گفت و گوی سایت همزبانی(فرهنگستان زبان پارسی) با شوکت علی محمدی

هویت ما همین زبان است؛

گفتگوی سایت همزبانی (پیوندگاه پارسی یاران جهان) با شوکت علی محمدی:

 شوکت علی محمدی در سال ۴۸ در افغانستان به دنیا آمد. دارای مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی و درسی و کارشناسی ارشد در رشته فقه و معارف اسلامی – با گرایش علوم قرآن و حدیث- است که عنوان پایان نامه وی «پرتو نبی(قرآن) در شعر دری» است. هشت سال سردبیر فصلنامه بلاغ بوده و اکنون دبیر بخش فرهنگ و ادب این فصلنامه است.  از وی بیش از شصت مقاله منتشر شده است که «شعر آوارگی و پایداری» و «وحیانیّت الفاظ قرآن» از جمله آن ها می باشند. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی همزبانی با ایشان است.

همزبانی: آقای محمدی چند سال سردبیر فصلنامه بلاغ بودید؟
محمدی: من هشت سال سردبیر فصلنامه بلاغ بودم و چون فضای من فضای دموکراتیک است، من داوطلب سردبیری نشدم و دبیر بخش فرهنگ و ادب بلاغ هستم که چهارده سال از انتشار آن می گذرد.

همزبانی: این نشریه در چه زمینه ای فعالیت می کند؟
محمدی: این نشریه در زمینه اندیشه، جامعه، سیاست و فرهنگ و ادب فعالیت می کند.

همزبانی: فقط نویسندگان افغان در این مجله فعالیت می کنند یا نویسندگان ایرانی هم در آن فعال هستند؟
محمدی: اکثراً افغانستانی ها هستند ولی گاهی نوشته هایی از دوستان ایرانی، ترجمه هایی از نوشته های عربی و سایر کشورها نیز منتشر کرده ایم.

همزبانی: بیشتر مخاطبان این فصلنامه چه کسانی هستند؟
محمدی: مخاطبان آن بیشتر افراد تحصیلکرده و فرهیخته هستند، چون تیراژ ما کم است و ما نمی توانیم با همه سطوح مردم به طور مستقیم ارتباط برقرا کنیم و ما از طریق تصاعدی و انتخاب نمونه موردی می توانیم نخبگان را پوشش دهیم و نخبگان هم هر کدام رسانه ای دارند که از طریق آن می توانند مستقیم با جامعه و مردم ارتباط داشته باشند.

همزبانی: در افغانستان هم توزیع می شود؟
محمدی: بله، قسمت عمده آن در افغانستان پخش می شود.

همزبانی: رابطه ادبیات معاصر افغانستان را با ادبیات معاصر ایران چطور می بینید؟ به نظر می رسد ادبیات مهاجرت افغانستان بسیار تح


23 دیدگاه برای “گفت و گوی سایت همزبانی(فرهنگستان زبان پارسی) با شوکت علی محمدی
  1. جمعه 13 خرداد1390 ساعت: 2:12

    سلام وعرض ادب خدمت جناب آقای محمدی وخوانندگان گرامی چه خوب بود یک عکسی از آقای محمدی هم میداشتیم تا با چهره این عزیز هم اشنا میشدیم واین همزبانی مصاحبه کننده را هم میدیدیم آدم فکر میکند که خود آقای محمدی از خودش پرسیده بعد جواب داده نکند خودش همزبان خودش شده باشد خوب همزبانیه دگه به هر حال بهره بردیم خدارا شکر که جامعه ما چنین انسانهای فر هیخته ونخبه دارد امید وارم خداوند این قسم افراد را در بین ما زیاد تر بگرداند امین موفق باشید

  2. جمعه 13 خرداد1390 ساعت: 12:8

    سلام بر دوست گرامی جناب آقای اوحدی عزیز!
    تشکر از حسن نظر تردید آمیز و ظنز آلود تان نسبت به این کمترین خلق خدا! این که مصاحبه کننده محترم سایت همزبانی عکسی تهیه نکرده تقصیر من شاید نباشد؛ اما آدرس سایت ذکر شده است. بیوگرافی قدیمی ام هم در سایت اندیشه وران ذکر شده. در جاغوری یک هم با فشار مدیریت محترم سایت دوست عزیزم جناب اقای عزیز الله رحیمی؛ خود نوشتی نوشته ام! در کل برای من خیلی سخت است که از خودم بگویم! کلبه فقیرانه شخصی هم دارم که پذیرای شما فرهیختگان است.

  3. جمعه 13 خرداد1390 ساعت: 16:1

    ازره عزیز به گمانم از چپ پالو خیستی یاشاید ازره نباشی یک عزره هستی تا حالا هزاره بی ادب بی غیرت بی وجدان ندیده بودم یقین ………… خلل است کمی در باره خودت از پدر ومادرت تحقیق بفر مایید امید وارم همیشه هزاره باشی نه عزره یا ازره

  4. جمعه 13 خرداد1390 ساعت: 17:30

    نصوار ، نصوار ، نصوار !
    امان ازی بی نصواری که ادمه گیج و گنس مونه . سایت جاغوری یک صحنه تاخت وتاز آخندای مویه
    آخندای مو سخنگوی امروز و فردای مو یه
    هم مینبر ازینو هم ماجد ، هم دنیا و هم آخرت
    هم انترنت ازینو هم خاو راحت . خدا دیده با خدا داده گان کاری نموشه کد . اوبچه امو قطی ره بیدی

  5. جمعه 13 خرداد1390 ساعت: 20:37

    اقاي شيخ الاسلام محمدي سلام و درود بي پايان!
    از مصاحبه تان لذت بردم و مستفيد شدم. از جناب عالي و جناب شمس السلام اقاي رحيمي سوالي دارم كه اميدوارم بدون تبعيض جواب بدهيد.
    من در نوشته اي مومن زاده اسلام زاده كامنت داده بودم كه در باره شهرك مزاري بود و حال آنكه فقط نظرم بود و چيزي فهش و دشنام و سخن بد نبود، چون چنين نظري از شان من درو است، ولي شما مشايخ عظام بخاطر زن بودن مه و دختر بودن مه و محصل بودن مه نظرم را نشر نكرده بودين و از همن لحاظ سخت گله مندم و اميد وارم كه دختر هاي اين عصر را با ديد مرد سالاري تان نه نگريد، و نظرات مارا هم به دست نشر بسپاريد.
    التماس دعا

  6. جمعه 13 خرداد1390 ساعت: 21:13

    اقای محمدی عزیز سلام !
    این جانب در بعض دیالوگ های سیاسی جناب شمارا انتخاب نموده وبعض وقت مهمان نا خوانده تان بوده و خواهم بود.
    به چند دلیل ,! استلال, تجزیه و تحلیل چند بعدی در مسایل سیاسی تو ئم با حو صله مندی تان مورد تقدیر و تحسین است !
    حرفهای ننوشته را که باید نو یشت ازین قرار است :یکماه قبل برای دومین بار از کانال تلویزیون اقای مسکنیار که از امریکا پخش شد , فرد بنام (صدیق متین ) تحت نام, دیورند جرگه ,امضای معاهده گندمگ را تو سط امیر جابر عبد الرحمن خان تقبیح و مردود دانست.!
    مو صوف , از سمینار که یکماه قبل توسط افغانهای مقیم لندن که تحت نام
    (د دیورند جرگه ) دایر شده بود تقدیر نموده و مثبت ارزیابی کرد!!
    از افغانهای مقیم ارو پا خواست که در اینده نه چندان دور , در سمینارهای بعدی که در کشور هلند و سو ئد بر گزار خواهند شد اشتراک نمایند .
    صدیق متین در لا بلای حرفهایش اضا فه نمود , با توافق آرا در افغانستان خواهیم رفت , یک اتحاد بین الاقوامی را به و جود می آوریم و تلاش میکنیم که تا دریای سند و پل اتک تحت قلمرو افغا نستان قرار گیرد.
    سوال اساسی این جاست که ,بالفرض با اضافه نمودن منا طیق پشتون نشین پاکستان , وزیرستان شمالی و جنوبی که هم اکنون لانه تروریسم میباشد به خاک افغا نستان از نظر ژئو پو لیتک به نفع اکثریت های محروم یعنی هزاره , تا جیک و ازبیک و..خواهند بود . زیرا تکرار تاریخ ثابت نموده است , سردمداران قبیله همیش از همتباران آنسوی خط نا میمون دیو رند بر علیه اقوام غیر پشتون من حیث ابزار سیاسی استفاده نموده و تا هنوز هم استفاده میکند .!!
    سوال دوم :نظر به مقتضیات زمان وقت آن نرسیده است که هزاره ها عالم های سیاسی زبده غیر درباری داشته باشند . زیرا با داشتن عا لمان دینی و مذ هبی که طی دوران قرون گذشته گر چند در یک محیط خفقان قرار داشتند , طی 275 سال هزار ه ها دربحران هویت نژادی و مذ هبی قرار داشت !!.
    سوال سوم : کنار رفتن جناب خلیلی و محقق برای دو مین بار در کنار کرزی یک چهره کا ملا شنا خته شده چه ار مغانی برای هزاره ها داشت و دارند ؟

  7. جمعه 13 خرداد1390 ساعت: 21:17

    درادامه :
    در حالیکه اقای محقق در یکی از سخن رانی های شان گفته بود , ما رای خودرا از اقای کرزی پس میگیریم زیرا اقای کرزی آن و عده و نوید های را که برای هزاره ها داده بود عملی نکرد . ایا این عمل کرد محقق یک شکست سیاسی برای 8 ملیون هزاره نیست ؟؟
    در حالیکه دو هفته قبل حسه دوم بهسود باز مورد تخت و تاز تازی های طالبان کو چی قرار گرفت و این حراس به باشند گان سرا سر , حسه اول بهسود و دوم بهسود و دایمرداد و حتا ولسوالی ناوور که بخش ولایت غزنی است فرا گیر شده است و..
    نو شتاری تان را در مورد جنابعالی رامرور نمودم , امید وارم در عر صه های مختلف موفق و موئید باشید !! خلیلی

  8. شنبه 14 خرداد1390 ساعت: 0:44

    سلام خواهر عزیز و ارجند «يك دختر از سنگ ماشه»!
    روال منطقی سایت آن است که هر نویسنده مسول نوشته خودش می باشد؛ مثلا سرور عزیزمان مومن زاده باید کامنت های نوشته خود را تایید کند! شاید ایشاان مصروف بوده است! متوجه شده اید که نظر تان تایید هم شده است. خدا نکند که ما نظر تبعیض آمیز داشته باشیم! من نوشته مفصلی با عنوان «آسیب شناسی سنت های ازدواج در جامعه هزاره» سال ها قبل نوشته ام که در سایت ها و مجلات منشر شده است. به خوبی از مظلومیت دخان جچامعه دفاع کرده ام! فکر می کنم چنین نگاهی خریدار ندارد و شما نباید اجازه دهید و از هویت زنانگی تان دفاع کنید؛ البته با دانش و خرد و تربیت نسلهای خردمند در مکتب و دانشگاه و خانه!
    از این که چنین احساسی برای شما رخ داده خجلت زده شدم! امیدوارم ما را ببخشایید!

  9. شنبه 14 خرداد1390 ساعت: 1:18

    سلام جناب نسوار پک!
    چرا نیروهای جامعه خود را به نام دانشجو، آخوند، داکتر، اینجینیر، و… تقسیم و تضعیف کنیم! دنیای جدید جا برای همه هست؛ نماد دنیای جدید اینترنت است که همه در آن حضور دارند بدون آن جای همدیگر را تنگ کنند. خداوند که این همه اانسان ها را با سلیقه های مختلف خلق کرده؛ حتما حکمتی دارد، این اختلاف سلایق، باید موجب کمال همدیگر شوند و نه باعث تضعیف! به آن قدر کارهای ضروری برای بهبودی وضع جامعه مان هست؛ چندین برابر دانشجو، آخوند، داکتر، اینجینیر، و… داشته باشیم باز هم کم است! به خدای سبحان سوگند که از موفقیت هر یک از فرزندان وطن به خود می بالم؛ چه بسا در موفقیت جوانان عزیز گلویم از شادی ابری می شود. اوغان های بی سواد با بن دندان مسلح موجودیت ما تهدید می کنند و با مضحکه سیاست مداران ما را بازی می دهند و به ریش شان می خندند؛ آن وقت در فکر چه مسایلی هستیم!

  10. شنبه 14 خرداد1390 ساعت: 1:20

    خواهر عزیز جمیله خانم سلام!
    از نظر نیک تان نسبت به غیرت هزارگی ممنون که چنین با حمیت از هویت و کیان ملی تان دفاع می کنید؛ اما عنان صبر و متانت را از دست ندهید؛ آن ازره هم شاید متوجه حرفش نبوده یا ارزه نباشد! به هر صورت به همه دوستان توصیه می کنم نزاکت هزارگی را پاسداری کنیم! در آینده نزدیک ان شاالله مقاله ای در باره فضیلت های فراموش شده ی مردم هزاره و آداب و رسوم نیک هزاره ها خواهم نوشت! شاد کام باشید!

  11. شنبه 14 خرداد1390 ساعت: 1:29

    سرور ارجمند آقای خلیلی عزیز درود برشما!
    قرار نبود پرسش های سخت سخت و مرد افگن را از ناتوانی چون من بپرسید! دغدغه های کلان شما نشانگر اندیشه کلان نگر شما است. از نظر نیک تان نسبت خودم؛ ممنونم و آن را هم نشانه بزرگواری خودتان می دانم!
    در باره خط مرزی دیورند نام؛ باید بگویم که تمام مصیبت های جنگ خانگی کشو و بلای طالب و.. ریشه در شعارهای تند داوود خان و… دارد. درگیری های داخلی از سوی پاکستان تقویت می شود تا خود مشغولی داخلی وجود داشته باشد! جالب است که پاکستان از شیطنت پشتون های جاهلی مانند طالب را در کنار خود کشیده تا مهاردوگانه انجام دهد؛ بقیه را توسط اوغان ها و اوغان ها را با دوستی به دم کشتن بفرستند و در نتیجه فکر دیورند از کله همه بیرون شود! وزیرستان بلای جان بشریت شده؛ به نفع کشور به هیچ عنوان نیست؛ بلکه از یک نسل کشی و جنگ های مداوم داخلی جلو گیری می شود! در باره دیورند؛ شعر آقای تابش زیبا است؛
    شرری نو ز قشون دیورند
    آه از زخم فسون "دیورند"

    دیورند آینه ی میوند است
    جنگ با شعبده و لبخند است!

  12. شنبه 14 خرداد1390 ساعت: 1:41

    در باره سوال دوم تان، با شما موفقم؛ مشل اصلی هزاره ها فقدان رهبری علمی است! من اصراری بر وجود یک حزب ندارم؛ اما اندیشه و مدیریت سیاسی مبتنی بر دانش کار ساز است. صد حیف نخبگان فکری ما هم دنباله رو و توجیه گر سیاست مداران غیر دانشمند هستند!
    قرار گرفتن آقایان محترم خلیلی و محقق در کنار کرزی بر همگان روشن شده که اشتباه است و حالاهم دیر نشده اگر ما تجدید نظر استراتژیک اانجام دهیم؛ به این معنا که از فرصت ها خردمندانه و به نفع واقعی مردم استفاده و تهدید ها را هم تبدیل به فرصت کنیم!
    در مورد آن که وجود عالم سیاسی ضرورت دارد؛ جای شکی نیست! اگر خوب چشم باز کنیم ما عالمان با دانش دینی و تحصیلات عالی دانشگاهی کم نداریم که شایستگی رهبری جامعه ما را داشته باشد؛ اما باورهای پوسیده و بندبازان سیاست از بروزشان جلو خواهد کرد!

  13. شنبه 14 خرداد1390 ساعت: 13:50

    ازره جان شما لطف دارید همین که والده ای ماجده تان نطفه را دیده وشناخته برای همه زنان عالم کافی است واگر نه شما به زبان توهین نمیکردید اگر ناراحتت کردم میبخشید

  14. شنبه 14 خرداد1390 ساعت: 15:52

    تشکر فران ازآقای محمدی عزیز خدا میداند منظوری نداشته ام چون راه وروش نویسندگی را بلد نیستم شما بر داشتی طنز الود فرموده اید امید است مورد عفو تان قرار بیگیرم در ضمن جهان سپاس از رهگذر عزیز وراهنمائی که فرموده اند راستی من به سایت توجه نکرده بودم خوب راستش خدارا هزار بار شکر مدارک تحصیلی محمدی عزیز انقدر چشم گیر بود که دیده گانم خط های آبی را ندید خانه تان اباد

  15. شنبه 14 خرداد1390 ساعت: 16:6

    فقط برای کسی که خود را بنام ازره معرفی کرده برار گل برای کار شما جای دیگر به نام پیخانه است مهربانی کده انجا بیروید کار خودرا بکنید لطفا خانه مجازی مردم را آلوده نکنید ضمنا به زبان واندیشه دیگران احترام بگزارید تا به شما احترام گزارده شود

  16. یکشنبه 15 خرداد1390 ساعت: 15:23

    ده پیش خانه شیشتوم امی چپلی سبیل مانده خوده کوک مونوم باجیم که نو از ماجد از پیش ملا صاحب امده هی نق نق مونه که اتی مه امی بوتای نو خور پوشیده موروم قد بچا پوتبال مونوم مه موگوم که نه کو شا پاره موشه حیفه اگه بوتای نوه مو پشی پوتبال بی پوتبال و او شله یه اخر مو گوم او بچه ایت رقم نموشه که هم خدا و هم خرما … آخر که او صله بچه سر موره گریه کده موگیه آتی چیکه دروغ موگی او ملا صاحب هم خدا ره دیره و هم خرما ره

  17. دوشنبه 16 خرداد1390 ساعت: 0:25

    سلام نسوار کش جان! خدایی قریحه ی خوبی داری! جان من نسوار ره با ص نوشته نکو! اما ما از خدا برای تو هر چه می خواهی؛ می خواهیم! چیم بخیل کور!

  18. دوشنبه 16 خرداد1390 ساعت: 1:25

    سلام آقای محمدی جهت اطلاع عرض کنم نصوار پک که نصوار ره با ص نوشته مونه از بی سوادی اش نیست بلکه از اطلاعات سرشار وعلم فراوان است که نوشتن ص با س برایش حل شده همان طور که همه چیزش در نصوارش حل شده نصوار پک عزیز ملا خوبه خدا وخرما ره دیره وای به حال ازتو بی بخت که هیچ چی ندیری غیر از نسوا ر تلخ بوبخشید نصوار گنده الی تو بوگی کدم شی خوبه امید وار استم که بچی تو مثل خود تو بد امل نشونه وبه نصوار کشی موتاد نگردد دوا مونم با چی تو کلان شوه پو تبا لیست جهان اگر نشد والی با میان شوه آمییییییین بامان خدا نصوار پک برار

  19. دوشنبه 16 خرداد1390 ساعت: 11:57

    برارو ده خیالم که ده باره امی نوشته اگر گپ زده شوه بتره و شمو تیت پرک توره گفتید . جناب ناروی جان! ده نظرمه یک مقاله نه بلکه دو مقاله ره چند ماه پشترک ده می سایت دیدوم که ده باره امو خط دیورند نوشته بود. ده خیالیم که از آغای خرمی بود اگه می خوای اموره بخانوو حتما خوشت خاد امد . دیگه ده خیالم که چمن لالی، جمیله جان و … همگی شان یک نفر استند که امو آغای اوحدی استند که از اتریش گاهی بچه میشند و گاهی ام دختر اگه باور ندیرین ده آخر کامنتای شی همو وبسایت شانه نگاه کنید همه بنام ارشاد 1389 استه که واز ام نموشه و ده خیالم امی آغای اوحدی محمد نام داره و باچه آغای شیخ اوحدی انگوری استه که ده اصل از قوم ازیدری موشه و آلی بابه شی ده کویته بروری زندگی مونن و خود محمد ده اتریش رفته ده خیالم بی کاره و رقم رقم کامنت میدیه .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*