خدایا همنشینی با نیکان را روزیم کن

بنام خدا

 

با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما مومنین عزیز و گرامی و آرزوی توفیق روزه داری و دعاها و راز و نیازهای خالصانه در این ایام، دعای روز هشتم همراه با ترجمه و شرحی کوتاه تقدیم شما می گردد.

متن دعای روز هشتم: اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ وَ اِطْعامَ اْلطَّعامِ وَ اِفْشآءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْکِرامِ بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ. یعنی ، خدایا در این روز، مهرورزی نسبت به یتیمان و خوراندن طعام و  به آشکاری سلام نمودن و هم‌نشینی با کریمان، را نصیب و روزیم گردان، به فضل و کرمت ای پناه آرزومندان.

در این دعا چهار خواسته مهم را از خداوند متعال طلب می کنیم. ماهیت خواسته های مطرح در دعای فوق متفاوت از روزهای قبل است. در تقاضاهای امروزی از خدا طلب می کنیم تا ما را به انجام کارهای مورد رضایت و سفارش خودش توفیق دهد. چنین خواسته های خیلی مهم است. زیرا گاهی انسان برای دوست خود کاری که مورد رضایت اوست را انجام می دهد و با این شیوه محبت و علاقه او را به خود بیشتر جلب می کند.کارهای خواسته شده در دعای فوق ، همچون نیکی و خیر رسانی و خدمت به بندگان ضعیف خداوند بسیار مورد سفارش حق تعالی است.

خواسته اول: مهر ورزی به یتیمان: اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ. خدایا در این روز، ترحم و مهربانی نمودن با ایتام را نصیبم گردان. این کار ، یعنی ترحم بر ایتام، خیلی مورد سفارش خداوند است. خداوند متعال در آیات متعدد  به نیکی با ایتام سفارش کرده است. در قرآن کریم سوره ضحی خداوند متعال بعد از برشمردن نعمتهای خود بر پیامبرگرامی اسلام (ص) می فرماید: فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ (سوره ضحی9) یعنی به پاس این همه نعمتها، با یتیمان مهربانی کن و مبادا یتیمی را بیازاری و او را قهر نمایی. در جای دیگر هم خداوند متعال سزای کسانی را که به یتیمان بی اعتنا بوده اند بیان می کند و عقوبت آنها را گرفتاریهای مادی و معنوی بر می شمارد.خداوند متعال می فرماید: وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَئهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبىّ‏ِ أَهَانَنِ.كلاَّ بَل لَّا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ. سوره فجر آیات17-18). و امّا چون وى را مى‏آزمايد و روزى‏اش را بر او تنگ مى‏گرداند، مى‏گويد: «پروردگارم مرا خوار كرده است. ولى نه، چنین نیست، بلكه يتيم را نمى‏نوازيد. در روایات ما نیز بر ترحم و دستگیری از یتیمان سفارش اکید شده است. حضرت امام علی (ع) می‌فرماید:  الله، الله بالایتام، فلا تغبوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم. خدا را! خدا را! درباره یتیمان، نکند که آنان گاهی سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد! از حضرت امام صادق(ع) نیز نقل شده است: «هیچ بنده‌ای نیست که از رحمت و مهربانی دست، بر سر یتیمی بکشد؛ مگر اینکه خداوند به هر مویی[که بر آن دست کشیده است] نوری در روز قیامت به او عطا می‌کند».  

خواسته دوم : سیر نمودن مستمندان: «وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ»؛ خدایا در این روز به من روزی کن تا اطعام طعام نمایم. اطعام طعام هم عام است.صرفا میهانی و افطاری دادن را شامل نمی شود، بلکه چون در ادامه خواسته قبلی است ، منظور این است که از خدا می خواهیم تا ما را توفیق دهد بندگان نیازمندش را سیر نماییم. دستگیری از فقیر و مسکین و سفره میهمانی پهن کردن برای فقیران و مستمندان در راه رضای خداوند از ثواب و اجر بالای برخور دار است.اگر علی و فاطمه و حسین و حسین از مقام ارجمندی برخور دار شدند،اگر از آنها در قرآن کریم به عنوان ابرار و نیکوکاران یاد شده است، به خاطر این است که دستگیری از یتیم و مسکین و اسیر را انجام دادند.وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا. إِنمَّا نُطْعِمُكمُ‏ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا(سوره انسان آیات 8و9) یعنی ابرار کسانی هستند که ، به خاطر رضایت خدا، بينوا و يتيم و اسير را خوراك مى‏دادند. می گفتند «ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‏خورانيم و پاداش و سپاسى از شما نمى‏خواهيم.

نکته قابل تذکر این است که ما هم محاسبه کرده و ببینیم ، سر سفره های ما چند تا یتیم و مسکین حضور دارند.آیا تنها سفره های رنگین را برای پذیرای از مقام داران و برخور داران پهن می کنیم و یا اینکه به فقرا و مساکین و یتیمان که بهردلیلی از جمله شاید امتحان ما، گرفتار هستند، نیز توجه می کنیم؟ اگر توجه کردیم بدانیم از نعمتهای الهی خوب استفاده کرده و در راه رضایت او و پیروی از امام علی(ع) قدم بر می داریم.

خواسته سوم : آشکارا سلام نمودن: وَ اِفْشآءَ السَّلامِ.یعنی خدایا روزیم کن تا بلند سلام کنم. سلام نمودن در دین مبین اسلام از آداب بسیار مهم اجتماعی به حساب می آید. تا جای که خداوند متعال اولا دستور سلام می دهد: ً فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. یعنی پس چون به خانه‏هايى درآمديد، به يكديگر سلام كنيد درودى كه نزد خدا مبارك و خوش است. خداوند آيات خود  را اين گونه براى شما بيان مى‏كند، اميد كه بينديشيد. (سوره نور آیه61). و ثانیا، در جای دیگر دستور می دهد تا جواب سلام را مودبانه تر و کاملتر بدهید.وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَسيباً (سوره نساء آیه86). نکته مهم این است که گاهی ما نفهمیده سلام را بدلیل یک نخوت و کبر و خود بزرگ بینی یا تکبر ترک می کنیم و یا اینکه آن را درست انجام نمی دهیم. بنابراین خود افشای سلام و بلند گفتن آن نشانه یک ادب و تواضع می باشد.

 خواسته چهارم: همنشینی با نیکان: «وَصُحْبَةَ الْکِرامِ» یعنی خدایا به همنشینی با افراد کریم و عالم و دانا و متدین را روزیم کن. رفاقت و هم‌نشینی با دیگران هم برای بزرگان و خانواده ها و هم برای جوانان و نوجوانان خیلی اهمیت دارد. زیرا موجب انتقال خصلت‌ها و خصوصیات دیگران به انسان می‌گردد و به خاطر همین تأثیر پذیری است که اسلام تأکید بسیاری بر دقت در انتخاب هم‌نشین دارد. لذا در این دعا از خداوند عزوجل درخواست توفیق هم‌نشینی با کریمان شده تا بدین واسطه نیز انسان متخلق به کرامت گردد.

خداوند متعال دعای فوق و نیز دعاهای خالصانه بندگان مخلصش را در این روز در حق همه ما مستجاب گرداند.انشالله و تعالی

التماس دعا



پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*