گزارشی از همایش «شهادت و مقاومت» در سنگماشه، مرکز جاغوری

رسول حمیدی ۵:۳۹ ب.ظ دیدگاه‌ها خاموش
گزارشی از همایش «شهادت و مقاومت» در سنگماشه، مرکز جاغوری

گزارشی از همایش «شهادت و مقاومت» در سنگماشه، مرکز جاغوریScreenshot_۲۰۲۰۰۱۱۳-۲۰۳۰۰۲_1
همایش «شهادت و مقاومت» با هدف احیای فرهنگ جهاد و روحیه سلحشوری و ایثار در نیروهای مقاومت جاغوری از سوی هیئت اعزامی «مجمع علما و طلاب جاغوری» مستقر در جاغوری، با حضور اقشار مختلف مردم شریف و مقامات کشوری و لشکری اعم از علما و طلاب، معلمان و فرهنگیان، دانشجویان، ولسوال و کابینه ولسوالی، ریاست محکمه و قوماندان امنیه، فرماندهان و مجاهد‌مردان جبهات دفاع مناطق نوار مرزی و … برگزار گردید.
این همایش با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری محترم، توفیقی، از طلاب مدرسه علمیه «مدینة العلم» غجور و قرائت پیام مسئول کمیسیون پژوهش مجمع، توسط مجری برنامه حجت الاسلام والمسلمین لیاقت علی بلخی آغاز شد. در این محفل که روز پنجشنبه مورخه ۲۸ قوس ۱۳۹۸ش برگزار شد، سخنرانان در باره «مبانی فقهی جهاد و مقاومت» «راههای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت» و «دین و امنیت» به ایراد سخن پرداختند.
سخنران اول این همایش حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاظمی توسلی سخنانش را در محورهای تعریف و اهمیت، مبانی، اقسام و اهداف جهاد در فقه اسلامی ایراد نمود. وی جهاد و مقاومت را مهمترین رکن از ارکان دین دانست و تصریح کرد: جهاد به منظور نجات توده‌های محروم، زدودن فتنه، بر قراری عدالت اجتماعی و صلح عمومی و دفع تجاوز دشمن تشریع شده است. در جهاد اسلامی سم پاشی (استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی) کشتن زنان، اطفال، پیر مردان، افراد ضعیف و ناتوان و بیمار ممنوع است حتی بریدن درختان و تخریب ساختمان و راهها در جهاد اسلامی غیر مشروع است.
سخنران دوم مجلس استاد صابری امام جمعه محترم مرکز سنگماشه در موضوع راهکارهای ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت به ایراد سخن پرداخت. وی اقامه نماز، حضور مستمر در مساجد، نشر کتاب و مقاله در باره وقایع تاریخی، جنگ و مبارزه شهدا، برگزاری همایش‌ها و سیمینارها و تشریح فضیلت و اهمیت جهاد و شهادت از سوی مبلغان و معلمان معارف را از راهکارهای ترویج فرهنگ شهادت عنوان کرد.
آخرین سخنران حجت الاسلام دکتر غلام رسول حمیدی با موضوع «دین و امنیت» بود. وی پس از طرح بحث به تعریف، اهمیت، ضرورت و جایگاه «امنیت» در دنیای امروز، آرمانشهر فیلسوفان سیاسی، سلسله مراتب نیازهای آبراهام مازلو و قرآن و سنت پرداخت. وی امنیت را وضعیت مطلوبی دانست که در آن تهدیدی نباشد و وضعیت موجود را وضعیت تهدید‌آمیز و دفاعی نامیده گفت که دنبال راهکاری برای دفاع مؤثر و رسیدن به وضعیت مطلوب هستیم. وی با استناد به سخنان امام علی (ع) جامعه ناامن را «شرالبلاد» نامیده و این سؤال را مطرح کرد که آیا ما در شرالبلاد زندگی می‌کنیم. حمیدی با استناد به فلسفه، جامعه‌شناسی و سخنان امام علی فلسفه وجود نهاد حکومت در جامعه را تأمین نیاز امنیتی شهروندان دانست. وی با اشاره به بخشی از سخنان امام علی در نهج‌البلاغه (مردم را امیر و فرمانروایى باید، خواه نیکوکار و خواه بدکار، که مؤمن در سایه حکومت او به کار خود پردازد و کافر از زندگى خود تمتّع گیرد… و بادشمن پیکار کنند ، و راهها امن گردد ، و حق ضعیف را از قوى بستانند ، و نیکوکار بیاساید ، و از شر بدکار آسوده ماند) این سؤال را مطرح کرد که آیا حکومت افغانستان با دشمنان مردم جنگیده؟ راهها را امن کرده؟ و آیا داد ضعیف را از زورمندان و ستمگران ستانده است؟ ایشان سپس رو به رادمند، ولسوال جاغوری، از زبان مردم این پرسش را مطرح کرد که «ولسوال جاغوری کیست؟ کسی که در زردالوی قره‌باغ نشسته و به نام ولسوال جاغوری از مردم گمرگ، مالیات و عشر می‌گیرد، هرکه را خواست بازداشت یا احضار و محاکمه می‌کند و به هر جا و هرکس که بخواهد نامه تهدید‌آمیز می‌نویسد، کیست؟ اگر بگویید از حوزه مسئولیت شما خارج است، از حوزه مسئولیت کسی که شما را فرستاده، خارج نیست. ثانیا، این‌هایی که جور او را می‌کشند رعیت شما هستند.
حمیدی در ادامه، امور هفتگانه‌ای را که در قرآن کریم از عوامل امنیت خوانده شده است، برشمرد. وی اظهار داشت این امور به صراحت در قرآن از عوامل امنیت خوانده شده ولی باز هم برای این که گمان نشود برداشت شخصی او یا مفسران است، به تدابیر امنیتی پیامبر اسلام و امام علی که شواهد تاریخی دارند، پرداخت. وی پس از مقایسه وضعیت جاغوری با وضعیت پیامبر در شعب ابی‌طالب و بیان این که حضرتش در تمام دوران رسالت با چالش امنیتی مواجه بوده، به هفت تدبیر از تدابیر امنیتی پیامبر که او را از وضعیت شعب ابی‌طالب به وضعیت فتح مکه قرار داد، پرداخت. وی از جمله با بیان تدبیر پیامبر در کسب اشراف اطلاعاتی بر دشمنان و اهتمام جدی او در حفاظت اطلاعات و حفظ اسرار، خطاب به آمر امنیت جاغوری پرسید که، تا شعاع چند کیلومتری بر اطراف جاغوری اشراف اطلاعاتی دارد و تحرکات دشمن را رصد می‌کند و آیا جاغوری جعبه سیاه دارد؟
حمیدی با اشاره به نقش حسن همجواری، صلحنامه‌ها و پیمانهای عقبه اولی و ثانیه، میثاق مدینه، عقد اخوت، صلح حدیبیه، پیمان با طوایف یهودی و… در تأمین امنیت امت اسلامی، یاداور شد که این راهکارها و تدابیر پیامبر می‌تواند در ایجاد روابط صلح‌آمیز با همسایگان مؤثر باشد.
وی در پایان سخن خطاب به دولت‌مردان، قریه‌داران و بزرگان قومی در جاغوری از جمله آقای «رادمند» ولسوال جاغوری اظهار امیدواری کرد روزی که سمت‌ها و جایگاه شان را واگذار می‌کنند «رادمرد» هم باشند.
سپس عموم مهمانان نماز را با جماعت اقامه کردند. پس از نماز جلسه به صورت میزگرد پرسش و پاسخ از ولسوال، رئیس محکمه و قمندان امنیه جاغوری با اجرای دکتر توسلی ادامه یافت و آنها به سؤال‌های مردم پاسخ گفتند. ولسوال اولین پاسخ را به پرسش دکتر حمیدی داد و گفت هرچند زردالو در قلمرو مسئولیت او قرار ندارد، در عین حال چند بار این موضوع را به مقامات کابل رسانده است. این بخش از برنامه ابتکار و سنت جدیدی در جاغوری جهت بالا بردن ظرفیت افراد و پاسخگو کردن مسئولان بود.
این محفل باشکوه با دعای رئیس شورای نظارت مجمع، جناب حجت الاسلام استاد لطفی حوتقول خاتمه یافت و مهمانان محفل پس از صرف غذای لذیذ راهی خانه‌های خود شدند.
قابل ذکر است که مخارج مادی محفل را خیّر محترم آقای عظیم احمدی عهده‌دار بوده است.
از برگه محمد کاظمی توسلی
ناگفته نماند که هیئت مجمع سه روز پیش از همایش با ولسوال صاحب جاغوری، آقای رادمند دیدار داشت و از او برای شرکت در همایش دعوت به عمل آورد و به پیشنهاد خود او، قرار شد گفت‌وگو صریح و بدون سانسور باشد.

43بازدید

کامنت بسته شده است.