چند نمونه از ارهاصات پیامبرگرامی اسلام(ص)

مدبریت ۸:۰۸ ب.ظ ۲

بنام خدا

سالروز میلاد پر برکت حضرت رسول اعظم(ص) و سلاله اطهرش حضرت امام صادق(ع) را به همه مسلمانان و شیعیان جهان و شما دوستان عزیز بازدید کننده تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

به شهادت منابع موجود تاریخی و روایات اسلامی همزمان با میلاد مسعود حضرت رسول اکرم(ص) اتفاقات عجیب و خارق العاده ای در جهان خلقت رخ داده است که تفسیر و مصداق بارز آیه ۸۱ سوره مبارکه اسراء(وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً)می باشد.

در شب میلاد حضرت نبی مکرم اسلام (ص) همه معبودها و الهه های باطل سرنگون شدند و یا دچار حادثه ای غریب شده اند.از این حوادث که در آستانه میلادنبی مکرم اسلام(ص) و یا همزمان با آن اتفاق افتاده است تحت عنوان «ارهاصات» یاد می شود. برخی بر آن نام معجزه نیز گذاشته اند که از نظر علم کلام این تطبیق و نام گذاری نادرست است.به مناسبت این میلاد خجسته و برای استفاده دوستان در این نوشتار کوتاه سعی میکنم ابتدا معانی و تفاوت سه اصطلاح پرکاربرد در آموزه های دینی و اسلامی یعنی معجزه ، کرامت و ارهاص را توضیح داده و سپس چند نمونه از ارهاصات پیامبر گرامی اسلام(ص) را با ذکر منبع آن نقل کنم. 

در آموزه های دینی اسلام سه اصطلاح مهم به نامهای معجزه ، کرامت و ارهاص وجود دارد.این اصطلاحات اشاره به امور خارق العاده ی دارند که ازآیات و نشانه های الهی به شمار آمده و در مورد انبیاء و اولیای الهی کاربرد دارند. هرچند که این اصطلاحات مصادیق و مفهوم خاص خویش را دارند اما گاهی بین این سه امر خارق العاده خلط مصداقی صورت گرفته و بسیاری از مردم بخصوص طبقه عامه آنها را اشتباها بجای یگدیگر بکار می برند. به عنوان مثال هریک از این امور خارق العاده را (که بعدا تعریف آنها خواهد آمد) به عنوان معجزه تلقی میکنند. حال آنکه در علم کلام این سه اصطلاح موارد و مصادیق جداگانه ی دارند. هرچند که نقطه اشتراک همه آنها در خارق العاده بودن آنان است.اما مورد هریک متفاوت از دیگری است.

در این نوشتار کوتاه ابتدا تعریف هریک از اصطلاحات فوق را ذکر کرده و سپس چند مورد ازاتفاقات مهم تاریخی که همزمان با میلاد نبی مکرم اسلام (ص) اتفاق افتاده اند و از آنها به عنوان ارهاصات نبی مکرم اسلام یاد می شوند را ذکر میکنم.

 معجزه

معجزه در اصل از عجز گرفته شده، به معنی عاجز کردن است، بنابر تعریف کلامی به کارهای خارق العاده ای که از اولیای بزرگ الهی رخ می دهد و دیگران از انجام آن عاجز هستند، معجزه اطلاق می شود.بنابراین معجزه عبارتست از امر خارق العاده‌اى که با اراده خداى متعال از شخص مدّعى نبوت، ظاهر شود و نشانه صدق ادّعاى وى باشد.چنانکه ملاحظه مى‌شود این تعریف، مشتمل بر سه مطلب است:

۱- پدیده هاى خارق العاده‌اى وجود دارد که از راه اسباب و علل عادى و متعارف، پدید نمى‌آید.

۲- برخى از این امور خارق العاده، با اراده الهى و با اذن خاص خداى متعال، از پیامبران، ظهور مى‌کند.

۳- چنین امر خارق العاده‌اى مى‌تواند نشانه صدق ادّعاى پیامبر باشد و در این صورت، اصطلاحاً «معجزه» نامیده مى‌شود.(آموزش عقاید، آیت الله مصباح یزدی، ص۲۲۰)

به عبارت دیگر، معجزه؛ یعنى “بینه و آیت الاهى” که توسط انبیای الهی و براى اثبات مأموریت الاهى صورت مى‏گیرد و لذا محدود به شرایط خاص و مقرون به تحدّى مى‏باشد.

حضرت امام صادق(ع) در مورد معجزه فرمود: «المعجزة علامة اللّه لایعطیهاالّا انبیائه و رسله و حججه لیعرف به صدق الصّادق من کذب الکاذب ؛ معجزه نشانه ای برای خداست که خداوند آن را به کسی جز پیامبران و رسولان و حجّت هایش عطا نمی کند، و هدف از آن این است که به وسیله آن راستگویی راستگو از دروغگویی دروغگو شناخته شود.»( مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۷۷٫)

 ارهاص

کلمه «إرهاص» در علم لغت از ریشه « رَهص» به معنای اصرار، اثبات، آماده ساختن و محکم کردن و تأسیس بنیان است. اما در اصطلاح متکلّمان، مراد از « ارهاص» ، حوادث خارق العاده و شگفتی است که در آستانه میلاد انبیاء یا پس از آن و پیش از ادعای نبوت به وقوع می پیوندد و از نبوتِ آنان در آینده حکایت دارد تا مردم با مشاهده آن امور، آماده شنیدن دعوت انبیا (ع) شوند.( جمال الدین حلی، کشف المراد: شرح تجرید الاعتقاد، ص ۴۹۱)

البته بین معانی لغوی و اصطلاحی کلمه ارهاص تناسب جدی وجود دارد و آن اینکه وقوع ارهاص و نشانه های خارق العاده الهی پیش از ولادت نبی و یا پیش از بعثت نبی حکایتگر وقوع امری مهم در آینده است.

 کرامت

واژه کرامت در اصل به معنی بزرگواری و عظمت معنوی است، و در اصطلاح علم کلام، به کارهای خارق العاده ای که از غیر پیامبران صادر و یا انجام می شود، اصطلاح کرامت اطلاق می شود. بنابراین کرامت اصطلاحی در گفتار متکلمین به علم کلام، همان معجزه ای است که درباره امور خارق العاده غیر پیامبران، از اولیاء خداوند و
امامان(ع) استعمال می شود. چرا که نشانه عظمت و بزرگواری آنها در پیشگاه خداوند است.

بنابراین روشن است که هریک از اصطلاحات فوق مصداق و کاربرد ویژه ی خود را دارد که با دیگری متفاوت است.

 چند نمونه از ارهاصات نبی مکرم اسلام (ص)

 منابع حدیثی و تاریخی شیعه و اهل سنت، حوادث خارق العاده و عجیب بسیاری را  درباره حضرت محمد (ص) تحت عنوان ارهاصات نبی مکرم اسلام (ص)گزارش کرده اند که در این نوشتار فقط به فهرست برخی از آنها با ذکر منبع آن اشاره می شود.

۱- لرزیدن ایوان کسری و شکسته شدن سیزده کنگره آن(تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۸/ تاریخ الامم و الملوک طبری، ج ۱، ص ۵۸۰/ شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ص ۱۹۲/ ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج ۲، ص ۳۲۸ )

۲-  خاموش شدن آتشکده فارس که هزار سال روشن بود؛ همان منابع

۳-  خشک شدن دریاچه ساوه؛ (همان و یاقوت حموی، معجم البلدان، ج ۳، ص ۱۷۹)

۴- پر آب شدن وادی سَماوه(منطقه ای بین کوفه و شام) ( یاقوت حموی، معجم البلدان، ج۳، ص ۲۴۵٫ شیخ صدوق، الامالی، مجلس ۴۸، ص ۳۶۱)

۵ - همراهی نور با پیامبر هنگام ولادت و روشن شدن مغرب تا مشرق از این نور تا جایی که قصرها و بازارهای شام دیده شدند؛( ابن هشام حمیری، السیره النبویه، ج ۱، ص ۱۹۵ و ص ۲۰۳/ ابن سعد، الطبقات الکبری، ج ۱، ص ۸۱-۸۲ / تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۹/ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج ۱، ص ۵۷۲/ علی بن ابراهیم قمی، تفسیر القمی، ج ۱، ص ۳۷۳٫)

۶-  واژگون شدن و به رو افتادن بت ها.( شیخ صدوق، الامالی، مجلس ۴۸، حدیث ۱، ص ۳۶۰/ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج ۱، ص ۵۵ و ۵۷٫)

 ۷- نزول خیر و برکت بر حلیمه از زمان پذیرش دایگی حضرت.

۸- سیراب شدن ابوطالب از چشمه ای که پیامبر آن را با اشاره ی پای خود به زمین جوشاند.درتاریخ از زبان حضرت ابوطالب(ع) نقل شده است که روزی در منطقه ذوالمجاز بودم و برادرزاده ام، یعنی محمد (ص)، همراهم بود. من از تشنگی به او شکایت کردم. وی حرکتی به خود داد و (از مرکب) فرود آمد و گفت: عمو جان تشنه ای؟ گفتم: آری. حضرت با پاشنه پای خود اشاره ای به زمین کرد، ناگاه آب بیرون آمد و گفت: عموجان، بیا شام و من آشامیدم.(ابن سعد، الطبقات الکبری، ج ۱، ص ۱۲۱)

این بود برخی از ارهاصات در زندگی نبی مکرم اسلام(ص).از خداوند بخواهیم تا ما را از پیروان راستین آن حضرت و از مسلمانان واقعی و نیز از شیعیان حقیقی حضرت امام صادق(ع) قرار دهد.        والسلام علیکم و علینا وعلی عبادالله الصالحین

+;نوشته شده در ;جمعه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۰ساعت;۲۰:۸ توسط;افضلی; |;

1,345بازدید

۲ دیدگاه »

  1. لیقه دلو ۲۱, ۱۳۹۰ در ۸:۱۹ ب.ظ -

    جمعه ۲۱ بهمن۱۳۹۰ ساعت: ۲۰:۱۹

    یه نام خدا

    سلام دوست من، از آشنایی به شما و نیز این وبلاگ، خوشحالم. فعلاً یک نگاه گذرا به مطالب صفحه ی اول وبلاگ انداختم و امیدوارم سر فرصت، بتوانم بیشتر از این وبلاگ استفاده نمایم.

    موفق باشی

  2. حبیب حوت ۱۸, ۱۳۹۰ در ۱۲:۲۰ ب.ظ -

    پنجشنبه ۱۸ اسفند۱۳۹۰ ساعت: ۱۲:۲۰

    ارهاصات دیگه چیه؟
    برای ما نامسلمانها کمی واضح کن این واژه را