خدایا حلاوت عبادتت را به من بچشان

بنام خدا

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و روزه داریهای خالصانه شما میهمانان ارجمند الهی ، و توفیق برای استفاده بیشتر از برکت این خوان آماده الهی. دعای روز چهارم با شرحی کوتاه تقدیم شما می نمایم.

roza4

متن دعای روز چهارم : اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین. یعنی ، خدایا مرا در این روز جهت به پا داشتن دستور و فرمانت قوی و نیرومند فرما،‌ و حلاوت و شیرینی یاد خودت را به ما بچشان ، و از کرم ولطفت مرا در این روز براى انجام سپاس‌گذاریت مهیا فرما ، و ما را در این روز به نگاهداری و پرده‌پوشى ات نگهدار، اى بیناترین بینایان.

در دعای روز چهارم ،‌ بندگان خدا، چهار خواسته ی مهم از خدای خویش دارند که هریک از این خواسته ها ، آثار و برکات فراوانی در زندگی انسانها دارد.

خواسته اول : توانایی عبادت «اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ» : خدایا به من قوت و توانایی بده تا در ماه رمضان بتوانم به خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم. اگر دقت کنیم این تقاضا یکی از مقدمات اصلی و شرایط مهم انجام عبادات به شمار می آید.زیرا تاقدرت و توانایی انجام عبادت برای انسان وجود نداشته باشد، هرگز نمی تواند از اندک ترین فرصت چه رسد به بهترین لحظات ماه رمضان استفاده نماید.بنابراین عبادت توانایی لازم دارد. و قطعا توانایی انجام عبادت غیر از قوه  و قدرت جسمانی است. حضرت امام زین‌العابدین( ع) در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه چنین با خداوند مناجات می‌فرمایند: «واعنا علی صیامه» یعنی خدایا مرا برای روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان یاری فرما. اگر به مفهوم این مناجات توجه نماییم می‌بینیم که به پا داشتن روزه در ماه مبارک رمضان همان اقامه امر خداوند در این ماه می‌باشد.یاری و نصرت الهی اگر همراه آدمی باشد می تواند بهترین بهره و استفاده را از هرچیزی که مدنظرش می باشد ببرد.

خواسته دوم : حلاوت و شیرینی عبادت : وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِکْرِکَ یعنی ، خدایا حلاوت و شیرینی  عبادت و یاد خودت را به من بچشان. این خواسته از آن جهت مهم است که گاهی ما فرصت ها را به این دلیل که مزه عبادت را درک نمی کنیم هدر می دهیم. با‌ آنکه به دعوت خداوند ایمان داریم، و اهمیت فرصتهای ماه مبارگ رمضان و روزه داری و دعای سحری آن و شب های جمعه و… را می دانیم اما از آن استفاده نمی بریم. زیرا مزه عبادت و ذکر خدا بر لب داشتن را نچشیده ایم. اگر شیرینی عبادت را درک کنیم آن موقع است که می فهمیم چرا برخی از بزرگان و امامان معصوم ما همیشه در راز و نیاز با خداوند بوده اند؟ چرا آنان خواب خوش سحری را برخود حرام کرده و شب را با عبادت خدای خود سپری کرده اند؟ اگر حلاوت عبادت را چشیدیم آن زمان است که نمازهای طولانی ، روزه های ماه رمضان ،‌و خواندن دعاهای کمیل ، دعای ابوحمزه ،دعای افتتاح و در مجموع خلوت کردن با خداوند متعال مزه پیدامی‌کند.

گاهی هست که گرفتن حلاوت وشیرینی عبادت خودش یک عذاب الهی است. در روایت وارد شده است، که خداوند متعال خطاب به حضرت داوود علیه السلام فرمود: اگر عالمی به علمش عمل نکند کم‌ترین عذابی که خدا برای او در نظر می‌گیرد، این است که حلاوت و شیرینی مناجات با خدا از او گرفته می‌شود« إِنَّ أَدْنَی مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِی منْ قُلُوبِهِمْ (اصول کافی جلد 1 ص114».

خواسته سوم: شکرگزاری از خداوند : وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ ، یعنی خدایا از لطف و کرم خودت به من توفیق شکر گزاری از خودت را عنایت کن. این خواسته نیز بسیار مهم است. روحیه شکرگزاری توام با روحیه تواضع و فروتنی است. علاوه براینکه خداوند متعال وعده فرموده است که شکرگزاری فزونی نعمت را بدنبال دارد.( لئن شکرتم لازیدنکم). بهترین شکر گزاری انجام واجبات و ترک محرمات است.ادای فریضه نماز و روزه داری و…همه شکر گزاری از نعمات خداوند است.

خواسته چهارم: محافظت از شر شیطان و هواهای نفسانی : وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ،  یعنی، خدایا تو ستارالعیوب و عیب پوش هستی ، در این روز مرا از لغزشها و گناهها و از افتادن در دام شیطان و هواهای نفسانی ام محافظت فرما و به من توفیق ترک گناه عنایت فرما. انسان در دنیا با خطرات زیاد و دشمنان فراوانی روبرو است. بزرگترین دشمن قسم خورده انسان شیطان است و بزرگترین خطر نهفته در درون خود انسان هواهای نفسانی او است. هنگامی که انسان به خداوند توکل نموده و امور خود را به او واگذارد، خداوند کریم نیز او را از تسلط یافتن شیطان بر او حفظ می‌نماید و هنگامی که انسان از وسوسه‌های شیطانی محفوظ بماند دیگر گناهی از او سر نخواهد زد. این خیلی مهم است که خداوند ستارالعیوب است یعنی عیوب انسان‌ها را می پوشاند، مگر اینکه انسان خود پرده دری نموده و بر اثر اصرار بر گناه و خطا، عیوب خود را برای دیگران آشکار سازد. در این فقره از دعا ما از خداوندی که بیناترین بینایان است و بر اعمال ما نظارت دارد می‌خواهیم که ما را از انجام گناهان و پرده دری گناهان محفوظ بدارد.

خداوند متعال دعای فوق و نیز دعاهای خالصانه ی بندگان مخلص اش را در حق همه ما مستجاب گرداند.

والسلام علیکم و علی جمیع عبادالله الصالحین

التماس دعا



پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*