پنجم جوزا ؛ شصت و پنجمین سالروز ولادت شهید استاد عبدالعلی مزاری مبارک باد

بهار آزادی

پدر تو رفتی و مردانگی دیگرگم شد  –  و تیغ تیز اجانب، به جان مردم شد

برفتی و پدر! آیا مگر خبر داری  –  که داس قسمت این ساقه های  گندم شد؟

***

برفتی از غم تو  پشت آسمان بشکست            ترور و وحشت و غارت مرا میان بشکست

پدر! نبودی و این جانیان به گستاخی                 و جهل ، قامت بت های بامیان بشکست

***

برفتی از غم تو پشت آسمان خم شد                       و آفتاب از این کهکشان ما کم شد

پدر بیا و ببین این جنایت تاریخ                         نشان چهره ات آماج راکت و بم شد(1)

***

عروج کردی و یک عمر در بدر گشتیم               غریب و بی کس و بی مادر و پدرگشتیم

پدر! نبودی و حرف مرا تو باور کن                       تمام لحظه ها با مرگ همسفر گشتیم

***

(( تو کوهوار سر ریشه سخت می ماندی           به رغم باور طوفان درخت می ماندی

ترا به جرم بلندی ز باغ ببریدند                     ز سر فرازیت ای سرو سبز ترسیدند))(2)

***

بروز فاجعۀ بیست و دوی حوت قسم                       به ذره ذرۀ این خاک های بت قسم

زخون پاک تو روید بهار آزادی                           به خشم های فروخفته در سکوت قسم

***

پدر دوباره بیا ذوالفقار را آور                             ابوذر و شفیع و گاو سوار را آور

بیا دو باره توهمراه خالق و داود                             به مردم وطنت اقتدار را آور

***

یتیم  در بدر  تو پدر ! مسافر شد                         به ملک های اجانب پدر! مهاجر شد

ز بس که منت مردم کشید در غربت                        یتیم نا خلفت رفته ، رفت
ه
شاعر شد

 

پا ورقی

1__به باور اکثر کارشناسان بت های بامیان را به خاطر داشتن قیافه و چهره هزاره یی منهدم کردند

2- سید ابوطالب مظفری

 سالروز تولد بابه مزاری به رهروان راهش مبارک باد 

عزت الله حسینی التماس دعا

+;نوشته شده در ;جمعه پنجم خرداد 1391ساعت;13:26 توسط;عزت الله حسینی; |;


45 دیدگاه برای “پنجم جوزا ؛ شصت و پنجمین سالروز ولادت شهید استاد عبدالعلی مزاری مبارک باد
  1. جمعه 5 خرداد1391 ساعت: 17:45
    مردک!! تو خود داس بوده ای یا که تبر؟!
    کین سان به کشتن ادم عمرت شداست به سر
    گویند به تو " پدر " رهبر " و بابای « آزره»
    گشتی پدر! ولیک هزاران نمودی بی «پدر»!
    نترس برار اگر وجدان تو نه مرده سانسور نکو جان رابرت

  2. شنبه 6 خرداد1391 ساعت: 2:46
    salam dost aziz sherhai khobi ra nawishata kardi tashakor ag az shahid akhlasi ham nammebordi khobtar meshod bahahrhal bye jawad rahimi

  3. یکشنبه 7 خرداد1391 ساعت: 8:56
    حیدری جان در کیش شیطان و ادم کشان هزار رنگ صد پهلو ما کافریم!! خوش باد کافر بودن!! شرم تان از این عدالت ها گفتن!!ایا این عدالت است؟ شما روز تولد رابر تان جشن میگیرید و من در چند قدمی این جشن بر قبر عزیزانم که توسط پدر چندمین شما به زیر خاک رفته است خاک بر سر میپاشم!! مارا کشتید وبه روز سیاه مان اند اختید و حال از عدالت میگویید؟؟ نفرین بر شما و نفرین خداوند بر شما که هم خداوند را به بازی گرفته اید و هم خلق خدارا!!

  4. یکشنبه 7 خرداد1391 ساعت: 9:28
    پدر تو رفتی و این دزد ها دیگر گم شد
    رها زتیغ خیانت زنان و مردم شد
    تو بودی سوخت همه جو و گندم مردم
    وقتیکه رفتی این فتنه ها همه گم شد
    من از وجود تو یگ عمر در بدر گشتیم
    و باوجود تو هر خاک بر سر مردم شد
    تو وقتی رفتی هزاران بیوه و زن و یتیم
    گریست پیش خدا جان که ظالم هم گم شد
    شبی بخواب یتیمی بدید چهره تورا اندم
    زخواب خیست که مادر ! ای دیو مردم شد
    شعر از شاعر هزاره

  5. دوشنبه 8 خرداد1391 ساعت: 9:33
    سلام ممداله نيروانا وشاعر هزاره او براران از مزارى بدكويي نكند بى فايده است جرا در 3سال جنك كابل خودرا ثابت نمود يك هزاره واقعى بود عمل ديكر رهبران جهادى را در3سال جنك كابل برسى كند بعد در جاغورى يك آمده نظرات تان بنويسد مردم جاغورى را بيش ديكرهزاره ها رسوا نكند وغيره …………..التماس دعا

  6. دوشنبه 8 خرداد1391 ساعت: 12:27
    در کل دوبیت قشنگ وجود داشت که انهم مال اقای سید ابوطالب مظفری بود. چرا بیخودی وقت مردم را با این شعرهای بی مزه میگیرید برادر ؟

  7. دوشنبه 8 خرداد1391 ساعت: 17:26
    سلام حاجی مسافر سعودی!
    راست گفتی این بابا در تمام عمرش سه سال آخر را تلاش کرد که گذشته سیاه را جبران کند، از کشتار برحمانه انهمه پدران که تنها نان اور بچه هایش بود ! و جوانانیکه امید مردم و خانواده های خود بود ! همه را بخواطر حاکمیت و قدرت طلبی های خود بکام مرگ فرستاد، سنگ سنگ هزاره امروز خون مردی وزنی ریخته که بابای شما سهم بزرگ در این جنایت داشت.
    حاجی صاحب سعودی از شما می پور سم عبدالرحمن برای کشتن هزاره ها از ملاهای سنی مذهب فتواگرفت که شیعه کافر است ، یزید فرزند معاویه و بابای بنی امیه از شریح قاضی فتوای کشتن امام حسین را گرفت. بابای شما از کدام عالم شیعه فتوای قتل عام سی هزار جوان هزاره را گزفت ،که در جنگ های داخلی کشت و هزاران طفل یتیم شد و هزاران زن بی شوهر . یمن یگو مطابق کدامین فتوا و بکدام دلیل .
    در سه سال که میخواست به نظر شما خدمت کند نمیدانی که چی تیشه ای به ریشه تاریخ هزاره ها زد؛ پدر کشتگی هزاره و تاجیک را پایه ریزی کرد جنگ سید و هزاره را راه انداخت از خط دین در خط و شعار قومی سفوط کرد و سرانجام قوم را برای زند ماندنش به پشتون فروخت که فرزندان برومند عبدالرحمن اول جان خودش را گرفت بعد بسوی مردم امد. خوب فکر کن جنابت که در غرب کابل به جان هزاره ها توسط پدر تان شد در تاریخ عبدالرحمانی فقط نظیر دارد و بس.

  8. سه شنبه 9 خرداد1391 ساعت: 7:41
    مردم شریف جاغوری در خودی جاغوری بابه مزاری را خیلی دوست دارد اما در سایت
    جاغوری یک 3 نفر بشتر مخالیف ندارد ان هم از خلق و پرچم است حتا امروز گره های
    منحله که مخالیف مزاری بود هالا درک کرده دوست دارد

    روزی عدالت مبارک باشد

  9. سه شنبه 9 خرداد1391 ساعت: 17:7
    مسا فر جان جاغوری!
    راست میگی مردم جاغوری بسیار دوست دارد قاتل مردم جاغور ی را !!!
    یادت مانده که بابا کلانت در جاغور لشکر کشید و تا توان داشت کشت ولی دیدید که شیر بچه های جاغوری جنازه های شان را که جایش مانده بود برایش فرستاد ولی افسوس که سعیدی خاین او را مخفیانه از راه ناهور فراری داد اگرنه تاریخ امروز ازره همان اقتدار ی بود که در دوران جهاد داشت.
    گفتی دوست دارد: پدر کشتی و تخم کین کاشتی / پدر کشته را کی بود آشتی
    بزرگ ترین خدمت را به خلق و پرچم بابا جان شما کرد :
    1 در دوران جهاد گروه های دیگر با روسها و کمونیست ها می جنگید و پدر گرامی شما پدر می کشت و بر جمع ییمان و بیوه زنان می افزود.
    2 بعد از سقوط کابل هم دیدید که فقط ازره می کشت و یادش رفت که سالها بنام ولایت دینی ازره کشت و لی یگدفعه گی در غرب کابل بدور خود چرخید و به شعار قومی پناه اورد و همه را یگجا با هم پیمان دیرینه اش عبدالرحمانی ها معامله کرد.
    مسافر جان نگفتی که مزاری برای مردم جاغوری چه خدمتی کرده که مردم او را دوست داشته باشد در طول سی سال اکر طرفداران او یگ مکتب و یا مرکز خدمات اجتماعی در جاغوری درست کرده نام ببرید که ما هم با خبر شده و تقدیر نماینم.
    ولی صد ها عالم ، روشنفکر و مردم مظلو م جاغوری به فرمان ویران گرانه و کینه توزانه او کشته شدند و مکتب ها ویران و در بسته شدند.
    آیا به نظرت اینها دلیل دوستی است؟ جناب مسافر ! من گمان نمیکنم که تو اصلا از جاغوری باشی/ گفتی که من از خلق و پرچمم یادت باشد که جنرال های کمونیست یاران و زیران بابای شما بود ولی تو حافظه ات نم کشیده خداداد و سخی را بیاد بیاور بعد می فهمی که بابای شما کی بود؟؟؟!!!

  10. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 2:50
    عزیزان زیاد بحث نکنید عین همین مطالب وبلاگ شما را من در یک سایت دیگر دیدم فکر می کنم از همانجا دذدی می کنید. لینک شانرا دیده ام بروید بیبینید راست می گویم یا نه؟ شما باید مطالب مستند بنویسید همه تان کپی می کنید

    شاید مدیر این سایت خودش یک تقلب کار باشد که مطالب آن سایت را کپی می کند مدیر این سایت باید جواب بگوید

  11. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 4:22
    شاعر یا برار لومانی امروز اگر مردم هزاره به یک امنیت نسبی رسیده

    ویک نفس را حت را دارد بچهای مردم سر گرم درس است بدون بم رفت امد دارد

    از برکت رهبری بابه مزاری است

    واگر خانه جنگی جاغوری را خاطیمه داد از برکت بابه است
    ======================================
    لومانی!
    مسافر عزیز؛ جان برادر شما از کجا میدانید که کسی که بنام شاعر هزاره کمنت مینویسد، این همان لومانی است؛ یعنی من هستم!
    عزیز برادر اگر ملت بزرگی مینمایند وبه کشتار و اجحاف شما چشم میپوشند؛ شما نیز اگر به عدالت خداوندی و روز جزا ایمان دارید و به این ملت و مردم حرمت، مقداری خجالت کشیده و ندامت پیشه نمایید. از این خر چموش پایین امده و این همه مردم را کودن و ناقص الذهن فکر ننمایید! عزیز برادر! من هرگاه هم اگرچیزی بنویسم؛ مثل همین کمنت به نام و ادرس خود مینویسم؛ چون به گفته هایم ایمان و باور دارم!!

  12. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 9:57
    حاجی صاحب مسافر درود برشما؛ اما عرض شود که "نرود میخ آهنین در سنگ!"
    این جماعت، با توجه به ادعاها و مدعاهای کذایی شان، به شدت معاف اند که هرچه میگویند و مینویسند. هیچ خودرا زحمت ندهید و حیف از وقت گرامی که تلف بفرمایید. به قول معروف; خوابیده را میشود بیدار کرد؛ اما به خواب زده را نمیتوان بیدار کرد.
    برداشت اینها از قضایای جهاد ومقاومت مردم هزاره به رهبری شهیدمزاری؛ همان برداشت خوارج است، که تقصیر قتل ها و خونهای جنگ های تحمیلی جمل و صفین و نهروان را همه به گردن علی(ع) انداختند و پیشانی اش را شکافتند. و ازان به بعد هم حدود یک قرن آن بزرگمرد دین و عدالت را صواب گفته بر منابر و محافل لعن کردند!

    مهم این است که اکثریت قاطع مردم هزاره، هرچه دانا وبینا شده اند، با شخصیت و اندیشه و ایمان و آرمان مزاری آشنا شده و ذبح عظیم اورا در راه احیای هویت و منزلت مردم هزاره در افغانستان و جهان درک میکنند و سال به سال بر احترامش می افزایند! طبیعی است که درین میان اندیشه های مخالف هم هستند و حق دارند حرف شانرا بزنند؛ به قول سعدی:
    "نور گیتی فروز چشمه هور – زشت باشد به چشم موشک کور"
    موفق باشید!

  13. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 13:31
    لومانی جانی برادر خود را اغیئ پاک دامو جور مونی اولین قتل و کشتار دست جمعی
    راشما شروع نمودید مردم بیگناه را مثل گله گوسفند از قریه ها جمع میکردید توسط شما خلقی های داخیل منطقه انجام میشد صد ها زن را بیوه و هزاران طفل را یتیم
    کردید
    ———————————————————————————————-
    م لومانی!
    جناب جاغوری عزیز سلام!
    از شما برادر می پرسم! آیا جنایات خلقی ها تمام جنایات دیگران را برائت می بخشد؟؟! حالا در افغانستان مد شده است گه جنگ سالاران و جنایت کاران خون ملت را به همدیگر میبخشند! برادر از تمام جنایت ها باید گفته شود. حقایق از نسل های جدید نبایدکتمان گردد! دیو نباید در جای فرشته به جلوس در اید!!!

  14. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 18:7
    جناب نصیر تو ماشاالله عمرت را به در تحصیل علوم دینی صرف کردی، به اندازه شریح نیستی که بنو یس که "هر هزاره که عضو سازمان نصر نبوده همه کافر و واجب القتل اند " تا مردم مسلمان افغانستان فتوای جها د شما را ببینند و بدانند، مفتی و مجاهد، کافر و و اجب القتل ها را از هم تفکیک کرده بتوانند.
    جناب نصیر !!! از شما می پرسم گنس ها و شیشه خور ها و دیوانه ها سخی ها و خداداد ها بکدام طیف از لشکریان گذشته تاریخ شباهت بیشتر دارد ، لحظه در گوشه تمرکز فرما بین خود و خدای که اگر باور داری خلوت کن . به عمر عاص ، شمر و … یا با مالک اشتر و سلما ن و مقداد بکدام یک ؟
    از خدا بشرم و بترس چند نفر بدور شما اول بمعنی همه مردم و همدل بودن باشما نیست و دوم، کی گفته که کثرت بمعنی حق بودن هم است ؟ اگر چنین باشد، پس امام حسین امام علی و….. امام مهدی همه بر باطل است.
    از حاجی سعودی که گله نیست از کاسه باقلی بلا میکند که همینقدر هم فکر میکند ولی شما که مدعی نویسندگی دارید چرا ؟؟؟!!!!
    از شما می پرسم جناب نصیر فرمان شهادت محمدی ده مرده ، چمران پشی ، امیری ششپر، مامور اسحق ، اسماعیل دانش ،حاجی معلم ، حاجی نادر ترکمنی ، سرورسرخوش ، فصیحی شهرستانی ، غرجستانی ، صادقی ، عاقلی ، سید حاح آقا و سی هزار هزاره بیگناه دیگر را پدر ناخوانده شما بکدام گناه صادر کرد و کشت ؟؟؟!!!
    ظلم دورانی دارد بدان که ابدی نیست
    چراغ ظلم روشن تادم محشر نمی ماند

  15. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 18:8
    سلام صاحب نصیر
    نرود میخ اهنین برسنگ / لیک کفتند برسر ادم
    خوشحالم که باز با اعتراف های گذشته ات باز دست به نوشته میبری ، در جایی گفته بودی که برای کدام مجله و کاغذ پاره ای می نویسی / نصیر جان معلوم است که کمی با تاریخ اشنایی داری، میدانی که دوران حاکمیت عبدالرحمن چند سال طول کشید ؟ و او چهره حق و لباس جهاد برتن کرده بود؟ و هزاره کافر میکشت. مگر غیر این بود ؟ بر شیوه تحلیل شما پس حق با عبدالرحمن بوده است چون در ظاهر پیروز بوده و لشکر و خدم داشته است. یزید علبه اللعنه بر کرسی خلافت بجای پیامبر نشسته بود و از دین دفاع میکرد و امام حسین ع را بجرم خارجی بودن بافتوای ملا صاحب شریح قاضی به شهادت رساند و به خواهرش در شام که در مجلس خود خواسته بود گفت " دیدی که خداوند بین ما و شما چگونه حکم کرد؟"
    معاویه پسر ابی سفیان خود را امیرالمومنین لقب داده بود و علی را یگ جوان شوخ طبع میدانیست که سیاست نمیداند و در صفین با مکر و حیله عمر عاص براحتی لشکریانش را بجانش انداخت و با شکست رو برو اش گردانید.
    ایا این پیروزی که شما از ان سخن میگویید بکدام یگ شبیه است ؟ استاد شما بدین اعتقاد و پای بند بود؟ اگر راست است چرا انهمه مردم بیگناه را کشت بنام حرکت شورا سپاه و… در گذشته از شما و هم فکران شما مکرر خواسته شد که فتوای واجب القتل بودن انان را بیاورید که ما هم باشما هم سنگر شویم . ادامه دارد

  16. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 18:50
    دوستان عزیز چه ما بخواهیم چه نخواهیم. مزاری اکنون به یک قهرمان ملی مردمش تبدیل شده است و قلب ملیون ها هزاره در شرق و غرب عالم برای او می تپد.

    کافی است یک نگاهی به گذارشهای مستند و موجود از حضور با شکوه مردم هزاره در مراسم های گرامیداشت شهادت این مرد و سالروز ولادت اش در نقاط مختلف جهان داشته باشیم.

    این حاکی از بیداری مردم ستم دیده هزاره است و باید به فال نیک گرفت. برای مزاری صدها شاعر و نوسینده و قلم بدست هزاره و غیر هزاره قلم زده و ادای دین کرده اند چرا؟

    پاسخ اش راحت و روشن است مزاری عدالت را برای مردم افغانستان می خواست و شعارش این بود که دیگر نمی خواهد تبعیض را در افغانستان بپذیرد. این محوری ترین نقطه تفکر مزاری بود و پس زمینه اش هم در گفتمان دینی انبیا است و هم تمامی مفکران برجسته تاریخ به آن پرداخته اند.

  17. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 18:51
    هیچ کسی عاشق فلان سازمان و حزب و گروه یا چشم و ابروی کسی نیست مگر اینکه توانسته باشند مهم ترین خواسته های مردم شان را در مقام عمل پی گیری کرده باشد. مزاری در این زمینه حقیقتا جوانمردانه ایستاد و از حیثیثت مردم اش دفاع کرد.

    امروزه دوست و دشمن معترف اند که مزاری انسان وارسته و بلند همت بود وگرنه هیچ گاهی چنین اقبالی به این مرد نمی شد. چرا برای دیگران مردم اشک نمی ریزد و گرامی نمی دارد؟

    دوستان بدون شک کارنامه هر کسی قابل نقد می تواند باشد مزاری نیز از این قاعده مستثنا نیست اما بگذاریم افغانسان به یک فضای امن و آرامش برسد جایگاه متزلزل مردم ما تثبیت شود و ما سهمی دراین سرزمین داشته باشیم آن وقت نقد منصفانه هم کردید همه می پذیرند.

    ولی دوستان سه شهید گرامی همراه شهید مزاری از جاغوری بود نکنید آبروی این مردم شریف را بخاطر عقده های شخصی و حزبی تان نبرید. بخدا قسم نسل امروز که از مزاری تجلیل می کنند به هیچ حزب و باندی وابسته نیستند صرفا گفتمان عدالت خواهانه مزاری را دوست دارند شما هم اگر این گونه بودید و باشید به شما هم عشق می ورزند و تا پای جان از آرمانهای تان دفاع می کنند.

    من میدانم مردم شریف جاغوری حساب شان از برخی نا آگاهان به مسائل زمانه جدا است اما از مسئولین محترم این سایت عاجزانه تقاضا مندیم که لطفا شما محل برای نشر اهانت به بابه قهرمان نشوید. آخر شما چرا؟

    ما به مردم جاغوری افتخار کرده و خواهیم گرد و این مردم الگوی ما در رشد علم و بالندگی سیاسی است اما مشروط به اینکه بر نگردیم به دورزان سیاه جنگ های تنظیمی و سایت جاغوری یک نباید به محلی برای فرصت طلبان که بدنبال بد نام کردمن مردم شریف جاغوری است تبدیل شود.

    بدرود.

  18. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 19:54
    سلام دوستان عزیز و خوانندگان محترم مخصوصا دوست عزیز هزاره درد مند که نظرات دلسوزانه شما باعث شد تا این جانب مطالب را خدمت تان خط خطی کنم .

    اولا از حسن نظر تان نسبت به جاغوری جای تشکر دارد و از احساس پاک تان سپاس مضاعف :

    بگزارید دیگاه اکثر مردم جاغوری را غیر از افراد حزبی شان نسبت به استاد مزاری بیان کنیم تا شما بیشتر با این طرز تفکر آشنا شوید آن وقت فکر کنم بهتر می توانید به یک قضاوت منطقی برسید :

    استاد مزاری شخصیت او را می توان در یک تقسیم بندی به سه دسته تقسیم کرد

    1 – استاد در زمان گروها :
    2 – استاد در زمان حزب وحدت
    3 – استاد بعد از شهادت اش

    1 – : استاد در زمان گروه گرایی : متاسفانه پرونده استاد در این زمینه مثل اکثر رهبران قابل دفاع نیست که بماند که اگر ما قابل باشیم که استاد مسایل بشتر از کشمکش های داخلی را می دانسته با این همه طبعا گناه شان را نیز بیشتر بدانیم . حال تا چه درصد نقش مستقیم دارند ما نمی دانم والله اعلم .

    این در بین سران احزاب بسیار معروف است که استاد شهریه طلاب را همه در جنگ های داخلی مصرف کرد و هیچ وقت مدرسه تاسیس نشد به همین دیلیل هیچ رد پای کار فرهنگی در مناطق تحت سیطره استاد همین الان هم نمی بینید .

    در زمان احزاب شما اگر کدام خدمت غیر جنگی خانگی فتح های محلی سراغ دارید بنویسد تا ما بی خبران نیز اطلاع حا صل نمایم . پس اگر حرف حدیث در باره استاد زده می شود بیشتر در این برهه از تاریخ است که می توانستد استاد بهتر از این ظاهر شود .

    من فکر می کنم هیچ کس حق ندارد کسی مانع شود که در باره اشخاص به غلط قضاوت کند کسانی که مردم را به نیستی کشاند مانع از گفتن حقایق در باره آنها شوند بگذارید در باره او به قضاوت و تحلیل منصفانه بپردازند .

    فکر کنم تفاوت مردم جاغوری با دیگران اگر هم باشد در این دیدگاه ها خود را بهتر بیشتر نشان می دهند .

  19. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 20:10
    2- استاد زمان شکل گیری حزب وحدت

    کارنامه استاد در این زمان وقتی بدرستی می توانیم حق به حق دار برسانیم که اشتباه های فاحش استاد را با نیت پاک خیر خواهانه اش جدا نمایم

    به هرصورت تشکیل حزب وحدت به هر منظور که بود نفس اتحاد شکل کیری این مطلومان تاریخ در یک جبهه آن هم در آن زمان حساس کار خدا پسندانه بود که استاد وقتی در این مرحله قرار گرفت انصافا می توان ادعا کرد که هدف جز سربلندی مردم هزاره چیز دیگر در سر نداشت حال موقعیت او را به گمان رسانده و دلیل های دیگر مهم نیست چیزی از اهمیت کار استاد کم نمی کند .

    اما اشتباهات و تصمیمات غیر کار شناسی شده استاد نشست با شورای نظار و بعد فاصله گرفتن از آنها و سپس افتادن به دام حکمت یار و طالب که منجر به شهادت خود و اطرافیانش شد زره ای از نیت پاک استاد کم نمی کند .

    اما بسیاری الان از همان زمان استاد گلایه مند هستند که نظر غیر احزاب شان را نمی پزرفت حتی باز ماندگان خلق پرچم که دیگران از قبل با آنها ارتباط برقرار کرده بود ولی استاد با طیف خاص از آنها در حد ارتباط بوده و بقه را به جرم خلق پرچم از خود راند . در حال که می توانست از تجربیات آنها استفاده کند جنانجه که دیگران این کار را کردتد .

    پس این که می گویند هر هزاره به وجود استاد افتخار می کند مربوط است به این مرحله از تاریخ وسرنوشت استاد هر چه سر می شکند مربوط است به این بخش از تاریخ .

    بی تر دید مردم جاغوری حتی همین سایت جاغوری یک اگر از دیگران جلو تر نباشد کمتر نبست . این مطلب را می توانید در اشیف سایت نگاه کنید .

  20. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 20:41
    3 – استاد دوران بعد از شهادت

    من فکر می کنم این دوران است که با دیدگاه های مختلف مواجه هستیم . که در این دوران چه باید کرد ؟

    اولا باید از سایت جاغوری تشکر کنم که زمینه دیدگاه های متخلف را فراهم کرده تا براحتی می توانیم به ابراز دیدگاه خود مان بپردازیم .

    در این مدت که روزانه نظرات دوستان را می خواندم می توانیم به جمع بندی نسبی آنها برسیم :

    1 – در مجموع این نظر ها : یک نظر این است که نسبت به استاد هیچ کسی حق اظهار نظر ندارد نباید اظهار نظر کند به اصطالاح خود شان خط قرمز مشخص کردند که هیچ کس به جز تعریف و تمجید احمقانه دیگر کسی حق ندارد کذشته های کسی را به تحلیل بگیرد . ساکت . حرفی نباشد حرفی هم نداریم شما مجبورید این را بپزیرید . والسلام نامه تمام

    این حرف را خوشبختانه تمام هم حزبی های استاد هم نمی زند بعضی از افراد فرصت طلب که با سیاست همان غلط آنها باعث شد استاد شهید شوند حال در قالب وسبع تر این سنت قرون استای می خواهند بر قرن 21 تحمیل کند .

    حال قطع نظر از این که ما خوشمان بیاید یا نیابد این طرز تفکر اجرای شدنی نیست . دیگر کسی دوست ندارد مثل بعضی کشور ها معصوم 15 برای مردم بتراشند .

    حال اگر افراد شیادی به خواطر موقعیت خود دست به حربه های نا جوان مردانه میزند خط قرمز می تراشند از دیگر اندیشان و نسل نو درد مند چرا ؟

    تا به حال از دیگران گلایه داشتیم که تاریخ را به تحریف می گیرند مع الاسف ناخواسته خود به آن مبتلا شده ایم . نا خواسته آن را دامن می زنم .

    براستی چرا از این دیگاه می ترسید ؟ می ترسید از گذشته تان که در جریان حوادث رو شود . فکر کنم خط قرمز نه بخواطر استاد بلکه این افراد برای سرپوش گذاشتن بر فساد های است که در آن زمان در سایه این استاد مرتکب شده اید .

    پس نا جوان مردانه از استاد مایه نگزارید رسما بگوید در گذشته کار نامه مناسب نداریم اگر حرفی به میان بیاید حرف ما نیز به میان خواهند آمد . در این صورت ما با شما حق می دهیم حال تازه درک می کنیم که چرا در این راستا بعضی حتی جان شان از دم تیغ شما خاینان تاریخ در نبرند مظلومانه شهید شدند .

  21. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 21:21
    پس نتیجه می گیریم این طرز تفکر اصالتا مال افراد شیادی هستند که از استاد در طول تاریخ بهره برداری سیاسی کرده بر اساس سیاست های غلط شان استاد را به کشتن دادند .

    وخود بلافاصله نیت پلیدانه شان را در قبال انهم همه زحمات استاد برای یک پارچه گی هزاره ها خود اقدام به دو حزب کردند . هر کدام شان در فروختن مردم هزاره به کرزی صاحب رقابت تنگاتنگ را بوجود اورند .

    پس در پشت این نظیریه چه توجیه وجود دارد ؟ البته بحث شخصیت سازی قهرمان سازی جمع کردن افراد روی یک محور خاص همه این ها قبول . ولی هیچ کدام اینها برای افراد دیگر اندیش باعث نمی شود تا حقایق بطور استدلالی به تفصیل گرفته شود تا اشتباهات گذشته دوباره بر سر راهی مان سبز نگردد .

    البته نظریه و نیت دوستان مثل هزاره درد مند قابل ستایش است درست . ولی این استدلال از ایشان متاثر از استدلال همین افراد شیاد است که ناخواسته بر زبان می اورند . آنها حساب شده این حرف را می زند اهداف خاصی شخصی وگروهی مد نظر دارند بعصی افراد ساده متاسفانه فوری این را باور می کند

    2 – نظریه دیگر که می توان از از این کامنت ها اسنتباد کرد این است :

    که قضایا و اشخاص را کلوی قبول یا رد نکنیم خوب این هم یک نوع نظریه است . فکر کنم نیاز به توضیح این نظریه نیاشد

    3 – ولی نظریه سوم را هم می توان در لابلای این نظریه ها استاباط کرد . که فکر می کنم بسیار عاقلانه تر به ذهن می رسد . این گروه از افراد معتقد هستند که بیایم عاقلانه بدور از الفاظ خدای نخواسته زننده قضایا ئاشخاص را به تحلیل بگریم خوبی های اشخاص را یاد اور شوم از آنها در اینده زندگی خود بکار بگیریم و از اشتباهات افراد پند گرفته مواظب باشیم دوباره سر راه مان سبز نشود .

    در این طرز تفکر دیدگاه تجلیل گرایانه و دلسوزانه و به دور از احساسات و اغراض وجود دارد .

    در این دیدگاه خط قرمزی وجود ندارد . در این دیدگاه کسی ملتزم به 15 معصومی نمی شود .
    در این دیدگاه دیدگاه معامله وجود ندارد عوام فریبی را نیم توان در این دیگاه دید .
    در این دیدگاه کسی جز به دنبال حقایق نیست . همه آزاد هستند همه در هر مرحله که هستند حق اظهار نظر و از همه مهمتر حق شرکت در همه امور را دارد و لو از جناج خودش نباشد .

  22. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 21:22
    من در عجبم کور گوسپو و کرکر رمه : اگر این دیدگاه مربوط به به بخش خاص از جغرافبای کشور باشد باز این مردم افتخار دیگر را کمای کرده است . که دیدگاه و مسایل را کلوی قبول نمی کند . قابل توجه دوستان که این بخش قضیه را متوجه نشده بودند .

    پس بلحاط خدا :

    1 – شعار های افراد شیاد را به همین سادگی قبول نکنید
    2 – اگر خود را افراد تحصیل کرده و صاحب نظر می گیرد کلوی در باره کس قضاوت نکنید
    3 – سنت قرون استای خط قرمز را فراموش کنید
    4 – معصوم 15 برای مردم نتراشید
    5 – از جاغوری یک نیز ممنون باشید چون بیش از هر سایت دیگر نوشته و گزارش های در باره استاد دارد . و زمینه تبادل افکار را فراهم کرده است . همه زوایای استاد را به تحلیل گرفته است .
    6 – زیاد دنبال سواری این مردم بد بخت نباشید. بگزارید این مردم بسیار بد بخت تر از آن است که فکرش کنیم .

    تازه از جوالی گری فارغ شده ایم کمی فرصت بدهید نا این مردم کمی با شعور سیاسی برسد آن وقت سوار شدنش هم ارزش خواهند داشت.

  23. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 23:43
    دوستان بازدید کننده سلام!
    آنچه را که از بعضی کامنت ها میشود استنباط نمود؛ گونه " تهدید " توهین و تحقیر را به افاده میرساند! تهدید به آدرس مدیریت محترم سایت، و همچنان تحدید و تحقیر برای کامنت گذارن مخالف با بت تراشی مرحوم مزار ی، و اهانت به آن های که در جریان یک جنگ و برادر کشی بی مفهوم و خونین، عزیزان شان را از دست داده اند!
    ما اگر یک آمار دقیق از قربانیان جنگ های پوچ و ویران گر میان تنظیمی مجاهدین ترتیب بنماییم؛ بدون شک رقم بزرگی از قربانی شدن ها را به دست خواهیم آورد. که حتما کتله بزرگی هم اکنون از بقایای این قربانیان در درون جامعه هزاره زندگی مینمایند. هر گاه موجودیت این قربانیان در تمثیل جبهه خوارج و…افاده گردد؛ آیا این توهین مستقیم به باز مانده گان این قربانیان نمیباشد؟؟ من خیلی ها را میشناسم که کاملا بی طرف بوده اند و در جریان کار و امرار معاش فامیل در درگیری های جنگ کشته شده اند و خیلی هم مظلومانه کشته شده اند. نان آور فامیل بوده اند. حال آنان را خوارج و نهروان خواندن چه توجیهی میتواند داشته باشد؟! دیروز کشتند و امروز حق پوشی نموده و اهانت مینمایند؟؟! چقدر این ها بی شرم و بی حیا اند و تا کدام پیمانه ملت و مردم را کودن، جاهل و بی عقل می شما رند؟! به جای ان که معذرت بخواهند؛ توهین و تحقیر مینمایند!

  24. چهارشنبه 10 خرداد1391 ساعت: 23:45
    ادامه کامنت..
    مردم باید این ها را سر جای شان بنشانند! روشنفکران و اهل قلم نباید خدا را فراموش نموده و در قبال حق کشی ها چشم پوشی بنمایند! کشتن انسان هیچ توجیهی ندارد! ما اگر به خداوند و روز جزا ایمان داریم؛ در قبال خون ناحق نباید چشم مان را بپوشیم!! تاریخ راجع به ما نسل قضاوت خواهد کرد! به عنوان نسل دروغ گو، زبون و مصلحت پرست، نباید در تاریخ ظاهر شویم!!
    اگر از مزار ی امام پانزده هم برای مان نسازند، ما وی را به تاریخ میسپاریم و به قضاوت تاریخی!. اما این که میایند و از وی امام و رهبر و بابا و پیشوا میسازند؛ من دیگر نه میتوانم سکوت بنمایم!! چون در ان صورت عذاب وجدان دارم و از خدا یم شرم و هراس!!
    جنگ های مناطق هزاره جا ت و جنگهای کابل یک ملت و تاریخ ان را به کام نابودی کشاند! شمشیر استبداد را بیش از هر زمان دیگر تیز تر نمود. ملت و مردم را به قهقرا ه کشاند؛ جامعه و ملت را در جریان جنگ ها و بی عدالت ها فرسوده و مایوس نمود و پیامد آن را ما در تاریخ دیدیم!! ان وقت عامل چنین جنگ ها را معصوم، امام، پیشوا، بابا و …آیا شرم نیست؟ آیا اهانت نیست؟؟
    امروز بعضی جریان ها از پول دزدی بیتالمال و دالر های سبز معامله؛ و خیانت نویسنده میخرند. و در این پروسه موفق هم بوده اند. معاویه نیز چندین دهه چنین کرد. اما خون ناحق کتمان نه خواهد شد و این دروغ بافی ها مستدام نه خواهد بود!!
    بعضی ها ایجاد حزب وحدت را از ابتکار های مزار ی دانسته و خاک در چشم تاریخ میپاشند! ایجاد حزب وحدت از ابتکار و خرد مند ی مزار ی نبوده؛ بلکه بخت مزار ی از ان جا طلوع نمود که تغیرات در سطح رهبریت کشور ایران به وجود آمد. ما خوب میدانیم که ساز مان نهضت در هماهنگی با دفتر مرحوم منتظری فعالیت مینمود و سازمان نصر در هماهنگی با دفتر مقام رهبری کنونی ایران و…
    هر گاه اگر مزار ی حزب وحدت را مقتدرانه حفظ نموده و به پیروزی رهنمون ش میکرد؛ این نبوغ و خرد مند ی وی را در تاریخ به اثبات میگرفت…

  25. پنجشنبه 11 خرداد1391 ساعت: 7:37
    سلام خواننداگانئ جاغورئ 1درجنگهائ داخلئ تنها مزارئ دخل نبود بلکه اکبرئ محسنئ صادقئ نیلئ وتمام رهبران جهادئ آن زمان دست داشتن در جاغورئ باشئ حبیب عباسئ عرفانئ واثق اخندسلمان وتمام جهادئ هائ آن زمان سهم بودن بهترین جوانان جاغورئ کشتند این دور انصاف است مزارئ ونصر همه کشته است
    ==================================
    م لومانی!
    حاجی صاحب عزیز سلام مارا پذیرا باشید!
    جان برادر هیچ کسی از اشخاصی که شما نام برده اید نه میخواهد بت تراشی بنماید و هیچ جریانی در تلاش نیست تا این شخصیت ها را به عنوان نماد و الگوی اقتدار و عزت مردم تشیع و هزاره افغانستان به تاریخ تحمیل بنماید! بلکه ان ها به تاریخ پیوسته و تاریخ قضاوت خویشرا خواهند کرد.جامعه همه کودن نیست،همه گوسفند نیست، مردم راجع ان ها به قضاوت خواهند نشست! اما جریان مزاری مرحوم تفاوت دارد. از این شخص میخواهند نماد یک ملت بسازند. و از آدرس این نماد میخواهند تجارت بنمایند. همچنان که تا حالا کرده اند و موفق هم بوده اند! حاجی صاحب از شما میپرسم: شما به روز جزا باور دارید ؟؟ که حتما جواب تان اری است!! پس در نزد خداوند در قبال کشتن انسان و یتیم و بیوه نمودن مردم چه جوابی خواهند داد! این عمر کوتا در گذر است!!

  26. پنجشنبه 11 خرداد1391 ساعت: 12:15
    سلام برادر م لومانئ لالئ جان بیراه رفتند چرا شما فکر میکند بنده حقیر نصرئ ویایک جریان خاص طرفدارئ میکنم برب کعبه چنین نیست بلکه شخص مزارئ دهه 70که شاید بودم چند کلمه مختصر منویسم میگفت دیگر درافغانستان هزاره جرم نباشد موفق باشد
    ……………………………………………………………………………..
    لومانی!
    برادر عزیز حاجی صاحب سلام مجدد!
    برادر ما اگر از یک چوپان هزاره هم بپرسیم، صادقانه خواهان عزت و اقتدار قوم خویش خواهدبود! حاجی عزیز دنبال شعار ها نباید بود بلکه عمل کرد ها و پیامد ها را زیر زره بین نقد و بر رسی باید گرفت! موفق باشید!

  27. پنجشنبه 11 خرداد1391 ساعت: 12:37
    میر احمد لومانی برادر جان شما از ادرس لومان استفاده نا درست میکنید هزاران اینسان در لومان زندگی میکند 99 در صد مردم لومان از رهبری شهید بابه مزاری پیروی میکند ما لومانی ها افتخار داریم مثل عباس شهید در کنار بابه قوم ودر رای بابه تقدیم کردیم پدرای ما میگوید که مثل شما خلقی ها بد نام از یک جای ما 15 نفر بهترین اینسان های لایق را شما در کام مرک فرستادید نام شما هم در جمع جنایات بشری در سینه مردم ثبت است امید وارم که ثبت شود
    …………………………………………………………………………….
    م لومانی!
    طاهر عزیز احترامم را بپذیرید!
    برادر اگر حقیقتا از تمقول تشریف دارید، با مقداری اندک تحقیق میتوانید بفهمید که در زمان بگیر و ببند و بکش خلقی ها من سن ام چقدر بوده است و در کجا مصروف کار و درس بوده ام!
    دوم: من این حقم است که چه نامی را بالایم انتخاب بنمایم! شما هم حق دارید از ادرس تمقول لومان در دنیای حقیقی و مجازی ظهور نموده و از عقاید و اندیشه های تان به دفاع بر خیزید! شما اگر از لومان تشریف دارید، کشته شدن ظاهر کاریز را چه توجیه مینمایید؟؟! آیا انسان و خون ان زره یی برای شما ارزش دارد؟؟ سر در گریبان بینداز و در نزد وجدان و خداوند خود را به محاکمه بگیر!! همین از لومان چقدر انسان در جنگ ها ی خونین میان تنظیمی با با شما و جریان های مخالف ان به قتل رسیده اند! به کدام جرم؟؟! سازمان نصر نی تنها با نهضت مشکل داشته، بلکه با حرکت، شورای اتقاف و…یعنی به غیر خود و جریان خود دیگر هیچ کسی را قبول نداشته و کشتن هم برایش مثل اب خوردن بوده است و…

  28. پنجشنبه 11 خرداد1391 ساعت: 12:44
    سلام شاعرهزاره ویافروغ به نظربنده یکنفر هستئ برائ که بهمه فحاشئ کنئ نام مختلف منوسئ نماینگرتربیه فامیلئ شماست خیر جنک بتاجیکها عرض کنم درجنک هائ بااتحاد سیاف مسعود ازسیافئ هاپیشتبانئ میکرد تا مزارئ خواستارئ ریاست امنیت ملئ سابق برائ هزاره ها شد ومسعود فرد خودکامه تمام عیار بود قبول نکرد بار اول تاجیکها بالائ موضع وحدت اسلامئ حمله نمود که مقامت بچه هائ هزاره مواجه شد چندین پوسته شورائ نظار بتصرف بجه هائ هزارهرگئ افتاد ازجمله سیلو مرکز

  29. پنجشنبه 11 خرداد1391 ساعت: 13:42
    نمی دانم این حرف تا چه اندازه درست است :

    می گویند ادم را از رفیق های شی باید شناخت اگر این حرف درست باشد ما که سنی امزی محقق خلیلی توغ مونوم بیخی او ، غقول مالوم موشه .

    ای دو رفیق شی که چوبیس گنته ده معامله آزره گرفتاره . دیگه ….

  30. پنجشنبه 11 خرداد1391 ساعت: 14:32
    جناب فروغ سلام و درود و ارادت برشما!
    عرض کنم که نوشته های تان تمام تکرار همان اتهام هایی است که در گذشته ها، نوشته و داشته اید و پاسخ لازم گرفته اید. چیز تازه ای که ارزش بحث منطقی ومستدل داشته باشد، نیافتم بجزاز دشنام و اتهام. خداوند به شما دانایی و بینایی بدهد و هدایت تان فرماید. در پاسخ به همه تان به قرآنکریم متوسل میشوم و میگویم که "سلام برشما! سلام، سلام، سلام، و هزاران سلام!!
    برای خوانندگان بصیر و منیر جاغوری یک و رهروان شهید مزاری، شعری از شاعر و محقق توانا محمد حسین فیاض را هدیه میکنم و به روح آن شهید بزرگ احیای هویت و حق و عدالت مردم، درود میفرستم:

    "امضا نمود برگ حضور دوباره را
    از نو بنا نمود بنای هزاره را
    در گفتمان سختِ زمان با نگاه خود
    معنا نمود قافيه و استعاره را
    آيا نشان نداد که با عزم مي توان
    از جا بلند کرد درِ استخاره را؟
    آيا نشان نداد که بعد از دو قرن باز
    بايد به دست داشت درفش و ستاره را؟
    آيا نشان نداد که دارد پياده هم
    يک روز در مدينه توان سواره را؟
    آري، دم غروب به ما گفت بعد از اين
    بايد شکست داد شب و سنگ خاره را
    آري … ولي چه زود پدر بُرد با خودش
    غمنامۀ بلند، دل پاره پاره را"

  31. پنجشنبه 11 خرداد1391 ساعت: 18:15
    نصیر جان شما دیگر چه رو یی دارید ها؟؟!! کشتن و رجز خواندن این یعنی دیگران را کودن و احمق دانستن! مطمئن باش این کر کرک خواندن تان دیر دوام نه خواهد کرد و خون مظلومین گریبان تان را خواهد گرفت!! ان گا شما نیز نقاب خواهد انداخت و چهره عوض خواهید نمود و…

  32. جمعه 12 خرداد1391 ساعت: 6:5
    م لومانی سلام مجدد شما اگر واقیعت های جنک جاغوری را میخاهید خبر شوید

    با اقای خان زوار نفر دوم اقای واسق در تماس شوید بعد میگوید که چقدر پول از ربانی
    و سیاف برای کشتن نصری ها گرفته نصری ها حق دفاع از خود را دارد

    من با خان زوار از یک اغیل استیم
    ===================================
    طاهر عزیز ممنون از توجه وتذکر تان!
    عزیز برادر فاجعه در افغانستان به صد ها مراتب بزرگ تر از موضوع واثق، احسانی و خان زوار و امسال این ها میباشد!! جنگ مناطق هزاره جات ریشه در سال های 58 و 59 و.. داشته، و آب از سرچشمه گندیده بوده است. واثق و خان زوار و احسانی و… عامل اند. من به همان اندازه که دلم برای ظاهر تبر غانتو خون است، به ذات خداوند قسم که برای عارف ونظیف که برادران احسانی میباشند، نیز خونین ود اغدار میباشد. شما خوب میدانید که من نه نصری ام و نی هم نهضتی و نه هم حرکتی! بلکه برای قربانی شدن انسان دلم در سینه در خون میتبد. من برای هر جوان هزاره که میتوانست یک درخت تنومند قوم ودیار خود باشد، و در جنگهای خونین و بیهوده تلف شدند، دلم خون است. و فاجعه بزرک تر از ان که یکی از عاملین این جنایت ها در کرسی قداست جلوس نموده و باز مانده گانش عمر عاص گونه در سفره قدرت میچرند و ملت و مردم را به معامله گرفته اند! این که شما میگویید واثق برای کشتن نصری ها از ربانی پول میگرفت. قبول است. اما همین جناب استاد و بابا، برای کشتن امسال واثق، از بذل و بخشش گلبدین استفاده نموده و در کابل بر خلاف منافع تاریخی مردمش میجنگید! که ما و شما پیامد این جنگ ها را دیدیم. به نظر شما اگر انتخاب بین گلبدین و ربانی باشد؛ شما به عنوان یک انسان درد مند در کنار کی قرار خواهید گرفت جان برادر!! طاهر جان بازهم برایم بنویس!!! ممنون شما!

  33. جمعه 12 خرداد1391 ساعت: 10:11
    سلام خدمت تمام بیننده جاغوری یک
    اقای حیدری عزیز لطفا کمی وا قع بین باش
    من نمی دانم کدام روز در نظر جناب عالی
    روز عدالت است
    روز تسلیم شدن مزاری به طالبان
    وا قعا اگر کسانی دگر بودند چه می گفتید thanks

  34. جمعه 12 خرداد1391 ساعت: 14:32
    م لومانی برار به گفته بابه مزاری من عاشق قیافه هچکسی نیستم

    هر که به مردم ما احترام کرد ما هم احترام شان را داریم بعد از چند جنک خطرناک

    گلبدین با حزب وحدت تا زه فامید که شلغم کلوی چند است بعد خود گلبدین حاضیر
    به اتلاف با بابه مزاری شد این های که با تا جیک ها رفتن بعنوان اجیر ازش استفاده میکرد اختیار خوردن خود را هم نداشت
    =======================================
    م لومانی!
    طاهر جان ما زود تاریخ را ازیاد میبریم! کدام قبیله وایل، سه صد سال است که ما را به خاک سیاه نشانده است؟؟ دوما! همین بابا مرحوم شما بعد از اتحاد با گلبدین و اوغان ها روز گارش به کجا رسید. ایا کدام حرمت و احترام حفظ شد. جان برادر! من فکر میکردم ما مقداری منطقی باهم بحث میکنیم. اما دیدم که متاسفانه نشد…

  35. شنبه 13 خرداد1391 ساعت: 0:12
    سلام دوست غزیز!

    فکر کردی دیگران به اندازه شما نمی داند در سالهای جنگ داخلی چه گذشت؟ مرد حسابی یک کم فکر کن! چرا سلطانعلی کشتمند درحالیکه مخالف و دشمن مجاهدین هم هست از مزاری تجلیل می کند؟

    چرا کاظمی و اکبری و انوری و عالمی بلخی و ….. که روزی در برابر او قرار داشتند در سالگرد شهادتش سخنرانی می کند و از او به بزرگی یاد می کند؟

    برار دم گپ ده جای دیگه است کمی فکر کن.

    تو که از اکبری بیشتر عقده نداری از مزاری. یک کم مخ مبارک را به کار بگیر که چه مصلحتی است که همه امروز مزاری را به عنوان یک قهرمان مطرح می کنند.

    کس از نصر و سپاه و …. یا محقق و خلیلی نمی ترسد که از ترس اونها باشد. از ترس دشمن است که می خواهد حذف مان کنند.

    همتی درست گتفه است نقد را بگذاریم به فرصت دیگر همه نقد داریم. اما هر سخن جای و هر نقطه مکانی دارد. امروز از سیاف بگیر تا رهبران تاجیک و ازبک و پشتون می پذیرند که از مزاری به احترام مردم ش به بزرگی یاد کند ما هم یاد بگیریم که خود کشی نکنیم.

    بلی مزاری قابل نقد است عملکرد اش بی عیب نیست ولی دوست من در شرائط کنونی مجال چنین کاری نیست. وگرنه خیلی ها می توانند لب به انتقاد بگشاید.

  36. شنبه 13 خرداد1391 ساعت: 3:30
    م لومانی برار از اینکه بنده را در جمع هواداران بابه قرار دادید جهان سپاس

    من نه از واسق خوشم میاید ونه از احسانی هر دو شان یک جنایت کار است مردم لومان را در بدر کرد اما نوکر اقای عر فانی استم در تاریخ زمستان 1371 بود که نصری ها موفق به پیروزی شد نهضت و حزب اسلامی فراری شد اقای عرفانی در تمقول لومان امد در مسجید مردم را جمع کرد کفت که نیظامی های اقای واسق تفنک خود را تسیلم میکنید یا در حزب وحدت کار میکنید تمام نیظامی ها بغیری 4 نفر تفنک دست داشته خورا تسلیم کرداز این رفتار اقای عرفانی همه مردم خیلی خوش شد
    در صورتی که بهار همین سال خانه اقای عرفانی را نهضت ها اتش زده بود
    ===================================
    لومانی!
    طاهرجان! ممکن در بعضی موارد شما حق به جانب باشید! اما همین که به جنایت های ارتکاب شده اعتراف میکنید؛ همین خود یک عالمه حرف است! من همین جا توجه تان را « زوم » میکنم! خواهش مندم در همین نقطه توجه نماید. این جنایت ها نه به منطق مذهب جور در میاید و نی هم با منطق وجدان و جهان دموکراسی و..! آیا شما جناب عرفانی و احسانی را دو جریان جدا از هم میدانید؟! ایا این دوشاخه یک درخت نمیباشند؟ آیا اگر حمایت های وسیع و همه جانبه سازمان نصر نه میبود؛ شخص آقای احسانی به تنهایی قادر به چنین اعمالی بود؟؟! ایا خود آقای عرفانی اعمال آقای احسانی را محکوم و مذمت نموده است؟؟ و صد ها سوال دیگر! برادر نکند خدای نا خواسته با تمام اخلاص و پاکی ای که در نهادداریم، در کنار یزیدان تاریخ قرار بگیریم!! در قبال خدا، وجدان، و تاریخ مسئولیت داریم! و من ا….

  37. شنبه 13 خرداد1391 ساعت: 10:22
    آنچه مزاری را مزاری کرد و امروز بعنوان شخصیت فرامنطقه‌ای در بین طبقات مختلف جامعه هزاره و منصفان غیر هزاره مطرح کرد و حتی در ایران نیز برایش ویژه نامه‌ها زدند؛ اخلاص و صلابت و شرافت مزاری بود.
    این یک واقعیت مسلمی است که هیچکس را توان انکار آن نیست. شماری از افرادی که علیه این بزرگمرد سخن می‌گویند، یا در بند تصعبات احزاب گذشته اند و از این منظر نگاه میکنند، یا اینکه افرادی است که دشمن مردم هزاره است و بظاهر نام خودشان را ناشیانه طوری انتخاب میکنند که هزاره نمانده شود.
    اما به این افراد باید محترمانه عرض کرد که بجای تهمت زدن و تکرار کردن شایعات و تهمت‌های دشمنان آنروز مزاری که معاویه وار برای شکستن او از هیچ چیزی حتی تهمت و شایعه پراکنی از طریق ابزار پیشرفته تبلیغاتی آنروز که دردست داشتند، امتناع نمی کردند؛ به مطالعه دقیق زندگی نامه و سخنان مزاری بزرگ رو آورده باجای تمسک به خیالات و یا بافته‌های دشمنانش از کلمات خودش و به شکل جوانمردانه شخصیت او را ارزیابی کنند.
    در این صورت بدون شک او را اقلا در میان رهبران مزور آنروز افغانستان از قبیل حکمتیار، مسعود، و… خیرالموجودین خواهند یافت.
    این یک توصیه دوستانه است. دیگر خود دانید.
    امروز مزاری تبدیل به اقیانوس بزرگی شده است که اینگونه خاک پاشی‌ها هرگز گل‌آلودش نمی‌کند، تنها کاری که این جفاها وتهمت ها میکند، وضعیت‌سیاهی است که برای ما به ارمغان می‌آورد.

  38. شنبه 13 خرداد1391 ساعت: 13:21
    جناب پویای سلام برادر!
    نمیدانم شما از کدان تهمت سخن میگویید و از کدام شخصیت فرا منطقه ای ؟
    1- ایا شما از کشتار مردم هزاره توسط سازمان بابا منکرید؟ کامنت های گذشته را بخوان و به چشم دید های خود مراجعه فرما و ببین کدام یکی تهمت است ؟
    2- گفتی شخصیت فرا منطقه ای آیا امویان ( ابوسفیان معاویه یزید) در تاریخ اسلام با انهمه قدرت و موقعیت هایش در اسلام و جنایت هایش که نام و اوازه جهانی دارند بعنوان شخصیت و قدرت فرا منطقه ای که داشت قابل پیروی است ؟ و قابل ستایش است و یا مایه عبرت !!! کدام یک ؟
    جان برادر ! هدف نجات مردم از زیر سلطه استبداد است و رسیدن بجایی که هزاره هم به عنوان یگ انسان خونش و مالش و عقیده و فرهنگش باید محترم باشد مثل انسان های دیگر . قاتل قاتل است جی فرق میکند گلبدین سیاف و یا مزاری همه یکی است.
    جمع شدن چند نفر بخواطر که از کسی پیراهن عثمان بسازد بدین معنی نیست که انان بر حقند و شعاری که " من میخواهم هزاره بودن جرم نباشد" براستی چنین باشد.
    اگر راست است امار حد اقل کشته های هزاره در جنگ ها ی داخلی سی هزار نفر تخمین شده است که یگ طرف این قضیه حتما سازمان جهنمی پدرکلان شماست ایا آنان هزاره نبودند ؟ و بکدامین گناه کشته شد ؟ و بکدام فتوا ؟ آیا دفاع از هزاره ها اینگونه صورت میگیرد؟
    فقط به چشم دید های تان مراجعه فرما و خدا را شاهد و ناظر بگیر دیگری کسی در کار نیست که تورا بزند بکشد و ادامه این جریان تاریگ سیه روزی های زیادی را در پیش رو دارد و این خشت کج تا سریا هم اگر بریم کج خواهد بود/ بهتر است که با کمک هم درستش نماییم!
    نرنج از من هردو هم سرنوشتیم !!!!

  39. یکشنبه 14 خرداد1391 ساعت: 4:11
    م لومانی عرفانی و احسانی در یک جریان بودند اما عمل های شان زمین اسمان فرق داشت واقعا عرفانی به خیری مردم میندیشید احسانی عقدی عمل میکرد اگر عرفانی جلو احسانی را نمیگرفت احسانی در لومان فاجیعه خلق میکرد شرایط انزمان ایجاب نمیکرد که عرفانی احسانی را هم در صف دشمن خود اضافه کند تا امروز ره هم با هم خوب نیست احسانی یک گروب 10 نفری دوز دان را رهبری میکرد که عبارت بود از قربان بچه بیکه و پیکار قلندری ووو اینها نه مرد میدان بود فقط در فکری استفاده شخصی شان بودند
    ……………………………………………………….
    م لومانی!
    طاهر جان کو تا و یک کلام! در جاغوری واثق و عرفانی مقصر بوده اند! در تمکی، در نای قلعه، در سیاه خاک ، در بهسود، در دایزنگی و ارزگان، در کابل و… کیها مقصر بوده اند!! برادر امید وارم معقولانه و منصفانه قضاوت و عمل نمایید!

  40. یکشنبه 14 خرداد1391 ساعت: 16:13
    برادر شعارساز مان نصر است (هر که با ماست از ماست هر که با ما نیست از ما نیست)
    اتلاف با حزب اسلامی یعنی بقدرت رساندن دشمن ۲۰۰ ساله ملت یعنی فرا موش کردن خون ۶۲ فیصد از مردم
    امروز هر که بنام مزاری سخن می گوید جز استفاده سیاسی و شخصی مرام دگر ندارد
    امید وارم تاریخ در اینده در باره خوبی وبدی هر کس قضاوت منصفانه نما ید
    راستی کسی سوال نکرد چرا اکبری و امسال ان با مسعود بیعد کردو مزاری با حکمت یار
    و امروز انانکه دشمن مسعود بودند با دست یاران مسعود سر یگ سفره اند
    چرا انانکه رهبران دل سوز مردم بودند شخصیت های سیاسی مارا مثل کشتمند و امسالهم را
    در کنار خود نگرفتند
    بسیار اما واگر های اند که باید سوال شود انانکه اگاه درین مورید اند بدون تعصب و سمت گرای
    مردم را رو شن سازند
    من بعنوان یگ بچه هزاره خیلی وقت ها سوال های در ذهنم خلق می شود اما جواب برای ان هاندارم
    مزا ری؛ اکبری و امسال انها که رهبران مردم بودند چرا کسانی که روشن فکر بودند و مفکوره غیر ایرانی داشتند بنام این وان تاپه زدند
    امروز اگر مردم تاجگ ار مسعود تجلیل می کند من به انها حق می دهم چون مسعود تمام اقشار مردم تاجگ را در کنار خود جمع نمود از روشن فکران مردم خود هر کسی که در هر زمینه اگاهی داشتند استفاده نمود اما موتأسفانه رهبران ما درین زمینه کوتاهی کردند
    در اخر امید وارم مردم عزیز ما در راه علم واگاه بکوشند ورهبران ماهم از گذشته ها عبرت گرند
    در صدد نفاق افگنی در بین جامعه هزاره بخاطر منافع شخصی خود بر نیا یند واین ملت شریف را
    یک بار دگر نفروشند. thashakur

  41. سه شنبه 16 خرداد1391 ساعت: 9:51
    سلام محمد برادر !
    تعبیر زیبا و جامعی داشتی براستی حقیقت همین است که نصری ها تا امروز بقای ان بدین باور اند که :
    "هرکی نصری است هزاره است هرکه نصری نیست هزاره نیست" فرزندان عبدالرحمن اگر هم پیمان ما باشد هر چند در هزاره کشی از مااست"
    حرکت سپاه و نهضت و مردم … هرچند هزاره اند ولی با ما نیست ! پس دشمن است و جرمش مرگ "

    ولی افسوس که مردم ما فریب این شیطان ها را براستی باورکردند " که ما میخواهیم هزاره بودن جرم نباشد" در حالیکه دریای از خون زنان و مردان هزاره که در هزاره جات توسط اینان جاری شد فقط در دوران عبدالرحمن جابر سابقه دارد ولی بقای ان و همفکرانش هنوز از این شعار باکمال بی شرمی دفاع میکند و ناله اطفال و زنان که مردان و عزیزانش را این سازمان جهنمی کشتند مثل این است که هرگز نمیشنوند.

    بعضی انان وقتی به تاریح سیاه که خود ها عامل و مباشر این جنایت اند از ترس اجرای عدالت میگویند در ست ولی وقتش نرسیده کمی صبرکنید!
    فرار از اجرای عدالت توسط مردم درست ! ولی از عدالت خداوند بکجا فرار میکنید و باز از خداوند هم مهلت می طلبید؟ که وقتش نرسیده کمی صبر !!!
    من به تمام انانکه که عامل و همکار و هم فکر با این جریان سیاه نام ضد دین و مردم بوده اند تقاضامندم که باز گشت و بسوی خدا مردم یگانه راه نجات شما ازین مسیر است.

  42. چهارشنبه 17 خرداد1391 ساعت: 3:43
    خدا به سران مردم ازره شعور سیاسی بدهد که خود شان تصمیم بگیرد . این دفعه باز اکبری به در خواست دولت….پیمان بین دول امریکا و افغانستان را نادرست خواند . راستی اگر امریکا نبود امروز اکبری و امثالهم در پارلمان افغانستان جای داشت و….

  43. پنجشنبه 18 خرداد1391 ساعت: 10:26
    سلام به دوستان و برادران محترم
    آقای بنام فروغ شما در گندآب سال های جنگهای داخلی غرقید و هنوز با مراحل متعددی که بعد از ان طی شده آشنایی ندارید. شما تنها بلدید سخنانی را تکرار کنید که سالها فحش سازان و تهمت زنان بر علیه مزاری ساختند و پرداختند و تکرار کردند و آنقدر تکرار کردند که بعضی از ساده ها باورشان شد.
    شما برای یکبار هم که شده مجموعه سخنرانی های استاد مزاری را بادید منصفانه بخوانید و بعد قضاوت کنید.
    مرد خدا، کسی ادعا نکرده مزاری معصوم بود، ولی آنچه مزاری در نهایت بدان رسید و کرد به مصلحت ما و برای مصلحت ما بود. ما این امر ار قدر میدانیم.
    البته منکر آن نیستیم که ایشان دشمنانی سرسخت تر از همیشه دارند و هر شخصیت مطرح وبزرگی چنان است و اینگونه رفتارهای خصمانه برای مردم هزاره کاری از پیش نخواهد برد و آنها خوب میدانند گروهی از شیادان غیر هزاره بنام‌های مختلف هزاره و… مشغول تبلیغات منفی هزاره‌هایند و چون نمیتوانند نیت شان را بروشنی علیه هزاره ها تبارز دهند، به مزاری بعنوان تنها قهرمان ملی هزاره می چسبند.
    این هاباید بدانند که این ترفندها انشاالله وقتش گذشته و هزاره‌ها بیدارتر از گذشته اند.
    ماندن درسازمان نصر ونهضت البته از ویژگی‌های برخی مردم جاغوری است.
    من خاضعانه از این دوستان میخواهم که از این حرفهای تکراری پرهیز کنند به تعبیر امام خمینی ملاک وضع فعلی افراد است نه گذشته های خوب و بد
    زیادند کسانی که گذشته بدی دارند اما حال خوب و بر عکس برخی گذشته خوب دارند و حال بد!
    تلاش‌ها سازمان نصر را نباید به پای مزاری نوشت چه آنکه ایشان فقط یکی از نیروهای موثر آنسازمان است نه همه اش!
    این ها را که گفتم فقط برای آنهایی است که از وجدان خود برای فهم افراد مسایل استفاده می برند. و میدانم که این سخنان داغ افراد مغرض و چهره‌های غیر هزاره ای که فقط از نام هزاره استفاده میکنند را بیشتر میکند.
    اینگونه افراد راه دلیل و استدلال را خوب نمی شناسند. اصلا نیامده اند تا استدلال کنند یا استدلال بشنوند بلکه هدف شان تهمت است و آمده اند تا چنین سخنان دشمن شاد کن (که به احتمال قوی خودشان نیز فقط چهره دوست دارند) تکرار کنند
    خدا به همه ما وجدان سالم و گفتار دور از غرض ومرض دهد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*