیستی  و روند مناسبات  اجتماعی  از جانب  هزاره های ساکن در این شهر   دست خوش  تغیر و دیگر گونی گردیده   است !

 هزاره امروز  کدام  سیما و چهره یی  را  در  روند همزیستی  همگانی  به اندرون این شهر  از خود  به  نمایش  می گذارد ؟ !

 آیا این همان هزاره دیروز است ؟؟  یا این  که دستخوش  تغیر گردیده است .  اگر هم  تغیر ی پدید  آمده  است  آیا این تغیر رو به سوی بالنده گی و موفقیت آنها  بوده  یا این که بار منفی یی  را  به ارمغان آورده  است ؟؟

نخبگان جامعه  هزاره  کویته ،  به خصوص آنهایی که  ردای  مقدس   رهبری  و امامت  را  در میان  این جمع     بر دوش میکشند،  مسئول  و جواب ده  در قبال این گونه   سوال ها   میباشند!

1,041بازدید

۷ دیدگاه »

  1. ناروی جوزا ۱۴, ۱۳۹۰ در ۱۲:۵۱ ب.ظ -

    شنبه ۱۴ خرداد۱۳۹۰ ساعت: ۱۲:۵۱

    اقای لومانی برار سلام .
    هزاره مقیم کو یطه تا اوایل انقلاب افغانستان امنیت جانی و مالی داشت اما طی دو دهه اخر انقلاب افرا طیون وهابی نه تنها در کو یطه بیشتر, بلکه در دو صوبه معروف صو به سر حد و سراسر صو به بلو چستان گسترش چشم گیر یافته است و شما خود دانید هزاره های مقیم کو یطه جدا از شیعه بودن مشکل عدیده خو دشان را دارد , خداوند به مردم ما اتحاد , یکرنگی ,صفا و اخلاص در عمل بدهد!
    خلیلی

  2. یعقوب لومانی جوزا ۱۴, ۱۳۹۰ در ۱:۵۹ ب.ظ -

    شنبه ۱۴ خرداد۱۳۹۰ ساعت: ۱۳:۵۹

    بیاد ابوذر قهرمان. مرد روزهای شکوه و عزت جاغوری:

    کجایند مردان بی ادعا؟؟؟
    کجایند شیران دشمن تباه؟؟؟

    کجایند آنانکه خشم خداست؟
    دلیران مردی که عین وفاست؟

  3. م اوحدی اتریش جوزا ۱۴, ۱۳۹۰ در ۲:۲۵ ب.ظ -

    شنبه ۱۴ خرداد۱۳۹۰ ساعت: ۱۴:۲۵

    نابسا مانی های اخیر درکویته تاجای به گفته جناب لومانی ریشه در عدم اتحاد وپذیرش همدیگر وتاجای از نبو د تعامل وتقابل یکدیگر نشئات میگیرد ثانیا آنهای که ادعای رهبری مردم رادر کویته دارند از مقام وموقعیت شان استفاده درست نکرده وگاهی هم ناخود آگاه آب به اسیاب دشمن ریخته اند ومردم را زیر سنگ آسیاب برده آردنموده وراهی قبرستان کرد ه اند در خاتمه زنده وسر فراز باشی میر احمد جان واقعا استفاده کردم خداوند یارت سخی مدد کارت باد بنویس که خوب مینویسی لذت بردم

  4. نصوار پک جوزا ۱۴, ۱۳۹۰ در ۳:۱۸ ب.ظ -

    شنبه ۱۴ خرداد۱۳۹۰ ساعت: ۱۵:۱۸

    نصوار اگه تلخّّّــــــــه ، امی تلخی رفیق میه
    بنازم من براین تلخی که هر جا او رفیق میه
    لومانی برار امی هزاره های کویته نسل بابه مزاری استه
    او نا به چنگیز افتخار مونه و غرور مغلی درن

  5. یعقوب لومانی جوزا ۱۵, ۱۳۹۰ در ۱۲:۳۹ ق.ظ -

    یکشنبه ۱۵ خرداد۱۳۹۰ ساعت: ۰:۳۹

    قربان نصورات شوم نصوار پک. آفرین شیر باچه هزاره . مه به هزاره افتخار مونوم. نصواری هزاره تریاکی دیگرا ره وخت چپه مونه. نوشک جانت نصواره بکش . خدا حافظ. نصواره بزن راستی بیه که امی سایته ما وتو خانه خو درست کنی شاو و روز ده پیش خاوکنی نظر پشت نظر پرتاو کنی. نصوارت فراموش نشه.

  6. رضا از کویته جوزا ۱۶, ۱۳۹۰ در ۱۲:۳۱ ب.ظ -

    دوشنبه ۱۶ خرداد۱۳۹۰ ساعت: ۱۲:۳۱

    آغای لومان خوشحالیم که سرانجام از جناب شما یک نوشتار تحلیلی دیدیدم که ما کم سودان هم فهمیدیم که منظور تان چیست گرچند تحلیل تان هم از گنگی رنج می برد ظاهرا پیداست که شما تمام مسولیت های حوادث اخیر را به دوش خود مردم کویته می گذارید و برای شان رهبر و امام تراشیده اید و مسولیت ها را بدوش خود مردم گذاشته اید و به طور غیر مستقیم می خواهید بگویید که تقصیر خود مردم هزاره کویته است که به دامن زدن به تعصب ها و… دارند قتل عام می شوند و… که این تحلیل ناقص تان حاکی از اطلاعات ناقص تان از این شهر و مردم این دیار است . بنده که سالهاست در این شهر زندگی دارم چنین تحلیلی را نمی پذیرم چون :
    ۱- منظورتان اگر از رهبری، ملا ها و آخوند ها باشد باید عرض کنم که این جماعت به هیچ عنوان نقشی در رهبری مردم ندارند زیرا وظیفه ایشان در مسجد و مدرسه شان و تلقین مرده ها و… خلاصه میشه و سالهاست که مردم اصلا رهبری سیاسی این جماعت راقبول ندارند.
    ۲- سالهاست که رهبران سنتی این مردم که سرداران و خان زاده ها بودند بعد از رفتن جنرال موسی خان، از کارائی اجدادی شان خبری نیست و بیشتر شان همچون سردار سعادت علی خان و سردار آصف و… از مردم بریده اند و زندگی اشرافی خوده داشتند و در این اواخر بخاطر ناامنی برای همیشه کویته را ترک کرده و اکنون در کشور های غرب همچون کانادا و … ساکن اند. ادامه …

  7. رضا از کویته جوزا ۱۶, ۱۳۹۰ در ۱۲:۳۱ ب.ظ -

    دوشنبه ۱۶ خرداد۱۳۹۰ ساعت: ۱۲:۳۱

    ادامه …
    ۳- در حال حاضر زمام سیاسی اجتماعی جامعه هزاره بدست تنها حزب فعال این مردم یعنی ((هزاره دموکراتیک پارتی)) افتاده که پس از شهید یوسفی رهبری آن فعلا با خالق هزاره است . این جماعت بیشتر ملی گرا هستند و بیشتر شان تحصیل کرده و روشنگر و هرگز متعصب نبوده و مخالف تبلیغ و ترویج هرگونه خشونت گرائی و تعصب هستند بخصوص با تعصب از نوع مذهبی آن به شدت مخالف بوده و با آن مبارزه می کنند. اما این جمع بی تجربه و خام بوده و در جامعه قوم سالاری و سردار بازی کویته پاکستان چندان کارائی ندارند .
    ۴- در نهایت می توان گفت : جامعه هزاره کویته در حال حاضر به شدت از تعصب مذهبی گریزان بوده و از نبود یک رهبری یا حزب فعال و کارآمد به شدت در رنج اند.
    ۵- پیداست که تحلیل شما مناسب دههه های ۷۰ تا ۹۰ میلادی است و از دههه ۹۰ به ببعد خوشبختانه هزاره کویته رشد چشمگیری داشته و راه خردگرائی به جای تعصب های کور مذهبی در پیش گرفته اند. به هر صورت بهتر است در آغاز اطلاعات ابتدائی تان را از شهر کویته و مردم هزاره کویته آبدیت نموده و آن گاه به تحلیل بنشینید.